3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

bumper

Peter,
Momenteel ben ik ook begonnen met het 3D tekenen onder de knie te krijgen. Maar dan met het programma DesignSpark- mechanical. Het programma waar ook Jean (Steam.N) mee tekent. U hebt het over ondersteuning of support. Buiten de wetenschap waar het voor dient ken ik daar niets van. Ik vermoed dat het bij uw ontwerp om de horizontale delen van de zijkanten gaat. Kun jij daar iets meer over vertellen. Hoe wordt dat bepaald of hoe kun je daar rekening mee houden?
Dank en groeten.
Ludo.
 

PeterC

Ludo,

Een filament 3D printer kan moeilijk in de lucht printen.  Voor kleine overspanningen lukt dat wel maar hier is de afstand tussen de opstaande stukken 20 mm.  Dat is teveel en daarom is er ondersteuning voor de bovenste balkjes nodig.  Ook voor de beide lipjes met openingen is er support nodig.
In je tekenprogramma hoef je daar geen rekening mee te houden.  Die ondersteuning wordt toegevoegd in je slicer (die je STL tekening omzet naar gcode voor de printer).

Die support wordt op mijn printer in hetzelfde materiaal geprint als het stuk zelf.  Die support bestaat uit 'muurtjes' van 0.4 mm dik die in een zig-zag-patroon onder het ondersteunen stuk worden geprint.

De ondersteuning van de lipjes komt zonder problemen los.  De support van die bovenste balkjes is een prutswerk om ze te verwijderen.

Oplossing? De steunen van de lipjes blijven behouden en die bovenste balkjes verwijder ik in het ontwerp.
Groetjes, Peter


bumper

Peter,
Bedankt voor de uitleg. Als ik het goed begrijp dan zullen onder al de staafjes van het roosterwerk bruggetjes staan als ge uw ontwerp 180° draait en het zo laat uitprinten. De kunst is dus uw ontwerp zo te maken dat er zo weinig mogelijk ondersteuning nodig is. In sommige gevallen is het dus beter uw ontwerp in delen te laten printen en deze daarna samen te voegen. Maar ingevolge sterkte eisen is dat ook niet altijd mogelijk en is het nodig dat je een massief geheel nodig hebt. Voor modelbouw zal het samenvoegen van elementen waarschijnlijk geen probleem zijn. Nog een vraag : dunne verticale staafjes worden die ook zijdelings afgesteund?
Groeten.
Ludo.
 

Steam.N

De plaatsing van die steuntjes is super belangrijk. 
Denkelijk nog belangrijker voor UV-printers dan voor PLA-printers.

Bij mij dienen de steuntjes eveneens om het printstuk telkens bij elk nieuw laagje van het belichtingsvlak te trekken.
Ik denk dat een onjuiste plaatsing de belangrijkste oorzaak van (veelvuldig) mislukken van de printjes.
Morgen wat foto's ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

een dergelijk stuk zou ik persoonlijk in 2 delen printen...

1. Het raster dat nu vlak ligt zonder de opstaande korte pootjes
2. het bovenste stuk  maar dan 180° gedraaid zodat de pootjes omhoog uit steken en de 2 lipjes aan de bovenkant (om op te hangen) ook op je printbed liggen.

... en dan samen voegen met lijm of plaatselijke opwarming
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

ofwel print je 2 rasters...  klaar !!!

Je maakt dan 3mm gaatjes in de rasters, en maakt ze aan elkaar vast met boutjes en moertjes en een afstandsbusje er tussen.
Alleen onderaan zorgen dat het dicht is
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

3D-printen is niet evident !
Modellen op zich uittekenen gaat vlot, maar je moet denken in functie van die 3D-printer ...

Ontwerp (zie reactie 31) ziet er goed uit, dus print-bestand aangemaakt ...
Hoogmoedig?  Uiterst optimistich? Naief ? ???
Ik dacht in één print-opdracht drie servo-klem-samenstellingen af te drukken ...



Waarom vertikaal gemonteerd?
Omdat dan de trekkracht van de montageplaat tov het nieuwe laagje op het belichtingsvlak minimaal zou zijn ...


Resultaat: één setje dat wat herkenbaar was :  >:( :-[ :o



Resultaat is erg ontnuchterend:
- dat ene setje dat wat herkenbaar is, is wat in mekaar gezakt, en er past dus geen servo tussen
- de rest? halverwege de print zijn nieuwe printlaagjes losgetrokken waardoor ze samenkoekten op het belichtingsvlak ...
- waarschijnlijk te fijne en te weinig steuntjes voorzien

Nieuwe poging gaat volgen, maar deze keer in horizontale positie, met voldoende steuntjes (ivm trekkracht en vervorming).
Ik geef niet op  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Jean,  de supports zijn inderdaad niet toereikend. Zo te zien zijn het de "fine" supports die je gebruikt en aan de basis heb je absoluut de "heavy" supports nodig en vooral op de hoeken.  Vandaar dat de zuigkracht en het gewicht van de print de supports los trekken van je bouwplaat.

Volhouden ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Je kan ook de supports bij je 3D-model tekenen, zo stevig als nodig ...

Persoonlijk zou ik gaan voor licht-diagonaal: dan heb je quasi-nooit een groot vlak dat kan "zuigen" aan je model.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MoVi

Waarom niet de anderen ook even laten zien.
Zou ik kunnen bekijken wat er zou moeten gebeuren.

Tevens ga ik zelf altijd voor stuk voor stuk. Ben je niet veel materiaal kwijt en de printtijd is meestal niet veel langer.
Meestal.

Succes verder.

Ronald Visser

Ronald Visser

bumper

Jean,

Ik heb een filamentprinter. Als ik het goed heb, dan worden de supports automatisch gegenereerd bij het omzetten in gcode.
Maar op uw foto zie ik dat U zelf de steunen moet plaatsen. Wat ik mij afvraag is teken jij op ware grootte en verschaal je daarna uw project, of teken jij op schaal? Want als uw steunen ook verschaald worden kan dat toch ook voor instabiliteit zorgen als ze niet goed gedimensioneerd zijn. En gaat dat ook op voor een filamentprinter. Stel ik wil een gebogen carport maken. Ik heb de afmetingen van dat ding in ware grootte en kan dat zo tekenen en verschalen naar HO tijdens het omzetten in gcode. Ik kan ook eerst alles omrekenen naar HO en dan tekenen en omzetten.
Het tweede is echter een pak meer werk. Misschien verkoop ik nu onzin en geven beide methodes hetzelfde resultaat.

Groeten.
Ludo.
 

raf

ludo ik doe het ongeveer ook zo
ik teken alles en dan in cura pas ik de afmetingen aan
want als ik BV bolders heb getekend in schaal 35 en ik begin aan een schaal 30 of 25 boot dan verschaal ik gewoon de bolders want waarom zou ik ze opnieuw tekenen
wel bij houden wat voor welke boot is anders krijg je ellende
dit gaat NIET voor alles
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Heb net een bestellingske geplaatst van een toch vrij complex en gedetailleerde bogie voor de spoor 1 reeks 59. 'k Hoop dat het er goes uit zal zien!

59bog by Dirky dyniMo, on Flickr

Steam.N

Ludo,  ik teken het model 1:1.
Dus géén verschaling nodig.

Steuntjes plaats ik via het slicing-programma.
Dit kan automatisch, maar dan zie je tussen het bos steuntjes geen onderdelen meer staan.

Ik ga verder experimenteren met afmetingen van de steuntjes en het aantal/plaats van die steuntjes.

Ronald, in tegenstelling met PLA-printers is de print-duur onafhankelijk van de hoeveelheid onderdelen.
Enige parameter is het hoogste punt van de opgestelde onderdelen.

Wordt vervolgd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MoVi

Ja inderdaad, terechte bemerking.
Met een vloeistofprinter maakt het niet uit. Met PLA printer inderdaad wel.

Ik had in mijn reactie niet meer scherp dat je vloeistof gebruikte.

Ronald Visser
Ronald Visser