3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Dirky

Als ik zelf een samenvatting zou moeten maken van mijn ervaringen tot nu toe:

Er springen veel mensen op de 3D-printing-kar. Het is ook leuk om zien dat er velen goed op weg zijn om in 3D te tekenen.
Wat ik tot nu toe vooral bemerk is dat plots 3D al het andere verdringt. Daarmee bedoel ik – en hierbij een voorbeeld; Ik dacht van de veertjes op het onderstel van de spoor 1 – M2 te printen "in" een enkele print en vergat feitelijk hoe gemakkelijk het draaien van gepaste veertjes is op het draaibankje dat hier staat. De nieuwe prints bevatten dus geen veertjes en lukken dus perfect. Ik draai veertjes en klik die ertussen. En guess what? Ze zijn uiteindelijk nog mooier! 

De buffers op bovenstaande foto zijn ook prints van een tweede reeks. Die vragen nabehandeling > het blok waarop ze geprint zijn moet ik gewoonweg afdraaien. De eerste reeks is meerdere malen niet 100% gelukt omdat er lagen waren die niet wilden hechten.

De plaatsen waar ik twijfel of er vervorming zal zijn, daar teken ik extra steun bij die ik dan weghaal d.m.v. knippen, draaien, frezen, schuren, snijden...

Vanzelfsprekend zijn er veel ontwerpen die probleemloos geprint kunnen worden.

Wat heb ik nog gemerkt:
De afregeling van printbasis tegenover het UV-scherm is zeer belangrijk. En hoe het komt weet ik niet maar reeds meerdere malen heeft die basis zich "verzet". Ik maak er dan ook de gewoonte van vóór elke print die positie te controleren...

Het reinigen:
Vuil boeltje. En 't stinkt. Ventileren is een must.
De ontwerpen moeten ook van die aard zijn dat je er overal aankan om de overtollige resin weg te spoelen. Diepe putten spuit ik uit met een spuit met een dikke naald.
Ook al gemerkt dat er onzichtbare "barstjes" durven zijn in de stukken. Laagjes die niet perfect hechten. Na het schilderen worden die pas zichtbaar als de resin vrijkomt die in de barst hangt.

Voor mij dus samengevat; een kwaliteit/prijs-super-printer die perfect print als je de regeltjes respecteert.

evan

#166
Het kleine HO vrachtwagentje...

Ik heb deze middag een tekening afgewerkt en deze namiddag een testprint gedaan met een laagdikte van 0,05mm om het te versnellen.

Als experiment heb ik de wielen mee geprint, maar deze hebben bewogen tijdens de print en ga ik dus apart printen en nadien ook apart schilderen.  Dat is eenvoudiger, maar ik wou het eens testen.

Tussen super en carrosserie was ik een support vergeten waardoor de hoek "stijlvol" is opgetrokken  ;D

Er gaat bij zo iets ook telkens een leercurve gepaard en daar moet je mee kunnen leven wil je de 3D printer leren kennen.

De ramen zijn nog wat "ruw" door de supports die ik heb afgebroken.  Voor de rest is het model geslaagd!

Hierbij enkele fotootjes ter illustratie:

IMG_1838 by evan Daes, on Flickr
Foto van het beeld in de slicer-software met handmatig geplaatste supports

IMG_1843 by evan Daes, on Flickr
Net klaar met printen.  De druppels resin hangen er nog aan.

IMG_1844 by evan Daes, on Flickr
Na spoelen in de "Resin away" oplossing van Monocure en curing

IMG_1845 by evan Daes, on Flickr
Een laagje tamya primer uit de spuitbus erover.  Zo zie je de fouten makkelijker.  De lijnen in de banden is door de beweging van de wielen tijdens het printen.  De supports zijn ook nog maar gewoon afgebroken en zijn de hechtingen nog niet weggeschuurd.

Volgende print is dus met separate wielen en een extra support tussen bumper en carrosserie.

Groetjes en een fijn eindejaar gewenst ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Dirky op 30 december 2018, 20:04:27 PM

Het reinigen:
Vuil boeltje. En 't stinkt. Ventileren is een must.
De ontwerpen moeten ook van die aard zijn dat je er overal aankan om de overtollige resin weg te spoelen. Diepe putten spuit ik uit met een spuit met een dikke naald.
Ook al gemerkt dat er onzichtbare "barstjes" durven zijn in de stukken. Laagjes die niet perfect hechten. Na het schilderen worden die pas zichtbaar als de resin vrijkomt die in de barst hangt.

Voor mij dus samengevat; een kwaliteit/prijs-super-printer die perfect print als je de regeltjes respecteert.

Klopt Dirk!

Voor de lezer nog een extra nota:

De scheurtjes komen ook vaak door de reiniging met Isopropanol en het curen.  Monocure heeft met Resin Away deze problemen opgelost alsook de geurhinder.  Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het geen chemisch gedoe meer is.  Ventileren en een handschoenen blijven een must. 

Bij airbrushes is dit ook het geval enz... dus It comes with the hobby!

Ik heb ondervonden ook wat trucjes te gebruiken indien nodig:
Soms neem ik een beetje Resin in een potje en penseel apart om een barstje weg te werken of onderdelen aan elkaar te lijmen.  Met een UV LED-pen verhardt de resin direct en heb je een perfecte las!

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Roderik

Top werk, Evan. Serieus onder de indruk van je werk.
En plezant om te weten dat jeje kennis deelt zodat iedereen er op vooruit gaat.
Always be modelling!

Gerolf

Slecht nieuws, mijn afdruk is op verschillende manieren mislukt. Terug naar de tekentafel ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#170
Jammer voor je Gerolf,

Het was al wel een uitdagende print natuurlijk.  Herken je al de oorzaken waar de fouten zitten?  Zitten de fouten allemaal in de tekening of ook in de instellingen?

Sowieso is dit heel normaal dat zo een print niet van de eerste keer lukt.  In de productiewereld zijn er altijd proefstukken waaruit de fouten worden gehaald en daarbij zou het vreemd zijn dat in ons wereldje alles perfect loopt van de eerste keer  ::)

Succes verder en een prettig oud naar nieuw gewenst ;)

PS: Ik heb gisteren m'n tekening aangepast en de print is nu aan het lopen. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

MoVi

Gerolf,
jammer voor je. Is de eerste poging.
Durf je een foto te laten zien? Of wat is er mis gegaan denk je?

Succes met het vervolg.
Ronald Visser
Ronald Visser

modelbaanHO

Citaat van: Gerolf op 31 december 2018, 10:31:01 AM
Slecht nieuws, mijn afdruk is op verschillende manieren mislukt. Terug naar de tekentafel ...

Da's pech, maar ja dat is ook leergeld zeker.
Iets dat van de eerste keer lukt is niet altijd evident, zeker wanneer het nieuwe technieken betreft.

Maar zoals ik je ken ben ik ervan overtuigd dat het wel in orde zal komen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

evan

Nog kort een berichtje voor het "feestgedruis" begint.

M'n eerste truck is qua grof werk klaar.  Er dienen nog extra details gemaakt te worden zoals de ramen, ruitenwissers, zwaailicht, nummerplaat etc...

Ik heb nog een laadbak getekend die er op past en vele andere opties volgen nog.
De tekening voor de truck is voorzien om een dubbele of enkele achteras te gebruiken en er is ook een tekening voor een dubbele cabine.  Mogelijkheden zat dus.

Hierbij enkele fotootjes van vandaag.

In de zonnebank:
IMG_1852 by evan Daes, on Flickr

Rechts met de laadbak die er nog los op ligt.
IMG_1856 by evan Daes, on Flickr

Links met laddertje dat ineens mee geprint is:
IMG_1858 by evan Daes, on Flickr

Fijne avond gewenst
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#174
Bedankt voor het medeleven  ;D

Een foto van de ravage:



Citaat van: evan op 31 december 2018, 10:39:05 AMHerken je al de oorzaken waar de fouten zitten?  Zitten de fouten allemaal in de tekening of ook in de instellingen?

Er zitten zeker fouten in de tekening
- door het opsplitsen van het model zijn zowel het middendeel als de fronten minder stabiel geworden, en hebben ze meer supports nodig
- supports zelf moeten ook meer stabiel (en hier en daar anders) gemaakt worden
- er is een fout geslopen in de fronten. Daardoor heeft de omzetting naar .stl fouten gemaakt

... en waarschijnlijk zijn de instellingen van de printer ook niet OK. Transparante hars wil zeggen dat er meer strooilicht is naar reeds geprinte lagen
Waarschijnlijk is het geen goed idee om op 10 micron te printen bij transparante hars

Dus eerst nogal wat te hertekenen, en daarna printen op 30 µm of zo ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Damn, Gerolf ... geen mooi beeld om het jaar mee te starten ...

Ik herken wel dit soort ravages, want heb dit al meermaals meegemaakt.
Maar je kennend is wordt dit alweer méér een leermoment dan een ontmoediging  ;)

Ik kijk uit naar je conclusies en komende pogingen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Dat komt inderdaad allemaal goed!

Bij transparante resin is er inderdaad wat strooilicht, maar dat komt de grotere vlakke ten goede zodat de laagvorming minder zichtbaar is.  M'n vrachtwagen is op 0,05mm (11s belichting) geprint en er zijn nauwelijks lagen te onderscheiden en zeker na het schilderen. 

Dadelijk vertrek ik naar de familie voor de gebruikelijke 1 januari aangelegenheden.  Ideaal om de printer te starten zodat er weer een werkje op me wacht eens ik weer thuis ben.

Ik heb de tekening met dubbele cabine afgewerkt en de tekening met containers wat aangepast:

IMG_1864 by evan Daes, on Flickr

IMG_1866 by evan Daes, on Flickr

Ik ben echt blij met dit toestelletje  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

MoVi

Oei,oei.
Zijn de ondersteuningen niet beter te benoemen als ophangstrippen?
Omdat onderste boven geprint wordt?
Of werkt de cubic niet zo?

Ronald Visser.
Ronald Visser

Gerolf

#178
Citaat van: evan op 01 januari 2019, 12:33:16 PMBij transparante resin is er inderdaad wat strooilicht, maar dat komt de grotere vlakke ten goede zodat de laagvorming minder zichtbaar is.  M'n vrachtwagen is op 0,05mm (11s belichting) geprint ...
Ik ben echt blij met dit toestelletje  :)

11s is pakweg wat ik schatte, maar ik denk dat er dan ook door het strooilicht resin-in-de-buurt- uithardt
Zo heb ik bvb een probleem gemerkt met steunen die vlakbij een "echte" print staan - er moet afstand zijn
  ook dunne gaatjes voor bvb doorvoer van bedrading geraken dicht gelast door strooilicht

en ja, ik ben ook (nog steeds) heel blij met dit toestelletje !

.. @Evan: ik zou toch echt aanraden om zelf de supports in je ontwerp te maken. Die kegeltjes zijn (naar mijn idee) geen goed idee  ;)

Citaat van: Steam.N op 01 januari 2019, 11:34:10 AMMaar je kennend is wordt dit alweer méér een leermoment dan een ontmoediging  ;)

De nagel op de kop - ik geef het niet op  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Citaat van: Gerolf op 02 januari 2019, 00:39:42 AM



.. @Evan: ik zou toch echt aanraden om zelf de supports in je ontwerp te maken. Die kegeltjes zijn (naar mijn idee) geen goed idee  ;)



Vertel... ik ben wel geïnteresseerd naar je stelling.

Ik heb er geen problemen mee.  Ze bevorderen ook het nabewerken.

Sommige gaatjes waren bij mij ook dicht, maar ik teken ze iets groter.  Bovendien gaan geregeld de gaatjes pas dicht tijdens de nabewerking daar er nog resin in zit die niet wegspoelt door de IPA of Resin Away.  Volgende week heb ik m'n ultrasoontoestelletje en dan is dit probleem ook weeral geschrapt van de lijst!

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.