Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

SuSke

Het zal ook dat 3D teken-inzicht zijn dat de meeste mensen terug zal doen afhaken.

Er is meer nodig dan alleen maar goed 3D kunnen tekenen, je moet ook de montage- en schildersmogelijkheden en moeilijkheden moeten ondervangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Tja en als het uit de printer komt, moet je nog steeds modelbouwer zijn om het tot een geloofwaardig resultaat vorm te geven qua detail, kleur, vervuiling enz. 

Voor mij is dit persoonlijk een serieuze extra meerwaarde.  Ik kan ook veel uit styreen gaan maken, maar eens het gaat om meer dan één exemplaar is de fun er af.  De printer doet dan het dupliceren voor me ;) 
Het tekenen vind ik persoonlijk heel plezant en het houdt m'n geest scherp qua inzicht en nadenken.

Enfin, op naar het volgende!

Floris,  goede tip! ik pas dit aan!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Alweer erg mooie voorbeeld-foto's  8)

3D-tekenen is inderdaad één ding. Het moet ook nog een bouwpakket worden dat handig genoeg is om te verwerken tot een echt model.

Citaat van: Dirky op 04 januari 2019, 15:20:03 PMEn voor diegenen die eraan denken een printer aan te schaffen kan ik enkel de raad geven eerst wat te oefenen in virtueel tekenen. Als dat je niet ligt zal je steeds van files van anderen afhangen om iets te printen.

... dat is exact wat een clublid bij ons op de club nu aan 't doen is. Hij is zich FreeCad aan 't aanleren ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Heeft er iemand een goed alternatief voor de FEP-film voor het resinvat?  Zelf had ik gedacht aan de dikkere bouwplastiek, zou dat eens willen uittesten.

evan

Citaat van: railrunner op 05 januari 2019, 12:16:58 PM
Heeft er iemand een goed alternatief voor de FEP-film voor het resinvat?  Zelf had ik gedacht aan de dikkere bouwplastiek, zou dat eens willen uittesten.

Waarom zoek je een alternatief?

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railrunner

Ik test graag een aantal zaken uit.  Van de huidige FEP geleverd door anycubic ben ik niet zo tevreden.  Het mijne was al na 10 printjes beschadigd, niet door krassen en dergelijke (behandel het voorzichtig), maar door vervorming, centraal in het vat, oorzaak nog onbekend, vermoed warmte aan de aard van vervorming. En dit al met het tweede filmke.  Mijn printer staat ver weg van enige warmtebron.
Als ik om de 10 printjes deze FEP moet vervangen, wordt dat een dure aangelegenheid. Dan kan een alternatief interessant worden.  En ik vroeg me af of iemand daar al eens over nagedacht had, ik vind er nergens iets over terug.

evan

Straf ik print al meer dan 6 maanden en heb net de tweede keer vervangen.  Die stond nog steeds strak, maar was wat matter geworden door de grijze resin wat normaal is.

Ik bestel mijn film bij FEPshop.com uit Nl.  De naam geeft het al weg zeker.  Ik bestel hier tevens ook de nodige accessoires voor de rest van het printen.

En indien je nog niet wist dat dit filmpje bestond: https://www.youtube.com/watch?v=DLi3chV43LQ

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railrunner

#202
Tja inderdaad straf.  Film stond telkens strak (bij aanschaf en na vervanging).  Had de filmkes op you tube ivm vervangen en cleanen van FEP film al bekeken voor dat ik begonnen ben met printen.

Ik voer nu de test uit met bouwplastiek, eens zien wat dat geeft. 1,5 uurtje wachten.

railrunner

Dat is hetzelfde met polystyreenplaten.  Koop je die van Evergreen, dan betaal je snel ca. 13€ voor 6 platen van 0,5mm met totaal ca. 1,5m² oppervlak.  Ik heb eens 50 platen met dikte 0,5mm gekocht van 2m² per vel voor 120€ dus 1,2€/m² .  Reken maar uit.  Dat zal ook wel zoiets zijn met FEP-plastic, moet goedkoper kunnen dan de aanbieders op FEP-shop.

Gerolf

Potverdorie ... blijkbaar de verkeerde transparante resin gekocht ... nu snap ik waarom de uitharding zo zwak is ...  :(  :(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner


Gerolf

UV Firm design DLP printer van Photocentric 3D. Niet geschikt voor LCD, maar wel voor lasers en zo (denk ik)
Ik probeer hem nu "als test" nog uit met extra lange belichtingstijd, maar de tweede bus gaat sowieso "retour".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Print is klaar, resultaat is zeer goed.  Straks even alles opruimen, ben benieuwd hoe dat gaat gaan. Wordt vervolgd...

evan

#208
De vraag is of het duurzaam is zoals FEP want bouwplastic heeft niet de bepaald de eigenschappen en samenstelling zoals van FEP?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Nog niet perfect (printer-instellingen nog aan te passen, denk ik) en vanavond doe ik nog een poging, maar het gaat al wel een pak beter:



Citaat van: evan op 05 januari 2019, 18:08:16 PMDe vraag is of het duurzaam is zoals FEP want bouwplastic heeft niet de bepaald de eigenschappen en samenstelling zoals van FEP?

Daar ben ik ook wat bezorgd over. Ik zou geen lek willen meemaken  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw