Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

perk

niet zo fijn als Gerolfs project maar toch iets uitdagend voor mezelf, een ramp voor het goederenperron.



ziet er simpel uit maar dit heeft me hoofdbrekers gekost eer ik een manier had op de bocht mooi te maken, beide zijden evenwijdig en dan nog eens het loopvlak horizontaal.    Het trukje dat het em deed waren verschillende construction planes langs de spline maken en daar telkens een kleinere versie van de doorsnede op tekenen, dan een loft die alles verbind.  (Fusion 360)

dit was de eerste keer dat ik de surphase omgeving gebruikte en 'k heb wat online video's moeten volgen eer ik het door had.

momenteel staat de printer eraan bezig



2de poging welliswaar - nu met brim- want ik heb nogal eens last van loskomende printen bij vlakke oppervlakken.

Michael

Patrick ik vind het erg knap wat jij en al die mannen hier tekenen en printen en ik kan me ook voorstellen dat je dit als een uitdaging ziet om het te kunnen printen, maar aan de andere kant als je een blokje styroduur pakt heb je dit in een mum van tijd netjes uitgesneden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

raf

inderdaad in styro heb je het even snel gemaakt want na de 3D print moet je nog met spuitplamuur en dergelijke aan de gang
het is mooie techniek en ik maak er ook delen mee maar meestal dan om er nadien een mal van te maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

perk

ik heb hier een aantal redenen voor.

a) ik kan niet zo nauwkeurig werken in styrodur.     Mijn bedoeling is echt het perron zeer nauwkeurig te krijgen.  'k zou ook niet weten hoe zulke draaiing met een mes of draad correct uit te snijden.   Ik ga dit trouwens afwerken met pluimkarton en 3D steenprint, de 3dprint is vooral voor de structuur juist te hebben.

b) met Fusion360 kan ik een aantal ontwerpen uitproberen, roteren op het scherm,  printen (gewoon op papier) en even op de treintafel leggen.   Wat staat mooi, klopt het ongeveer op het zicht, ... ?   Dan pas 3D printen.    Daar het ontwerp in de PC zit kan je snel een aantal varianten maken.

c) ondertussen leer ik meer over printen en ontwerpen, ik wil ooit eens een set wagons en een dieselstel helemaal zelf maken en moet nog veel leren.

en het is ook gewoon leuk om te doen :-)

'k ben ook aan het experimenteren met metselwerk te printen.

witte is met .25 nozzle, grijs is .4   


Patrick

755philippe

Patrick mooi gedaan. ik werk ook met Fusion 360 en als ik iets niet weet even op YouTube kijken want er staan meer dan 100 filmpjes over dit programma. Wat ik wel niet begrijp maar beschouw het zeker niet als kritiek waarom je 3D steentjesmotief op je ontwerp ga kleven terwijl je de steentjes erbij had kunnen tekenen zodat je dit als geheel kon printen. Nu heb je nog eens extra werk om dit allemaal passend te maken en met je bocht zal dit niet zo simpel zijn. Alleszins succes gewenst.
Mvg

bumper

Mijn eerste zelfgetekend model van een betonnen wegafbakening geprint op schaal 1:87.
Getekend met DesingSpark-Mechanical en geprint met een XYZprinting da Vinci jr.1.0w

Het is nog lange na niet wat het moet zijn, maar we zijn gestart en dat is ook al iets.
De software werkte niet na installatie. Na heel wat interventies van de customer support, bleek dat bij mijn Kaspersky antivirus het anti banner actief was, dat zorgde ervoor dat een aantal bestanden tijdens het downloaden geweigerd werden, waardoor ook de installatie onvolledig was. Voor het downloaden de anti banner uitgeschakeld en het probleem was opgelost.

Ludo.
 

perk

ik heb altijd een uitleg hoor :-)

Dit was gewoon een teststukje om te kijken oh het uberhaupt mogelijk was met een PLA printer.   Het is niet de bedoeling dat het op de gebogen helling komt.   Wel op de zijkant van het perron.
Het is inderdaad een beetje meer werk, maar ik weet nog niet of ik dit deftig geschilderd ga krijgen.   Indien niet, kan ik nog altijd een andere oplossing erop kleven.

Ook de orientatie stel ik me vragen bij.   Dit was liggend geprint, maar in het perronontwerp zou dit vertikaal komen.    Geen idee hoe de printer er dan mee om gaat.

uiteindelijk wil ik zoals je aanraad, dit in de print direct verwerken, maar dat zal voor het volgende project zijn.   Dat is een baanwachtershuisje zoals in MSM3 ... maar ik heb de plannen nog niet gevonden. 

Patrick

loco

Citaat van: Gerolf op 12 september 2019, 11:08:38 AM
Herkenbare figuren met scanner en meshmixer ...

;)


Gerolf, je figuurtje is mooi en geslaagd. Zeker wanneer je dit gaat afdrukken in schaal HO. Met Meshmixer kan je alle kanten uit. Benen uitrekken, het hoofd wat dikker maken, enz
De pet met de klep is prachtig. Het vraagt soms wat tijd om het klaar te krijgen, maar het resultaat mag zeker gezien worden.

Gerolf

Merci Peter  ;)

Citaat van: loco op 13 september 2019, 08:18:26 AMMet Meshmixer kan je alle kanten uit. Benen uitrekken, het hoofd wat dikker maken, enz

Ik heb Meshmixer nog maar pas, en zit nog volop in de leercurve. Maar het is al wel duidelijk dat er heel wat mee kan  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Citaat van: loco op 13 september 2019, 08:18:26 AM
Met Meshmixer kan je alle kanten uit. Benen uitrekken, het hoofd wat dikker maken, enz

Wat als Gerolf zijn fantasie los laat op vrouwelijke figuren... en Gerolf heeft veel fantasie, dat weten we uit zijn modelbouw verleden  ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Ludwigdc

Met de zomermaanden meer buiten bezig geweest dan in mijn hobbyruimte. Voor de zomer nog mijn bakstenen print verbeterd. Ook al enkele tekeningetjes gemaakt van een gekend seinhuis en enkele geveltjes daarvan reeds uitgeprint. Vandaag de onderste delen samen gelijmd. De rest moet nog uitgeprint worden.


















2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

PietB


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe


Vraag over het tekenen in Fusion 360

Ik ben al geruime tijd bezig met het tekenen in fusion 360 en dit vlot zeer goed voor mijn realisaties. Nu zou ik een stapje hoger willen gaan om zelf een soort Preiser-ventjes en vrouwtjes te willen tekenen. Nu blijkt dat dit enkel kan gaan door vormen te sculpteren. Heb er een filmpje van gezien op Y-tube en is wel zeer omslachtig. Aangezien Fusion een zeer uitgebreid en goed programma is waar ik mij al zeer ver in verdiept ben wou ik eens vragen of er hier iemand op het forum al ventjes heeft getekend met dit programma en of het mogelijk is om dit op een andere en minder omslachtige manier te doen. Ik wil wel voorlopig geen gebruik maken van een 3D scanner maar een eigen creatie verwezenlijken.


Mvg




SuSke

Ik vermoed dat je dat inderdaad alleen maar zal kunnen door te gaan sculpteren.

De mogelijkheden van Fusion bepreken zich tot de basisvormen. Hier kan je toch al redelijk ver mee gaan in detail, maar ik vermoed dat je voor het fine-tunen toch moet gaan werken met een meshmaker of dergelijke om dan in je draadmodel de nodige finesses aan te brengen.


(Ook net ontdekt dat Fusion op mijn werk PC staat, dus die gaat toch wel eens een paar keer mee naar huis om te stoeien)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.