Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

railrunner

#510
Citaat van: Johnnytrein op 26 januari 2020, 21:14:06 PM
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat

Hierbij de resultaten van de print:

- slechts 1 kap van de drie geprint (nakijken waar dit probleem ligt)
- eerste print relatief geslaagd; details zijn zeer fijn en goed zichtbaar
- verbuiging van één vlak, één kant meet 1,1mm, terwijl verbogen kant 0,6mm meet.
- paar onderdelen ontbreken, ook nog niet getekend, loopvlak voor/achterkant + buffers
- kleurloze resin gebruikt en ik had ergens gelezen dat met glanzende vernis model 'doorschijnend' maakt.  Getest en redelijk goed resultaat, dus ga ik de vensters mede in model plaatsen en mede printen.  Bij airbrushen achteraf dienen de raampjes dan afgeplakt te worden.
- Voor- en achterkant afschuinen, staan wat te recht.

Maw ik ga het model opnieuw tekenen of aanpassen rekening houdende met bovenstaande en de wanden worden 1,5mm dik voor de stevigheid.  Boven de motor heb ik voldoende ruimte om dak op te vullen (maakt model steviger) en gelijk in de print een uitsparing te voorzien om een (sound)decoder te plaatsen.  Eventueel ga ik ook eens bekijken of wisselend wit/rood licht aan beide zijden voorzien kan worden.



PS: gebruikte motorisatie is die van Fleischmann BR218 en kap op foto is bespoten met glanzende vernis.

railrunner

En op naar volgend projectje: een melk/petroleum citernewagen

Doel:



Voor mijn toekomstig baantje

Print:



Resultaat:



Correctie: mangatdeksels, loopbrug en trapje mogen extra in het zicht geplaatst worden, citerne mag iets kleiner verschaald worden.

Herwig

#512
Mooie dingen.
Zou het uiteindelijk de bedoeling zijn om die bijna  'classic'  Mercedes (*) te combineren met de uiterst moderne flashy RVS-opbouw ?
Of komt er misschien later toch nog een hedendaagse vrachtwagen onder ?

( *  Mercedes 1626       +/- 1980  ? )

Rangeerduivel

Niettegenstaande de opbouw op de foto tamelijk nieuw is bestaat dit type opbouw (Inox = excl. voor melk) reeds vele jaren hoor Herwig, dus echt storen doet het volgens mij niet op de overjaarse vrachtwagen...

;)
Een tank voor petroleumproducten zal dan eerder in met verf gespoten aluminium zijn

Herwig

In H0-versie zou deze Zwarte Woud-melkwagen een zekere Peter V. wel interesseren, wellicht ....

Gerolf

Mooi  8)

Citaat van: railrunner op 28 januari 2020, 10:44:46 AM
- slechts 1 kap van de drie geprint (nakijken waar dit probleem ligt)
- verbuiging van één vlak, één kant meet 1,1mm, terwijl verbogen kant 0,6mm meet.

Onderschat de vacuüm-kracht tijdens het printen niet.
- Model wordt tussen printlagen omhoog getrokken om resin onder het werkstuk te laten vloeien
- Resin is niet zo vloeibaar, vloeit traag, ... => pittige laterale krachten, kunnen werkstuk-in-wording scheef trekken
- Bij horizontale vlakken kan de kracht zo groot zijn dat het werkstuk van de bouwplaat wordt gerukt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Alhoewel de suikerbieten campagne al weer een tijdje voorbij is, zit ik er nog steeds middenin. Een tijdje terug enkele goederenwagentjes gekocht ( tijdperk jaren 60, 70 'tig ) om er een bietentransport van de maken. Uitgetekend met de nodige variatie in de bietjes en vulling. 10 stuks heb ik nodig en er zijn ondertussen al vier uitgeprint!












2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Thommy

Al ff bezig voor ceuleer z'n heljan rolbrug alles aan het aanpassen dat het vlot printbaar wordt. Teken is reeds gedaan maar nu wat aan het testen naar printbaarheid zodat hij het dan kan laten printen bij bv. shapeways (ik heb geen hars printer en voor de toepassingen die ik hem gebruik ben ik ook niets met zo'n printer behalve voor modelbouw)
Greetz

Thommy

loco

Waar kopen jullie IPA voor het kuisen van 3D geprinte onderdelen in resin?
Ik kom vandaag een aanbod tegen van Werken met Merken uit Nederland waar ze 99.9 % IPA 12 liter (12 x 1) aanbieden voor 49.75 euro.
Kan het ergens nog goedkoper of is dit reeds heel goedkoop en kwalitatief in orde?

Dirky

prijs en kwaliteit lijken wel OK maar IPA koop ik niet meer Peter.
Resin-Away van de FEPshop is wel duurder maar bijlange niet zo agressief en vooral, 't stinkt niet zo erg.

755philippe


Onlangs heb ik een oude Brawa-set op de kop kunnen tikken van de bekende "standseilbahn". Nu was er 1 spoor niet meer bruikbaar en heb deze hertekent in Fusion 360. Nu zou ik graag de bermen voorzien van wat ballast zoals de originele sporen. Mijn vraag is hoe je dit kan doen in Fusion 360 want dit lukt mij momenteel niet. Het is niet de bedoeling dat ik deze sporen print en nadien er ballast op lijm. Iemand een idee want ik hier zit ik wat vast.


     


Mvg


755philippe

Gerolf

Citaat van: 755philippe op 08 februari 2020, 11:00:18 AMHet is niet de bedoeling dat ik deze sporen print en nadien er ballast op lijm ...

En wat is de bedoeling wel? Ik begrijp niet wat je wil ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ik vermoed spoorbedding met ballast reeds voorzien, waar hij dan zijn sporen op legt?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

steamdriven

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2020, 15:03:01 PM
Citaat van: 755philippe op 08 februari 2020, 11:00:18 AMHet is niet de bedoeling dat ik deze sporen print en nadien er ballast op lijm ...

En wat is de bedoeling wel? Ik begrijp niet wat je wil ...

Gerolf, ik neem aan dat de originele sporen met ballast zijn uitgevoerd maar dat de topicstarter er niet in slaagt om zo'n ballaststructuur in Fusion uit te voeren. Dan zou er dus 1 stuk zijn zonder ballast. Als hij dat apart moet ballasten, dan moet hij dat bij alle sporen doen.
Alléé, zo begrijp ik het.

Maar ik kan niet helpen, helaas.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

755philippe

De sporen en de railbedding bestaat inderdaad uit 1 stuk. Sporen en bedding zijn uit kunstof. Op de railbedding en tussen de sporen is de ballast vast op de bedding. Je kunt dit vergelijken met de marklin C-rail waar er dus ook ballast op de bedding is gegoten met verschil dat de sporen dan uit metaal zijn.  Wat ik wil is hoe ok ballast kan uittekenen op de berm. Volgens mij niet zo simpel te doen.
Mvg
755philippe