Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

railrunner

Zijn je prints nog mechanisch nabehandeld (schuren, vijlen,...) of is dit het resultaat na het badje isopropanol?
Je ziet namelijk nauwelijks tot geen printlijnen.

philippe_007

#91
Citaat van: PeterC op 09 december 2018, 18:58:50 PM
Philippe,

Als je stukken juist getekend zijn en aansluiten bij elkaar is dat heel simpel: Booleaanse technieken...
Modify -> Combine
Selecteer je grootste stuk en 'join' je de andere stukken.

Let wel op: als je stukken niet aansluiten lukt dat niet.  Dan is het hertekenen of secondenlijm  ???




Ik maak geen gebruik van "Make 3D...". Ik klik rechts op een 'body' en selecteer 'save as STL'.




Welkom bij de Fusion gebruikers  ;)

Dag Peter,

bedankt voor de info.
Het is gelukt.

Ook bedankt voor de STL-tip.

Mvg,
Philippe

evan

Jim, ik heb nog links en rechts wat geretoucheerd met een glasvezelpotlood, maar je ziet de foto met de print nog op de supports en dat is na de IPA en een "zonnebankkuur" onder de UV lamp zonder andere bewerking. 

Ik heb ondertussen een alternatief besteld dat beter zou zijn dan de IPA, maar daar heb ik dus nog geen resultaat van ;)

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#93
naast uiterst getalenteerd modulebouwer nu ook uiterst getalenteerd locbouwer,some guys have it all! ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ERVIN

Dit is echt niet meer normaal , beginnen ze hier ook al zelf locs te bouwen...  :o

@Metpetergaathetbeter , inderdaad.  ;)

Gerolf

Ferm, Evan  8)   :P
@Erwin: inderdaad, als je het kan tekenen dan kan je het printen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

En het voordeel van printen is dat je om holle voorwerpen te maken geen dubbele mallen moet maken en al dat soort andere (on)dingen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Whaw. Dit is ongeloofelijk knap.

Wel niet weggelegd voor iedereen want je moet van verschillende markten thuis zijn of iemand kennen die voor jou een aantal zaken wil/kan oplossen:
- 3D tekenen , voorwaarde is ook dat je over correcte plannen beschikt of over voldoende gedetailleerde foto's
- Zoeken / inbouwen van een geschikte aandrijving
- Kennis en handigheid om zaken in te bouwen zoals verlichting en eventueel ander digitaal spul...
- Kunnen spuiten
- Decals maken
- Voor heel fijne details zou je dan nog best moeten kunnen etsen.

Wanneer je dat allemaal kan: diepe buiging & respect !!
Maar het opent heel wat perspectieven...

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

@Luc,

Inderdaad het is modelbouw in een totaal andere vorm.  In het begin is het wat zoeken, want de merken die we allemaal kennen gaan je bij zelfbouw niet verder helpen.
Ik ben nu - opnieuw- begonnen met tekenen in 3D van een model in schaal 0.  Ik moet toegeven dat er heel wat komt bij kijken en dus niet geschikt is voor diegene die van een snelle kik houden.

@Gerolf,
Klopt met enige nuances
Bij het tekenen, moet je rekeninghouden met feit dat het moet geprint kunnen worden.

Roland

755philippe

Hallo,
Vandaag is mijn Anycubic aangekomen met de post alsook de aandrijving die van Japan komt. Nu eerst wat printen van de bekende website om de printer wat te leren kennen en wat Y-Tube filmpjes bekijken en nadien proberen te tekenen in 3D.
Zal eerst wat simpele dingetjes proberen om dit nadien stelselmatig uit te breiden naar extra opties of mogelijkheden. In 3D leren tekenen op 1 avond is een onmogelijke zaak. Dit is trouwens zo voor alle programma's. Je leert ook niet een trein besturen in koploper door enkele muisklikken en klaar.
Hopend dat het tekenen gaat lukken want de printer is ook niet 'van de voor niet' om het zo te zeggen.

@ Evan : knap gedaan, ik kijk er naar uit om ook zoiets uit de printer te krijgen.
Mvg

755philippe

philippe_007


Gerolf

Welkom in het wereldje, Philippe ;)

Citaat van: Gerolf op 11 december 2018, 11:02:39 AMals je het kan tekenen dan kan je het printen  ::)

Dat is inderdaad wat simpel gesteld.
- Je dient rekening te houden met het printproces (ondersteuningen waar nodig)
- Je model is (indien nodig) nog op te delen in verschillende onderdelen
Dus: als je het kan tekenen voor een 3D-printer klopt beter  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw