3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

raf

leds ingegoten in de epoxy en geen enkel probleem
levensduur ???? kapot bij de chinees andere bestellen en terug ingieten

voor het geld hoef ik het niet te doen want ze kosten geen bal
het is zoals roken mijn gedacht
de een gaat er aan dood de andere word 98 jaar
ok zonder gerookt te hebben zou hij misschien 100 kunnen geworden zijn maar weeg die 2 jaar op tegen zijn plezier in een sigaartje


dit terzijde

die klemmetjes vind ik een puik idee en heb heb er reeds andere zaken mee ingedachte want je kunt deze ook lekker gebruiken om je bekabeling netjes mee weg te werken
ik heb voorlopig nog bekabeling die later weg moet en dat is nu een rommeltje door de klemmetjes kan ik deze nu bundelen en toch een beetje orde onder de baan scheppen 

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Citaat van: 59erke op 29 april 2018, 23:10:12 PM
...Maar ik wou het gewoon meegeven, je doet er tenslotte mee wat je wil  ;) ...

Koen,

Goeie raad sla ik nooit in de wind!
Ik kan die klemmetjes nog altijd gebruiken om een alustrip op de gordingen mee te bevestigen.  Die plakband op die strips trekt op niets en ik vermoed zelfs dat ze bij het warm worden van de alustrip  zouden loskomen.
Donderdag naar de non-ferro groothandel om 6 m alustrip (6 m kost daar minder dan 1 m in de dhz).
Groetjes, Peter


dani

leuk initiatief, Peter.

Ik heb voor in de Mobilhome  een "soorgtelijk" ding ontworpen.
Maar toch ook weer ietsjes anders.   Ik heb de LED strips in een  plastic  "gootje" van bij d Hubo gekleefd.
Je vindt die bij de profieltjes in elke of dubbele uitvoering.   En daarin kleven ze prima.   Voor de zekerheid not hier en daar een dotje "hot snot"  (warme lijm ) er bij.

En dan heb ik  U-vormige beugeltjes getekend met aan beide kanten een lipje aan met een gaatje in om over de strips te monteren.  Dus een beetje zlas bij jou maar dan met een gootje om zeker te zijn dat her in rechte lijn blijft.   Ik heb   3 stuks in totaal gemonteerd.   Eentje van 50 cm dubbbel-rij, en 2 van elk een meter ook dubbel-rij.    Bij gewoon witte LEDs  verzerker ik je dat wanneer die 3 samen branden,  de hele mobilhome verlicht is ...  Net gepast.

Dus al bij ale... de 3D printer in het dagdagelijkse leven is een  feit !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Johnnytrein

Dani, misschien verkeersregeling aanvragen ik voorzie een stormloop naar jouw 3d printer  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PeterC

De afstand van de onderkant van de gordingen tot de ledstrip is bepaald.
En natuurlijk een aftekentool ontworpen en geprint:



Even een priem door de gaatjes, mal weg en een bevestigingsbeugel plaatsen.  Go, go, go!

En nu ledstrips plaatsen  :D
Groetjes, Peter


PeterC

#20
Reeds in het verleden heb ik mij op enkele bouwpakketjes van Viessmann signalen geworpen om daarvoor een 3D geprinte sturing te maken.

Zoals de voorbeeldoverweg van Gerolf had ik mij dergelijke overweg als bouwpakket van Viessmann besteld bij Conrad.

Het bouwpakket ging vrij vlot in elkaar (wel met behulp van een deftige loupe-lamp).




Maar... De aansluiting van de voet kwam totaal niet overeen met wat ik in het verleden reeds had ontworpen voor andere seinen:



Aansluiting oudere bouwpaketten:



De enige manier om die voet van de slagboom te kunnen bevestigen op een 'plank' is dus gebruik te maken van die drie uitstekende nokjes.  Grof gemeten staan die 120° verdraaid (maar dat is grof geschat).  Met een schuifmaat gemeten (hart op hart), hebben de drie nokjes telkens een andere afstand.  ...Vermoedelijk Viessmann's eigen aandrijvingsbehoud...

Dus opnieuw naar de tekentafel...





Groetjes, Peter


PeterC

Het heeft heel wat ontwerpwerk (en ook printwerk) gekost om die aansluiting tot een goed eind te brengen (alhoewel, ik ben er nog niet volledig).

Een hoop ontwerpen en printen waaruit ik heb geleerd hoe het niet moest:



Hoe het niet moest, is nu ook weer het woord niet.  Ik heb veel geleerd uit de proefprojecten.
Het leek mij aangewezen om met een bajonetaansluiting de voet van de slagboom te kunnen grijpen.  Schroefdraad op het grijpstuk waarmee ik het grijpstuk kan vastzetten op een plank.
Ik had mijn zinnen gezet op een M14 schroefdraad.  Die Anet A8 kan die M14 werkelijk prachtig printen (zowel de interne als de externe schroefdraad).

Zo gezegd, zo gedaan: bajonetaansluiting en M14 draad.  Deftige print, helaas waren mijn bajonetaansluitingen de verkeerde kant en tijdens het vastzetten van de moer, kwam de aansluiting vanzelf los...  Ontwerpfout...

Waar zit ik nu?  Dit zijn de tekeningen van wat ik wou:







En dat zijn de zaken die ondertussen uit de printer zijn gekomen:





De geprinte M14 schroefdraad paste wonder boven wonder perfect in elkaar!  Alleen bij het onderste gedeelte van de print (waar die op het printbed staat), liep ik met de schroefdraad vast.



Een M14 machinetap er eventjes met de hand doorgehaald en alles was perfect!  Die M14 machinetap had ik liggen, anders had ik zelf wel een tap en snijkussen gemaakt uit een stukje M14 bout en 2 moeren.
Groetjes, Peter


PeterC

Onlangs was ik aan het werken op een verlaten militaire basis.
Tijdens de middagpauze ben ik in plaats van mijn boterhammetjes op te eten even gaan 'urbexen'.  Het terrein bezit nog enkele km spoorlijn, laadkade, 2 locloodsen en heel wat technische installaties die ook voor het spoorweggebeuren kunnen worden gebruikt.

Mijn oog viel op 2 (vervallen) Romneyloodsen.  Niet de 'standaard' Romneyloods maar wel geplaatst op een betonnen muurtje:



Een vouwmeter heb ik altijd bij en mijn GSM ook en een hoop foto's genomen van de loods en van de afmetingen.

Ik zie het al voor mij: de betonnen onderkant met pluimkarton en de golfplaten printen...

Terwijl ik toch op tocht was, heb ik nog enkele kranen en takels op de gevoelige plaat gezet:








Een combinatie van een Romneyloods, een of enkele kranen en een ondervloerdraaibank om defecte wielen af te draaien.
Hersenspinsel of uitwerkbaar?
Veel van de stukken zijn wel teken- en printbaar...

Groetjes, Peter


PietB

Nou dat zou een hele mooie onderhoudsloods voor locomotieven kunnen zijn.
Ik ben benieuwd.

grt Piet.

PeterC

#24
Citaat van: PietB op 25 oktober 2018, 21:38:46 PM
...Nou dat zou een hele mooie onderhoudsloods voor locomotieven kunnen zijn...

Piet dat is ook de bedoeling!  Wielen met schade afdraaien in een ondervloerdraaibank en toch een dak boven het hoofd.




Golfplaten?  Na een beetje opzoekwerk, blijken golfplaten een sinusoidale vorm te hebben.
Probleem: hoe teken je een zuiver sinusoidale vorm?  Even aan mijn hoofd moeten krabben (weer twee haartjes minder) en moeten terugvalen op eenvoudige wiskunde.
Een cirkel in acht verdelen.  De diameter van de de cirkel bepaald de amplitude (maw de hoogte van de sinus).  Negen parallelle lijntjes getrokken.  De afstand tussen het eerste lijntje en het laatste bepalen de afstand van de sinuoïde.

De afstand tussen twee golven van de plaat bedraagt bij mij 1.5 mm.  De hoogte (top-top) van de sinus is 0.4 mm.

Lijntjes trekken tussen de verdeling van de cirkel en de 9 parallelle lijnen.  De punten verbinden met een spline en als resultaat: een prachtige sinus!



Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik slechts een halve sinus heb getekend.  Spiegelen maakt er een ganse van  ;)

De sinuskromme 9 keren gekopiëerd (9 volle golven per plaat heb ik aan de hand van de foto's vastgesteld).
De kromme wat 'vast materiaal' in de achtergrond gegeven (isolatie!).

Wordt (misschien) vervolgd...

Groetjes, Peter


Gerolf

Ik ga deze in elk geval "ooit" voor mezelf printen (in H0):



Het zijn lampenkappen zoals ze op vele NMBS-perrons (en zo) hangen
Nog een kwestie van zwarte resin in huis te halen, en dan ...

In het ontwerp is ruimte voor een 0402 of 0603 bedrade led,
en een gaatje waar de draadjes door een 0.5-messingbuisje (van bvb Albion Alloys) kunnen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Bedankt, mannen.
Het was een teken-oefening met FreeCad - waar ik nog veel over moet leren  :)

Citaat van: Gerolf op 05 november 2018, 20:59:15 PM
Ik ga deze in elk geval "ooit" voor mezelf printen (in H0):

OK - misschien ook "ooit" voor anderen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw