Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

755philippe

Als ik me niet vergis en Gerolf kennende zet hij ontwerpen wat schuin. Kwestie om de steunen onderaan gemakkelijker te kunnen verwijderen. Deze methode gebruik ik ook wel eens.
@ Gerolf : mooi werk weeral.
Mvg

755philippe

Gerolf

Citaat van: Ludwigdc op 17 april 2019, 21:11:10 PM
Gerolf, om welke reden de steunpunten aan de zijkant van het model?

Ik heb de slicer zelf zijn steuntjes laten zetten ... en dat doe ik alvast nooit meer  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ik zie hier heel knappe zaken voorbijgaan. Mooi. Wat ik mij afvraag: zijn die tekenprogramma's moeilijk? Ik bedoel is het eenvoudig om er zaken mee te creëren? Ik herinner mij programma's uit mijn studietijd in genre CAD CAM en AutoCAD, die niet al te eenvoudig waren. Zijn het zulke programma's die jullie gebruiken?

Ik volg het gegeven 3D-printen nu al een jaar of 14 (vanop afstand), toen het heel snel aan het opkomen was in de States met de eerste RepRap (Darwin?) en van die zelfbouwkits. Maar omdat het er toen nogal complex en vooral duur uitzag, heb ik het niet meer zo gevolgd. Als ik dan zie wat jullie er allemaal mee maken: respect.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Dirky

Sven, Voor iemand met een goed ruimtelijk inzicht zijn alle programma's bruikbaar. Vanzelfsprekend kan je iets "gratis" niet vergelijken met software waar je 2500€ per jaar voor neertelt.

Ludwigdc

CiteerIk heb de slicer zelf zijn steuntjes laten zetten ... en dat doe ik alvast nooit meer  ::)

De steuntjes onderaan lijken mij logisch, maar met die aan de zijkant kon ik toch niet volgen. De zichtbare zijwanden zou je toch zo gaaf mogelijk willen houden. Blijkbaar schieten de door ons gebruikte programma's nog een beetje te kort aan artificiële intelligentie om onze gedachtegang te volgen.  :o ::) ;D.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Dirky

ik zie gleuven in de planken dus zijn de steuntjes wel logisch. Elke "overhang", hoe klein ook, wordt door de slicer voorzien van steuntjes. En dat moet ook zo.
Als je door ervaring weet dat die er niet hoeven te staan kan je manueel steuntjes aanbrengen.

perk

Sven,

ik ben onlangs begonnen met 3D printen en heb eerst online wat Fusion360 training gevolgd, dan ook een (gratis) cursus bij de VDAB. 

Het is ongelofelijk hoe goed die programma's geworden zijn, en mits een wat geduld krijg ik er al mooie dingen uit.   Soms al wel eens met opnieuw te beginnen als ik fouten maak bij de workflow maar Fusion360 heeft een goed tijdlijn hiervoor.

En momenteel is het nog gratis : https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

Ik ben mijn tafel nog aan het opbouwen, dus mijn 3d printen is nu vooral servosteuntjes, display covers, houders etc...  relatief simpel vergeleken met een treinmodel.

Ik heb tijdens mijn opleiding 20+ jaar geleden leren tekenen met inkt en alleen in 2D, dus het is ook even een aanpassing.


Patrick

svvander

Bedankt Patrick voor de tip. Ga ik zeker eens bekijken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

raf

hier teken ik met 123d desing van auto desk en vind dat een goed programma waar je snel mee uit de voeten kunt

ok niet het van het maar voor huis tuin en keuken zaken meer dan voldoende
bewijst ook de 17 km pla die ik op een jaar er door gedraaid heb

nu houders voor zekeringen aan het printen
kan ik op de club weer iemand gelukkig er mee maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

perk

dat is prachtig, de hoek waarin je dit onderstel zette... is dat om die I profiel in het chassis en de stapjes te kunnen printen?


Gerolf

Citaat van: perk op 08 mei 2019, 11:53:12 AMde hoek waarin je dit onderstel zette... is dat om die I profiel in het chassis en de stapjes te kunnen printen?

Klopt, dat is inderdaad bedoeld om zwevende vlakken te vermijden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Waterman


Peter

Gerolf,
dat ziet er weeral fantastisch uit.
Dit is zeker een draadje (zeg maar draad) om te blijfen volgen.
Ben alvast benieuwd naar je tram modellen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Bedankt voor de aanmoedigingen  :)

Citaat van: Peter op 08 mei 2019, 15:13:21 PM
Dit is zeker een draadje (zeg maar draad) om te blijven volgen.

Bij gelegenheid start ik nog wel een apart draadje op ... dit (en heel wat andere zaken) is voor een nogal apart club-project  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw