3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

railrunner

Citaat van: 755philippe op 12 december 2018, 13:58:00 PM
Weet er iemand raad met het volgende :
Ik heb een anycubic photon 3D printer gekocht. Alles geïnstalleerd maar er doet zich het volgend probleem voor -> Anycubic Photon slicer op de pc geïnstalleerd. Ik kan het programma gewoon openen zonder problemen. Vervolgens een stl-file van de bekende webside op pc gezet. Wanneer ik in de slicer op file en het stl bestand wil openen zie ik zeer snel een groene balk wegflitsen en heb hierdoor dan ook geen afbeeldingen van het bestand. Ik heb al geprobeerd om de slicer als admin uit te voeren maar tevergeefs. Weet iemand raad hoe ik die files kan openen ? Ik werk in W10 dus moet mij weer overkomen want ik heb het programma al verschillende keren verwijdert en terug op pc gezet zonder resultaat.
Mvg

755philippe

Philippe,

Ik heb het slicerprogramma van de bijgeleverde USB geinstalleerd , getest en werkt prima.  Er viel me wel 1 ding op bij het installeren:  als je de USB-stick insteekt, krijg je op een bepaald moment de vraag om 32 of 64 bit te installeren.  Op mijn computers zijn dat allemaal 64 bit.  Zou het kunnen dat je het verkeerde genomen hebt?

rixke rail

Even van dit draadje gebruik maken voor een vraag aan de 3D-tekenaars hier
Kan er iemand zoiets maken van de draaistellen van de L BD-rijtuigen ? Olaerts heeft ze niet meer blijkbaar ...
Er is er eentje stukgegaan bij mij en de zoon van mijn vriendin wil die bij wijze van oefening voor zijn studies voor mij wel printen, maar kan die (voorlopig) niet zelf tekenen.
Modelspoorse grieten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

MoVi

Ja laat maar eens zien wat je graag wilt.

Een plaatje uploaden of anders naar mij een PB.

Ronald Visser
Ronald Visser

Thommy

Als ge ze kunt opsturen ofzo teken ik ze wel na (foto's en wat maten zijn meestal net anders dan het origineel doordat je altijd interpretaties kunt hebben)
Greetz

Thommy

Arnaudmarklin

Hallo,

Heeft iemand al een bogie van motorstel 43 al getekend?
Mvg,
HO 3R - HOe - HOm - Intellibox

Gerolf

Ik heb iets anders getekend ... als de nieuwe resin er is wordt het geprint

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Gerolf,

Ik zet even de vragen van op FB ook over naar hier...

Welke resin ga je gebruiken?  Ga je IPA gebruiken nadien of "Resin away"?

Ga je het dak links boven (segment naast de schouw) ook ondersteunen? 

Ik vind het een knap ontwerp!

groeten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Thanks, Evan  :)

Ik ga inderdaad nog wat extra steunen moeten tekenen voor het dak.
Ik ga het proberen te printen met transparante resin (glas inde ramen, weet je wel), en opkuisen met IPA
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MoVi

Gelorf knap getekend.
Ik ben toch benieuwd of het niet een te gewaagd werkstuk is geworden.
Iets gaat mis en alles is mis.

Ik zou zelf zou onderdelen printen om "her-print" van te grote stukken te voorkomen.

Succes.

Ronald Visser
Ronald Visser

loco

@Gerolf,
Knap tekenwerk. Ik kan me indenken dat hierin heel wat tijd is gekropen.
Ik merk dat de steunen die je getekend hebt oplopen van groot  naar klein. Heeft dit een bepaalde reden?
Hoe groot zijn de contactpunten van de steunpunten met het onderdeel? Als ik afga op de tekening lijken deze contactpunten zeer groot. (1 mm of meer). Heeft dit een reden?  Zijn de contactpunten  rond of hebben ze een andere vorm.
Ga je later deze contactpunten niet zien? Ook niet wanneer je probeert ze weg te schuren of te vijlen?
Ga je het dak plat of op zijn zijkant (opstaand) afdrukken? Waar ga je dan die steunpunten plaatsen? Hoeveel steunpunten heb je dan nodig?
Gaan de onderdelen (ik denk dan meer specifiek aan het dak en de zijkanten) niet vervormen tijdens of na het printen? Ik kan me indenken dat dit één van de problemen is die je moet overwinnen.

Zou je de ruitjes niet beter laten laseren in acryl? Dan moet je nog wel de tekening aanpassen. Maar dan kan je wel resin gebruiken die heel goed uithardt en daarna minder kans op vervorming geeft (dat laatste is een theoretische bedenking omdat ik niets afweet van de werking van de printer).
Het lijken misschien wat vreemde vragen, maar ik ken de precieze eigenschappen van de de printer en van het programma voor de aanmaak van de files voor de printer niet. Vandaar mijn vreemde vragen.
Peter

evan

#145
Hey Gerolf,

Ik gebruik de transparante resin ook en deze is prima en geeft beter resultaten dan gekleurde resin doordat het Uv licht beter werkt bij de opbouw van iedere laag.  Voor het nabewerken met de UV belichting (curing) gaat dit ook beter en trekt de resin minder snel krom.  Echter de resin slaagt snel mat uit door het gebruik van de IPA, water en sommige UV lichtbronnen met een ander spactrum.  Om dit effect te minderen kan je gebruik maken van Resin away van MONOCURE.  Werkt beter dan IPA, maar is wel duurder.  Dat de resin mat uitslaagt bevordert de hechting van verf en is dan weer voordelig. Echter als je oogt de ramen mee te printen en ze transparant te houden dan is het dus opletten.  Je kan mat geworden resin wel weer glans geven door er met hooglans vernis over te spuiten.

Peter haalt aan dat je de ramen misschien achteraf beter aanbrengt.  Op zich is dat geen slecht idee omdat je het kozijn ook kan schilderen en dan het glas er in steken.  Als het raam mee geprint is ga le steeds een vreemd zicht hebben door de dikte van het materiaal ter hoogte van het kozijn.  Alsof je via je raam in je wanddikte kan kijken. 

Peter haalt aan van Acryl te laten laseren, dat kan, maar is omslachtig voor zo een klein projectje.  Je moet iemand vinden die voor je wil laseren.  Ik heb al meermaals echt glas gebruikt.  Het betreft afdekglaasjes voor microscopie van 0,2mm dik.  Dit glas is perfect te snijden met een hardstalen kraspen.  Nadien kan je het glas met Kristalclear plaatsen.   Eens droog kan je de ramen kuisen met een wattenstaafje en wat ruitenreiniger.  Gek he, maar het werk prima!

#Ronald Visser,  Dit soort printer kan al de details aan zonder alles te moeten opdelen in meerdere onderdelen.  Als ik prints opdeel is het enkel omwille van de capaciteit qua grootte of met vooruitzicht op de schilderwerken.

Gerolf, Succes makker!  het ziet er een veelbelovend project uit!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modelbaanHO

Benieuwd om het eindresultaat te zien.
't ziet er alvast veelbelovend uit.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

MoVi

Dat de printer het aan kan geloof ik best wel.
Maar..... ik blijf toch sceptisch.

Er behoeft maar iets fout te gaan en je kan opnieuw beginnen.

Zeker succes gewenst

Ronald
 
Ronald Visser

Metpetergaathetbeter

alweer iets grensverleggend zo kennen we Gerolf  :)

Davy

Dat is wel heel mooi in detail getekend Gerolf. Ik kijk al uit naar het resultaat na het printen.