3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Gerolf

Een overzichtje van wat er tot nu toe goed uit de printer is gekomen:



Na de huidige printsessie waarschijnlijk nog twee, dus het wordt stilaan tijd om met al die kunststof echte modellen te maken:
  aslagers, koppelingen, stroomafname en licht in sommige, details en verf, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Prachtig Gerolf, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loebaske


sjieke dinges Gerolf, hoedje af voor uw kunst...

minitreintje

Märklin C-rail modulebaan met Arduino

ACFI

Citaat van: Gerolf op 11 mei 2019, 12:17:22 PM
Een overzichtje van wat er tot nu toe goed uit de printer is gekomen:

...

en, gewoon om een idee te hebben hoeveel leercurve er is, hoeveel is er niet goed uitgekomen?

ACFI

Ludwigdc

Al mooie resultaten, belooft voor verder !!!! :)
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Gerolf

Citaat van: ACFI op 11 mei 2019, 12:50:43 PM
en, gewoon om een idee te hebben hoeveel leercurve er is, hoeveel is er niet goed uitgekomen?

Veel, helaas ... laten we zeggen iets meer dan wat je ziet   ::)
- soms bewust, om even snel te kunnen zien of ik op de goeie weg was, en dat kan je dan "een geslaagde test" noemen
- vaak ontwerpfouten, ook omdat de modellen best complex zijn "oei, daar ben ik een steuntje vergeten"
     hoe complexer het model, hoe meer risico (uiteraard)
- auto-support doe ik niet meer, ik zet mijn bodemplaat, steunen en steuntjes steeds zelf
    laatste keer een afdruk die niet zonder schade te bevrijden was uit de talloze cilindertjes
- soms (vorige week) door een niet-opgemerkte ontwerpfout.
     STL leek OK, maar de slicer verslikte zich toch, en er ontbraken toch essentiële stukken aan de print
- af en toe (enkele dagen geleden nog) een "loslating": Bodemplaat blijft niet zitten aan het werkblad,
      en de printer gaat ongemerkt gewoon door en maakt een merkwaardige maar onbruikbare resin-sandwich ...
- een tijdje geleden foute resin -  wou maar niet uitharden en bleek uiteindelijk laser-uv-resin te zijn

... maar we leren bij, en foute afdrukken worden steeds zeldzamer. Ik zit nu aan één op drie à vier ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Dat is het leerproces...

Hebben ooit moeten leren stappen voor men kon lopen (heb vijf jaar geleden ook moeten opnieuw leren stappen, helaas lopen zal ik nooit meer kunnen)

Peter

Gerolf, als ik dat prachtige materiaal zie met gladde wanden, dan vraag ik me af waarom die kap van de diesellok reeks 84 een hele tijd geleden zo geribbelt was. (een domme vraag misschien) Ander materiaal?? ander toestel?? andere methode??
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

fraai spul gerolf! ben benieuwd waar we die trammetjes zoal gaan tegenkomen. 8)

Gerolf

@Floris en anderen: bedankt en ... wait and see ...

Citaat van: Peter op 11 mei 2019, 15:19:31 PMGerolf, als ik dat prachtige materiaal zie met gladde wanden, dan vraag ik me af waarom die kap van de diesellok reeks 84 een hele tijd geleden zo geribbelt was. (een domme vraag misschien) Ander materiaal?? ander toestel?? andere methode??

Ik heb geen idee over welke kap je het hebt, maar ik vermoed dat die met een ander type printer werd gemaakt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Indrukwekkende productie dat je hier "zomaar eventjes" laat zien, maar ik snap nu ook dat het echt niet vanzelf ging. Dan mag je dubbel zo trots zijn met wat je hier laat zien. Ik ben echt onder de indruk.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Ik bedoel die kappen die gemaakt werden in opdracht van een forumlid bij Shapeways
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Vermoed dat het Shapeway was, getekend door Koen (Rimkov)

svvander

Citaat van: Gerolf op 11 mei 2019, 15:12:25 PM

- soms bewust, om even snel te kunnen zien of ik op de goeie weg was, en dat kan je dan "een geslaagde test" noemen

Als het bewust is, dan is het inderdaad geen fout. In een testproces zitten soms testen buiten de "happy-flow" die juist tot doel hebben om het resultaat te zien na een foute manipulatie en vooral hoe je het dan kan oplossen of voorkomen. Als het in een proces gerelateerd gegeven zit, kan het proces hier dan juist worden op afgestemd. Gerolf, echt waar: hoed af.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be