Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Algemene opmerking

Gestart door Michael, 08 april 2018, 13:14:13 PM

Michael

Ik ben een fervent lezer van MSM en heb de hele reeks in mijn bezit, dus eigenlijk zal het mij verder niet zoveel boeien, maar toch wil ik het volgende even kwijt.
Regelmatig lees je in de praktijk artikelen dat een bepaalde techniek reeds beschreven is in voorgaande nummers, ik begrijp dat niet alles weer uitgebreid uitgelegd kan worden, maar iemand die toevallig een los nummer koop zal hiervan zeker niet gecharmeerd zijn, moet hij dan al die vorige nummers aanschaffen om te achterhalen hoe zo'n techniek werkt?
Waarom niet in een paar korte zinnen de essentie van de techniek vermelden? Dan zal zo'n lezer wellicht ook een volgende nummer kopen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Of gewoon en 'NVDR' (Nota van de Redactie) met vermelding van de bewuste nummers. Een voetnoot in een artikel misstaat niet en geeft inderdaad de informatie waar de schrijver naar verwijst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik begrijp dat een verwijzing naar "zie eerdere nummers", of zelfs "zie nummer XXX" niet leuk is voor een nieuwe lezer.
Anderzijds wordt een artikel snel overladen als je elke techniek - ook al is het compact - moet uitleggen.
Waar trek je trouwens de grens? Schildertechnieken zoals drybrush of washing, solderen en lijmen, krassen, verweringstechnieken, ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Gerolf daar heb je ook weer een punt, misschien toch een idee om dit eens als verzamel werk uit te brengen?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Wat steek je in een verzamelwerk? Onze hobby is zo veelzijdig, vereist zoveel skills ...
Baanplan ontwerpen, (houten) onderbouw, elektro(nica), landschap, gebouwen en kunstwerken, verlichting, ...

Het is wat onze hobby zo mooi maakt: het brengt diverse vaardigheden bij elkaar
  ... maar over zowat elk van deze vaardigheden bestaan al massa's boeken en artikels en internet-info en ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

Onderaan een artikel kun je verwijzing zetten naar MSM X.
Soms zou een extra boekje met verwijzingen wel interessant zijn
Greetz

Thommy

anton

Railhobby brengt ook regelmatig een special uit waarin eerder uitgegeven artikelen worden gebundeld. Ook zijn er een aantal aparte special, over bijvoorbeeld seinen of raccordementen.

Ik denk dat er wel veel lezers interesse zouden hebben in MSM specials waarin aandacht wordt besteed aan de doe-het-zelf technieken die in de losse afleveringen zijn behandeld.
kortsluiting kan lang duren

gekendevent

ik ben ook met abo gestopt toen alles in het klein niet herhaalt werd en je eerdere magazines moet aanschaffen om de goede info te vinden.Mss minder artikelen en soms herhalend goed bespreken of een speciale editie uitbrengen.Zo alleen breng je nieuwe lezers aan want de ouderen hebben de eerdere al.Tenzij je natuurlijk je oude nummers ook wil verkopen maar dan mss vermelden in welke nrs het staat.
oud gekende telefoon

Metpetergaathetbeter

Sois le bienvenu gekendevent  8) ;)

Herwig

#9
     
      https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23799.msg328572.html#msg328572                   
                                                                                                                                                                 ::) ;)
      https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,13430.msg161635.html#msg161635

Michael

Als MSM nieuwe lezers wil aantrekken lijkt het me toch verstandig als de redactie hier eens goed over nadenkt. MSM is uitgegroeid tot een vakblad voor modelbouwers met als rode draad de trein. Maar je moet al van het e.a. op de hoogte zijn wil je kunnen begrijpen wat er geschreven staat.
Niet erg als je je richt op de gemiddelde modelbouwer, maar als je zo'n blad moet lezen met een mogelijkheid ernaast om te googlen dan is de lol er snel van af.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 01 maart 2022, 19:27:41 PM
Als MSM nieuwe lezers wil aantrekken lijkt het me toch verstandig als de redactie hier eens goed over nadenkt. MSM is uitgegroeid tot een vakblad voor modelbouwers met als rode draad de trein. Maar je moet al van het e.a. op de hoogte zijn wil je kunnen begrijpen wat er geschreven staat.
Niet erg als je je richt op de gemiddelde modelbouwer, maar als je zo'n blad moet lezen met een mogelijkheid ernaast om te googlen dan is de lol er snel van af.

Michael,
Zal de normale gang van zaken zijn denk ik, wat voor de één poepsimpel is zal voor de ander onbegrijpelijk zijn en vice versa... ::)

;)

Dirky

Citaat van: Michael op 01 maart 2022, 19:27:41 PM
Als MSM nieuwe lezers wil aantrekken lijkt het me toch verstandig als de redactie hier eens goed over nadenkt. MSM is uitgegroeid tot een vakblad voor modelbouwers met als rode draad de trein. Maar je moet al van het e.a. op de hoogte zijn wil je kunnen begrijpen wat er geschreven staat.
Niet erg als je je richt op de gemiddelde modelbouwer, maar als je zo'n blad moet lezen met een mogelijkheid ernaast om te googlen dan is de lol er snel van af.

Ik ken geen cijfers en ga me dan ook niet uitspreken over de "haalbaarheid" van een dergelijk tijdschrift maar volgens mij moet de focus op modelspoor liggen. Het thema "modelbouw" kan je niet meer in een tijdschrift neerpennen. Voor alle "scenery-wensen" zijn er honderden alternatieven te vinden op 't www. Met alle respect voor de artikelschrijvers vanzelfsprekend maar wat soms op 3 bladzijden beschreven staat, kan je vaak met een 10-tal foto's veel duidelijker maken. Vandaar dat kanalen als YT zo populair zijn...

rgp

@Gekendevent

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar het omgekeerde is ook waar: als je een artikel leest waarbij een steeds groter deel is, dan haak je ook af.  Het is dansen op een slappe koord.

@ Dirky

Nagel op de kop.  Modelspoor kun je perfect in een tijdschrift, de meeste delen kun je "statisch" weergeven.  Bij modelbouw kan je een encyclopedie schrijven die dan steeds voor interpretatie vatbaar zal zijn.  Foto's of video's zijn daar veel beter op voorwaarde dat ze volledig en duidelijk zijn.

Gewoon mijn mening

Roland

Floris

een blad staat toch vol foto's? filmpjes vind ik altijd maar lang duren.