Fantasietje

Gestart door meeus, 08 april 2018, 09:46:39 AM

meeus

Citaat van: 59erke op 07 oktober 2018, 20:49:32 PM
die grasmatjes zou ik laten liggen en eerder opteren voor het strooigras wat een beter resultaat gaat geven en die bomen kan je perfect zelf maken (veel goedkoper dan degene die je van grootfabrikanten vindt) en bovendien prima stuff om de zelfbouwverslaving nog intenser te maken  ;)

Strooigras heb je dan geen elektrostatisch apparaatje nodig om het rechtop te doen staan?
Noch dacht ik heeft van die grasmatten met 3 en 5mm gras dat rechtop staat.
De bomen zelf maken moet ik dan nog eens bekijken.. maar dacht aan fijne elektriciteit draad en daar een boom skelet uit te plooien en na wat spuitbus lijm bladgroen over te strooien.
Ik ben er nog niet volledig uit wat te doen met die bomen.

Rangeerduivel

Citaat van: meeus op 07 oktober 2018, 21:34:57 PMStrooigras heb je dan geen elektrostatisch apparaatje nodig om het rechtop te doen staan?
Yep, bij Noch hebben ze dat hun Grass-Master, die werkt heel goed maar is wat prijzig...!
Je kan hem gemakkelijk vervangen door zo'n ding;
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=2ahUKEwi79ejAufbdAhUuM-wKHaCXC404ZBAzKDUwNXoECAEQNw&url=http%3A%2F%2Firishrailwaymodeller.com%2Ftopic%2F1472-static-grass-applicator%2F&psig=AOvVaw2UoaNRPGM95gP0XIqAZH1z&ust=1539074498750554&ictx=3&uact=3
Op de modulebaan van Amsac is het gras hiermee gezaaid (door Olivier) en dat valt best mee.
als je echt "Hollandse zuinigheid" aan de dag wil leggen kan je zo'n apparaat zelf maken van een electrische vliegenmepper/tennisraket!  ;D

;)



59erke

inderdaad, je kan hem trouwens ook verkrijgen bij Eric (loebaske) hier op het forum, heb ook zo ene en werkt zeer goed.

Voor bomen kan je ook bloembinddraad gebruiken of nu de herfst er aankomt is op zoek gaan naar uitgebloeide bloemen en planten.
Vb. De bloem van de hortensia is op zich al een prima structuur voor bomen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

renstimpie

Ik heb deze gekocht een paar jaar geleden in Birmingham.

http://www.green-scenes.co.uk/

Werkt beter dan de Noch..  getest en goedbevonden op de club.

tim

SuSke

Die hebben we ook op de club. Werkt inderdaad heel goed, maar ga toch eens kijken of we er geen adapter kunnen opzetten. Is iets beter dan die 9V blokbatterij.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Vandaag het idee gekregen om me eens te wagen aan een zelf gemaakt poortgebouw bestaande uit foamboard, balsa en plaaster

De basis structuur



Eerste laag plaaster


Wat poorten gemaakt en er los tegen gezet



Boven op de kantelen ga ik een zadeldakje zetten met felrode houten dakpannen of dergelijke

SuSke

Als je een boog wil hebben, moet je wel zorgen dat die blijft hangen. Er moeten in de boog dus ook een rij dwarse stenen met een sluitsteen in het midden gemaakt worden.
Verder een leuk experiment.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Citaat van: SuSke op 09 oktober 2018, 22:38:51 PM
Als je een boog wil hebben, moet je wel zorgen dat die blijft hangen. Er moeten in de boog dus ook een rij dwarse stenen met een sluitsteen in het midden gemaakt worden.
Verder een leuk experiment.

Ja inderdaad, die boog stenen maken ben ik nog aan het uitzoeken maar ik ben in de richting van een latex mal aan het denken.
Ik heb nog zo een spoorwegtunnel boog liggen met mooie platte stenen bovenop, die denk ik te gebruiken bijsnijden kan dan na half droog te zijn.

Iemand een idee waar je los raamkaders, deuren, etc HO schaal kan bestellen?
Ik heb nl. geen zin om een volledig gebouw bouwkit aan te kopen om dan juist de deuren/ramen van te gebruiken.

Rangeerduivel

Citaat van: meeus op 09 oktober 2018, 22:31:26 PM
bestaande uit foamboard, balsa en plaaster

Eerste laag plaaster

Yoni,
Ik keur niets af maar heb dit draadje zo'n beetje in de vlugte gevolgd en heb de indruk dat jij voor veel dingen de voorkeur geeft aan plaaster..
Dat is op zich niet slecht maar vormt wel een redelijk gewicht mijgedacht.
Terwijl er een mogelijkheid bestaat met het vertrouwde architectenkarton waar je het papier af trekt, net zoals men kasseien maakt dus....

Is maar een suggestie hé!

;)

meeus

Citaat van: Rangeerduivel op 10 oktober 2018, 10:01:48 AM
Citaat van: meeus op 09 oktober 2018, 22:31:26 PM
bestaande uit foamboard, balsa en plaaster

Eerste laag plaaster

Yoni,
Ik keur niets af maar heb dit draadje zo'n beetje in de vlugte gevolgd en heb de indruk dat jij voor veel dingen de voorkeur geeft aan plaaster..
Dat is op zich niet slecht maar vormt wel een redelijk gewicht mijgedacht.
Terwijl er een mogelijkheid bestaat met het vertrouwde architectenkarton waar je het papier af trekt, net zoals men kasseien maakt dus....

Is maar een suggestie hé!

;)

Hey, er zijn verschillende manieren inderdaad, die architecten karton heb ik ook al is geprobeerd en dit was aanzienlijk meer werk.
Misschien deed ik het verkeerd maar al die groeven enzo uitsnijden is enorm tijdrovend, zeker met een bakstenen muur.
Plus die latex mallen werken zalig, de kunst is inderdaad om die gipslaag zo dun mogelijk te houden.
Momenteel zit ik op een gipslaag van 3mm op dat poortgebouw bv, het begin van de muren was idd een eindje dikker.

Is er een soort van mallen systeem om bv bakstenen muren uit architecten karton (foamboard) de snijden?
Om te verven gaat die foamboard niet smelten of moet je er dan een soort van primer opzetten?

Rangeerduivel

Citaat van: meeus op 10 oktober 2018, 10:33:42 AM
Is er een soort van mallen systeem om bv bakstenen muren uit architecten karton (foamboard) de snijden?
Om te verven gaat die foamboard niet smelten of moet je er dan een soort van primer opzetten?
Er hoeven geen voegen in dat architectenkarton 'gesneden' te worden, ze gewoon 'schrijven' met een lichte druk op een potlood of balpen, of indrukken met één of andere vorm kan ook.
Je kan er zelf ruwheid in 'trommelen' met een oude tandenborstel.
De papieren bovenlaag wordt eerst van het pluimkarton getrokken zodat er een compacte mousselaag boven komt te liggen.
Kijk bvb eens naar het draadje "Overslag & Marchand 'Dix" van 'meester Frans' hier op het forum en bewonder zijn kasseien... ;D
Op die mousselaag hoeft geen primer en kan je naar hartelust schilderen,spuiten en verweren, die lost niet op.
Er lopen hier op dit forum nog andere draadjes over hoe je met architecten- of pluimkarton werkt.
Op Yuotube zijn zelfs filmpjes van oa Rik (Val Rikard) hierover te vinden.

;)

meeus

Een van de mooiste banen hier in deze topics is dat van de "Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken"
Ik denk voor zijn gebouwen deze een 3D printer heeft want die zijn super realistisch.
Voor dat intrommelen in foamboard kan ik eens proberen die latex mal met een houten plankje erachter.

Dat 3D printen zou voor mijn dorpje bv een mooi effect geven als ik de gebouwen zelf maak maar dat is al héél next level.
Eerst is bezig houden met die flocker toestand zodat ik wat mooier kunstgras kan zaaien.
Op youtube heb ik ook nog een mooie how to gevonden om bomen te maken uit fijne staaldraad met latex enzo.

Tot nu toe is het een echte leer ervaring geweest met ieder ding dat ik maak en materialen dat ik gebruik.
Die plaaster werkt heerlijk, na 15 minuten is deze nog werkbaar. Ik heb er ook van uit de winkel in de buurt "Lucas Creativ" maar die is beenhard na 7 minuten.
Volgend wat ik nog heb staan is met boomschors rotswanden maken.

meeus

En het poortgebouw staat er, ik had eerst nog gedacht om een aantal vlaggen te hangen maar achteraf gezien blij dat ik het niet gedaan heb.
Tevens is ook de muur rondom het dorp af en hieronder een aantal foto's (de tegel volgen nog maar eerst parkje en bomen in het dorpje zelf en de begraafplaats rond de kerk.





Ook heb ik al een degelijk eindresultaat voor de flak toren.


Het geheel


Voor het eerste zelfbouw gebouw moet ik zeggen dat de tips van "Rangeerduivel" zeker van pas zijn gekomen.
De andere huizen ga ik zien zelf te maken met foarmboard.
Rangeerduivel, nogmaals bedankt om de kennis te delen!

meeus

Via een PB'tje hier en een mooie 2u30 werk is de T18 weer in topgezondheid!
Hij rijd nu lekker rond naast de BR52 op het spoor.

Nu nog een paar wissels bijzetten en dan kan ik de BR met goederenwagons parkeren op het spoor en zo afwisselen.





Volgende is die grijze tand op de achtergrond vervangen door een gestroomlijnder model.

meeus

Vandaag me eens laten gaan met mijn grastrooier van 60€





De grijze berg eruit gehaald en zal vervangen worden door iets anders, de basis al in pur platen.