3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 23 november 2018, 12:43:37 PM
Steuntjes plaats ik via het slicing-programma.

ik heb intussen ondervonden dat je die beter met je 3D-software kan tekenen  ;)
Je bepaalt dan zelf de lengte, dikte, conisch, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 23 november 2018, 20:36:02 PM
Citaat van: Steam.N op 23 november 2018, 12:43:37 PM
Steuntjes plaats ik via het slicing-programma.
ik heb intussen ondervonden dat je die beter met je 3D-software kan tekenen  ;)
Je bepaalt dan zelf de lengte, dikte, conisch, ...

Is inderdaad een extra optie, maar die hou ik voorlopig als plan-B  ;)

Want binnen bepaalde grenzen kan ik ook met de standaard meegeleverde Photon Slicer software deze afmetingen (lengte, diameter, ...) bepalen.
Gezien ik bij vorige pogingen kleinere afmetingen genomen heb dan standaard voorgesteld, heb ik met de software heel wat ruimte tot verbetering.
Mocht het dan nóg niet lukken, stap ik over naar de 3D-software.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik heb deze getekend, en ze worden op dit moment geprint:



Steuntjes in FreeCad mee getekend - gaat net zo makkelijk  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bumper

Met veel gezwoeg bijgaande tekening gemaakt. Het zijn van die betonnen blokken waarmee men tijdelijke wegverleggingen afbakent.
Ga deze gebruiken om op het plein van mijn containerterminal het vrachtverkeer in goede banen te leiden.
De tekening is in ware grootte getekend. Dat zijn dus blokken van 2m lang, 0.9m hoog en 0.78m breed.
Ik heb volgende vragen :
1) in welke positie moet ik dit stuk laten printen?
2) hoe bepaal ik waar er supporting moet komen en plaats ik die op deze tekening en verschaal dan naar 1/87?
3) of verschaal ik eerst en plaats dan de supports?
4) of laat ik het slicer programma van de printer verschalen en supporten?
Aan de achterzijde steekt er nog een stukje sollid uit, dit is bedoeld om een gleuf te maken, maar dat krijg ik voorlopig nog niet voor mekaar.

Jean,
Deze tekening is gemaakt met DS Mechanical. Ik kan echter geen waarden kleiner dan 1mm invoeren. Ik kan echter niet vinden waar ik dat kan instellen. Ik heb al geprobeerd in het menu" Options" maar dat lukt niet. Kun jij mij op weg helpen?

 

raf

das raar een teken programma waar je niet 0.001 kunt in vullen

ik zou ze zo printen zoals ze staan zonder support
maar ja anetje kan dit misschien wel zo printen maar andere dan weer niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

MoVi

#65
Ik heb een ander profiel in gedachten als "barrier" en kan je daar ook aan helpen.

Mocht je niets kunnen instellen als minimale maat (dus die 1 mm):
Teken je model bv 10 maal zo groot: (kleinste maat is 1 mm, details op 1 mm)
Als je klaar bent met de tekening: Daarna 10 maal verkleinen (de details zijn dan 0,1 mm).

Ronald Visser
(edit)  zoek op step barrier maatvoering.
Ronald Visser

raf

het heet ook Jersey Barriers
maar meestal zijn dat de plastieke versies
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Ludo, probeer eens zowel met "punt" als met "komma" voor getallen na de komma. Misschien lukt < 1mm dan wel!

Steam.N

Citaat van: bumper op 25 november 2018, 18:05:51 PM
... Deze tekening is gemaakt met DS Mechanical. Ik kan echter geen waarden kleiner dan 1mm invoeren. Ik kan echter niet vinden waar ik dat kan instellen. Ik heb al geprobeerd in het menu" Options" maar dat lukt niet. Kun jij mij op weg helpen?...

Vreemd.  Ik heb dat probleem niet.
Heeft je probleem te maken met het tekenen in het Sketch-vlak?  Met het "snappen" op het grid?

Als je je ontwerp uitrekt (vlak verplaatsen, rand afronden, etc) en tijdens de beweging op de spatiebalk drukt, kun je in een inputveld de juiste afmeting ingeven met alle gewenste decimalen.
Mogelijks moet je het decimale punt door een komma vervangen ?

Instellingen:
Ik heb zélf in mijn opties  (File\DesignSparc Options) in blad "Snap":
-  het snappen op grid afgevinkt.
- "Nudge" staat op 0,2 - 0,05 en 2mm (denk niet dat dit met je probleem te maken heeft, maar je weet nooit ...
Blad "Units":
- Type=Metric, Length-Millimeters,Primary Precision=3

Hopelijk helpt dit ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bumper

Jean,

Inderdaad het decimale punt werkt niet, een komma wel. En ik had het kunnen weten want alle maatvoeringen worden gegeven met een komma. Maar ja, dikwijls zoek je het te moeilijk terwijl het eenvoudige voor de hand ligt.

Toch bedankt voor de hulp. Als nu mijn andere vragen nog opgelost geraken, dan sta ik al een hele stap verder.
 

Geert

#70
Ludo,

Experimenteer maar veel, en doe heel wat ervaring op met 3D tekenen en printen. Als ik er mee begin, weet ik je te vinden voor hulp aan mij. (en, we moeten nog eens afspreken hé....)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Alberke

Iemand een uitleg waarom een ontwerp dat getekend is in (bijvoorbeeld) freecad, in Cura totaal verkeerde afmetingen krijgt?
Een ontwerp was te klein, een ander te groot afgedrukt.
Ja, ik gebruik nog steeds die Cura, intussen versie 3.6
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bumper

Geert,

Komt in orde. Modelbaanwerk heeft een hele tijd stil gelegen om diverse redenen. Dus geen probleem.

Albert,

Ik kan U daarmee spijtig genoeg niet helpen. Als groentje veel te weinig ervaring.

Groeten.
Ludo.
 

Dirky

Citaat van: Alberke op 26 november 2018, 17:25:27 PM
Iemand een uitleg waarom een ontwerp dat getekend is in (bijvoorbeeld) freecad, in Cura totaal verkeerde afmetingen krijgt?
Een ontwerp was te klein, een ander te groot afgedrukt.
Ja, ik gebruik nog steeds die Cura, intussen versie 3.6

allebei dezelfde units ingesteld?

PietB

Citaat van: bumper op 21 november 2018, 15:11:45 PM
Momenteel ben ik ook begonnen met het 3D tekenen onder de knie te krijgen. Maar dan met het programma DesignSpark- mechanical.
Moet je hier eens gaan kijken Ludo:
https://www.rs-online.com/designspark/10-fantastic-new-tutorials-for-designspark-mechanical-users

grt Piet.