3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Als dat zo is Frans, dan is dat iets waar ik al lang van droom, sta vaak te kijken in de DHZ hoe ze verf mengen op zo een trilplaat...

Gerolf

Net (opnieuw) een print gestart. Tot nu toe was er niks gelukt. Dus eigenlijk "dedju toch" ...

De prints die ik de laatste tijd deed vielen allemaal van de constructieplaat
  na 2-3 mm printen viel het werkstuk in de resin-bak ... maar dat merkte ik natuurlijk pas later ...

Net alles opgekuist, opnieuw afgeregeld én de FEP-film vervangen, en een print gestart. Duim met me mee ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


755philippe

#395
Gerolf,
Heb hetzelfde meegemaakt alleen dat een deel bleef hangen.  Als ik print druk ik na een tijdje op de pauzeknop zodat het printbed hoger dan het bakje komt zodat ik kan zien of de print er af gevallen is of niet. Nadien gewoon op de playtoets om verder te printen. Heb ook ergens gelezen dat de resin van anacubic ook niet tot de beste behoord. Ik heb zojuist resin van elegoo besteld maar dan wel de rapid, die zou dan ook sneller uitharden en hopelijk valt die dan niet van de plaat af. Tegen dinsdag heb ik het resin en kan het dan uittesten. Wat je oozaak eventueel ook kan zijn is dat de resin te lang in het bakje is blijven staan.
Mvg

755philippe

Ps.  de Elegoo-resin zou minder last hebben van interne krimptoestanden en is wat goedkoper.

link : https://www.amazon.de/ELEGOO-Drucker-UV-geh%C3%A4rtetes-Standard-Photopolymer/dp/B07FF1VGNH/ref=sr_1_15?adgrpid=68492540869&gclid=Cj0KCQjw1MXpBRDjARIsAHtdN-1vjXUZgUzGIDr8opFcGIaonhdGSOu_upE2VsOeJsKKIJI4-v2mXgUaAh1hEALw_wcB&hvadid=356462530985&hvdev=c&hvlocphy=1001063&hvnetw=g&hvpos=1t1&hvqmt=e&hvrand=205124455487956094&hvtargid=kwd-299539070079&hydadcr=15268_1947429&keywords=elegoo&qid=1563543004&s=gateway&sr=8-15

Dirky

Zoals de meesten heb ik dit ook meegemaakt. Ik zet nu gewoon een heel groot vlak onder mijn stuk(ken). Hoeft maar een 3/10 dik te zijn. Nu valt er niks meer....

Gerolf

Daarnet was hij er toch weer afgedonderd. Settings aangepast en opnieuw ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

... en opnieuw fout  >:(

Maar nu ken ik de oorzaak. Ik zat teveel "op het randje".
Volgens de specificaties kan je printen op een grondvlak van 65x125.
Ik had een werkstuk op zo'n grondvlak, en het stuk zelf was 64 breed.

Door de stroperige resin ontstaat er veel vacuum-trekkracht bij het optrekken tussen de lagen,
  en die trekt langzaam maar zeker - vooral op de randen.

Ik heb nu de positie herschikt, werkstuk maximaal 50x110mm op een grondvlak van 60x120
  Nog iets meer dan een uur te printen, maar het ziet er veelbelovend uit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Bij mij lukt het printen ook weer goed. heb de perfekte instellingen gevonden waardoor het werkstuk niet meer van de bouwplaat valt alsook de wrapping (opkrullen) is nu verleden tijd. Heb nu 2 Volkswagens auto's geprint en alles is volledig geprint want voordien was er wel ergens een deel dat niet zo goed geprint was of ontbrak. Ben nu wel tevreden met het resultaat en nu kan ik nieuwe printen gaan tekenen.
Gerolf, succes gewenst met je vorderingen.
Mvg

755philippe

Gerolf

Intussen gaat het printen hier ook al een tijdje OK  :)

Nu is de printer bezig met iets dat al langer op mijn lijstje stond:



;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Lijkt precies op een brugpeiler. Toch altijd een beetje gissen en raden bij den Gerolf, voordat hij iets lost.
Volgende week als ik terug ben begin ik aan mijn project bis... ??
Mvg