3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Gerolf

Citaat van: evan op 02 januari 2019, 07:12:46 AM
Citaat van: Gerolf op 02 januari 2019, 00:39:42 AM.. @Evan: ik zou toch echt aanraden om zelf de supports in je ontwerp te maken. Die kegeltjes zijn (naar mijn idee) geen goed idee  ;)
Vertel... ik ben wel geïnteresseerd naar je stelling. Ik heb er geen problemen mee.  Ze bevorderen ook het nabewerken.

Om te beginnen - en ik kijk nu naar je laatste foto's - zijn het er veel teveel. Kost resin, veel te verwijderen en ontbramen, ...
  Ze zijn op bepaalde plaatsen echt niet nodig, ze staan soms ook op plaatsen waar ze lastig zijn om te verwijderen, ...

Ik plaats balken, latten, soms kegels, ... die bij het model taps toelopen en daar ook "ingeknipt" zijn. Zie de onderkant van mijn lockast ;)
  Niet zo moeilijk om die er bij te tekenen, ze staan precies op de plaats waar ze moeten staan, ...

Ik moet er voor mezelf (en dat blijkt ook uit mijn laatste afdruk) wel beter op letten dat ze ook verticale krachten moeten opvangen ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

@ Gerolf
Da's inderdaad niet zo'n mooi resultaat  :( :(
't is wel een ingewikkeld modelletje dat je daar probeert te maken;
Allez vanuit mijn standpunt bekeken.

@ Evan
Dat is dan weer heel mooi gelukt.
Toch wel fascinerend om te zien wat er met zo'n printer allemaal mogelijk is.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Koen

@Evan, Gerolf,

Knap wat jullie daar allemaal uit jullie mouw toveren.
Daar kan ik alleen maar van dromen.
Fantastische creaties! Ik blijf dit draadje volgen  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Na een paar proefprints:

20190102 009 by Dirky dyniMo, on Flickr

En dan wil ik nog aanpikken op jouw opmerking Gerolf betreffende de steuntjes bij Evan zijn Truck; Wel, er zijn er echt niet teveel. Je moet echt beletten dat de eerste lagen van het model zelf gaan "zweven". Dan kleeft de tweede laag er niet op en kan het een paar lagen duren voor het een geheel wordt...

Op sommige plaatsen mogen die misschien wel dunner zijn maar de slicer geeft je geen gecombineerde keuze. 't Is 't een of 't is 't ander...

Gerolf

Citaat van: Dirky op 02 januari 2019, 15:47:21 PMJe moet echt beletten dat de eerste lagen van het model zelf gaan "zweven". Dan kleeft de tweede laag er niet op en kan het een paar lagen duren voor het een geheel wordt...

Door je model wat schuin te plaatsen (5° of zo) wordt je "eerste laag" vanzelf stabiel gebouwd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

De praktijk heeft (bij mij althans) bewezen dat dit niet volstaat.
Ik zal het ook eens met die glasklare resin proberen...

evan

#186
Ok bedankt voor je reactie Gerolf.  Ik begrijp je redenering, maar ik vind persoonlijk de zelfgeplaatste en zelf gedimensioneerde supports van de slicer makkelijker.  Ook om ze te verwijderen.

Hierbij ondertussen de vorderingen...

Ik ben bezig met een heel assortiment te bouwen om zelf verschillende trucks te kunnen samenstellen.  De tekeningen zijn ver van af, maar  er zit al wel een mooie variatie in.

Hierbij een voorlopig overzicht:
IMG_1871 by evan Daes, on FlickrDit zijn de voorlopige samenstellingen maar worden wel afzonderlijk in onderdelen geprint.

Hier twee proefmodellen die in O,O5 mm zijn geprint:IMG_1881 by evan Daes, on Flickr
Door deze modellen samen te stellen kan ik de tekening door deze ervaring nog aanpassen.  Bovendien experimenteer ik intussen ook met andere zaken zoals de ramen die hier met plakband zijn gemaakt.

Er wordt ook aan de accessoires gedacht:
IMG_1890 by evan Daes, on Flickr

Dit wordt dus vervolgd :)

Woensdag op de club waren we met z'n allen weer aan de grote depot aan het werken en heb ik aan de hand van de foto's die we hebben reeds wat gewerkt aan de details voor rond het depot.

IMG_1907 by evan Daes, on Flickr

Hier zien we een karretje voor kabels of darmen te vervoeren en een bak voor strooizout die aan iedere uitgang en poort staat.

De bak voor het zout:

IMG_1896 by evan Daes, on Flickr

Het karretje:

IMG_1897 by evan Daes, on Flickr

De resultaten die vers geprint zijn en nog moeten geschilderd worden:

IMG_1908 by evan Daes, on Flickr

IMG_1911 by evan Daes, on Flickr

Op het terrein daar rijden ook van die RTV's van Kubota rond voor zich op de dienstpaden te verplaatsen.  Het zijn er lange treinen en dus afstanden...

Een avondje tekenen:

IMG_1901 by evan Daes, on Flickr

3 uurtjes printen:
IMG_1913 by evan Daes, on Flickr

Zonnebank:

IMG_1914 by evan Daes, on Flickr

Ik haal de supports weg voor het uitharden onder de lamp.  Zo haal je deze direct weg met een pincet of een dun mespuntje.  Nadien zijn er dan maar weinig bramen weg te halen.

Het resultaat:
IMG_1918 by evan Daes, on Flickr

Ik moet één wandje iets verdikken van de laadbak want er zit een klein gaatje in en 2 banden spiegelen want het profiel staat verkeerd.  Voor de rest is het geslaagd.  Zelfs de "bullbar" oogt fraai.
Ik ben benieuwd als het morgen geschilderd is.

Groetjes en een fijn weekend.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Koen

Wow, fantastisch werk, Evan  :P :P :P
Als ik dit zie, krijg ik zin om mij ook een printer aan te schaffen  ::).
Maar we zullen maar eerst beginnen bij het begin en het gewone bouwen onder de knie proberen te krijgen.
Intussen kunnen we sparen voor een printer  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Ik denk dat het bij velen nu kriebelt om zo'n printer aan te schaffen  ;) ;) ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

indrukwekkend...   bij noch en co zullen ze niet blij zijn als ze jullie vorderingen zien.

Proficiat met dit knappe resultaat !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michiel

Kriebelen? Dat valt wel mee. Hoewel ik onder de indruk ben van wat er tegenwoordig voor moois uit 3D printers wordt gehaald, blijf ik nog steeds de "weg naar" belangrijker vinden dan het doel. Mooie dingen maken is leuk, maar als dat gedaan wordt met oer-saai computerwerk, coordinaten ingeven en 3D-modeling, dan doe ik het toch liever zelf: styreen sbijden, karton knippen, folie plooien, gips krassen... echt zelf iets met eigen vingers maken. Met gevoel en gepruts iets realiseren geeft zoveel keer meer voldoening, zelfs als het resultaat niet kan rieken aan de steriele 3D-printer outputs.

Dus, bij mij kriebelt het voorlopig niet om zo'n printer aan te schaffen. Ik knutsel liever zelf, dan dat de machine het voor me doet. Maatr ik blijf dit draadje wel met belangstelling volgen... Gerolf, zet'm op! Die tram zo uit de printer trekken zou verbluffend zijn! ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

Kleine tip voor wielen: maak het randje van de velg waar de band achter valt iets overdreven, dat geeft je enorm veel gemak bij het schilderen, kun je gewoon vrij dunne zwarte verf tegen dat randje aan laten vloeien.

Koen

Citaat van: Michiel op 04 januari 2019, 15:00:54 PM
Kriebelen? Dat valt wel mee. Hoewel ik onder de indruk ben van wat er tegenwoordig voor moois uit 3D printers wordt gehaald, blijf ik nog steeds de "weg naar" belangrijker vinden dan het doel. Mooie dingen maken is leuk, maar als dat gedaan wordt met oer-saai computerwerk, coordinaten ingeven en 3D-modeling, dan doe ik het toch liever zelf: styreen sbijden, karton knippen, folie plooien, gips krassen... echt zelf iets met eigen vingers maken. Met gevoel en gepruts iets realiseren geeft zoveel keer meer voldoening, zelfs als het resultaat niet kan rieken aan de steriele 3D-printer outputs.

Dus, bij mij kriebelt het voorlopig niet om zo'n printer aan te schaffen. Ik knutsel liever zelf, dan dat de machine het voor me doet. Maatr ik blijf dit draadje wel met belangstelling volgen... Gerolf, zet'm op! Die tram zo uit de printer trekken zou verbluffend zijn! ;)

Ik begrijp je reactie, Michiel. Maar bij mij kriebelt het wel. Als je zie wat je allemaal realiseren en hoe zuiver het resultaat is, dan ben ik al snel overtuigd. En of tekenwerk saai is, dat is persoonlijk.
Ik doe op het werk alle tekenwerk in Autocad en vind hier nog steeds veel plezier in.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

20190104 006 by Dirky dyniMo, on Flickr

Nadeel van dit printertje voor de spoor 1'ers > nogal klein  :)

Dit onderstel heb ik in delen moeten printen en samenstellen. Maar het detail is fenomenaal! De 6-kant kopjes van de bouten zijn echt 6-kantjes...

En voor diegenen die eraan denken een printer aan te schaffen kan ik enkel de raad geven eerst wat te oefenen in virtueel tekenen. Als dat je niet ligt zal je steeds van files van anderen afhangen om iets te printen.

Koen

Bedankt voor de goede raad, Dirk.
Ik ben gewoon van 2D en beperkt 3D tekeningen te maken maar dit is allemaal zeer technisch (voor handleidingen).
Deze tekeningen zijn enigszins anders en dus zeker uit te proberen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren