Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fantasietje

Gestart door meeus, 08 april 2018, 09:46:39 AM

meeus

Zoals ik dus al in men voorstel topic zei is het idee gekomen om een combinatie te maken van een Marklin baan met een WO2 set.
Het idee is een duits dorp op een rotsplateau omgeven door bergen waar een spoorbaan rondheen lust.

Het idee van het drop op een rotsplateau is fantasie, daarvan de naam "fantasietje".
De foto's van de vooruitgang volgen hieronder.

meeus

De opzet is dus een plaat van 2m op 2m.
Het frame is een kader van witte den (75x44) met tussenbalken.
De basis van het geheel is gemaakt van witte pyrofoam platen. Waarom? Goedkoop en stabiel, makkelijk te snijden en als er iets verkeerd is wat tec7 en er weer aanplakken.
Om een favoriet schilder te citeren "just a happy little accident" maw verkeerd bestaat niet.

Om direct met de deur in huis te vallen: in veel maquette platen zie je veel één zelfde glooiing in het landschap omdat het landschap is aangepast naar het spoor.
Hetgeen wat ik hier wil bereiken is een landschap dat al bestond en waar de mens provisoir een spoorbaan in gemurwt heeft.
Dit gecombineerd met een dorp fundament dat al eeuwen op een rotsplateau ligt en hier en daar muren heeft gemaakt en her en der de rotswand behouden heeft.

Op de foto's gaat nog niet direct veel duidelijk zijn aangezien alles in witte pyrofoam plaat is.
Overzicht:


Hangar voor duitse Messerschmits en achter die hangaar is een spoortunnel onder het rotsplateau door.


Het station op het rotsplateau met een klein zijspoor om wat wagons te houden.


Over het spoor is een beton gemaakte bunker en brug met op de top een flak88


Onder het station is er een bunkerplaats waar twee tiger tanks staan opgesteld om de haven (die er nog moet komen, 90cm x 130cm) te beschermen


Oprit naar het dorp


De eerste zijde van het dorp in opbouw, andere zijde moet ik nog huizen voor gaan halen


Kerkje..


Eerste twee huizen waarvan al eentje met weathering gedaan


Deze drie heb ik gisteren afgewerkt maar nog geen weathering gedaan


De uitdaging aan deze plaat is vooral het idee van het rotsplateau en landschap te houden en letterlijk de spoorbaan er rond te draaien.
De achterkant gaat een handgemaakte houten spantenbrug worden (wat een werkje zal zijn...) maar geen aangepaste glooiing in het landschap.

Volgende werkje is zien hoe ik dat spoor onder het plateau kan verbinden met het achterliggende lus spoor.
Bedoeling is dat alle sporen altijd een lus vormen en door wissels kan zorgen dat hij een grotere lus doet of kleinere lus.

Aan de rechterkant bij de hangar komt ook nog een landingsbaan voor de messerschmits.

Het station is ondertussen al zeker 15 jaar oud en moet hier en daar wat bijgewerkt worden.
Men 15 jarige ik heeft wat fouten gemaakt toen..  :-[

De tanks zijn due voor een respray, toen had ik nog geen skills met de spuitbus (nu al wel een beetje)

Het bootje dat er komt in de haven


De britse en amerikaanse luchtvloot


Wat close ups van de laatste modellen dat ik gemaakt heb en met spuitbus heb afgewerkt



tot de volgende update

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

meeus

Het diorama dat de aanzet gegeven heeft voor de grotere plaat:

nmbssncb

Interessant project, vooral door het gebruik van "brandwerende schuimplaten" (pyrofoam) voor de opbouw: slim, want tegelijkertijd brandwerend en geluiddempend (voor de als klankkast fungerende Märklin C-rails).

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

meeus

Een handige tip dat ik wil delen ivb die pyrofoam platen:
Ze zijn spotgoedkoop en verkrijgbaar in 2, 3 en 5 cm dik 1m op 50cm.
Makkelijk te lijmen met silicone lijn van de gamma (goedkoopste spul) en al rijklaar na 5 minuten, wel een papieren doekje eronder of je sporen plakken eraan.

Voor landschap relief te creeeren:
Als je begint met de dikste platen (5cm) dan kan je hiervan je nul lijn maken en onder de 5cm plaat een mdf van 3mm.
Als je dan snel een dal wil maken dat al toch 5 cm diep is moet je gewoon een plaat weglaten.
Werken met niveau's is hierdoor makkelijk, wat dan een stevige klim lijkt voor je jou is voor je loc in feite een klim van 3 cm maar door een plaat van 5cm weg te laten.

En het totaal design blijft stevig, het zijn volle pur platen die licht zijn, ik kan bv heel dat rotsplateau eruit halen en het geheel weegt niets meer dan 3 kilo (huizen etc incl).

SuSke

[ir-modus on]
Even een rechtzetting.
De getoonde plaat is normaal Geëxpandeerd polystyreen - EPS, Styrofoam, piepschuim, Isomo,Tempex,... en zeker geen Pyrofoam.
Het ding brandt misschien niet vanzelf maar vlamdovend of brandvertragend is het zeker niet.
[ir-modus off]

Verder veel succes met je baantje, kijk uit naar het gebruik van je military-skills op de modelbaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

De indeling van de hangar is besloten en de bouw van de rotsformatie is begonnen, hieronder wat vooruitgang beeldjes.
Afwerking dmv spuitbussen en acryl verf komt als heel het rotsplateau bekleed is met plaaster rots formaties.

Ja ik heb wat vals gespeeld met gietmallen...  :-[





Maandag wat meer gietmallen halen of eens bezig houden met "how to create your own cliffs..."

Gerolf

Dat lijkt me plaaster ... en ik denk dat je lichtgewicht constructie dus meteen een pak zwaarder wordt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

meeus

Hey Gerolf, ken jij dan een beter alternatief? Ik sta altijd open voor tips om het lichter te houden?

Ik heb de eerste test gedaan voor men bergwand wat te verven zodat het wat realistisch is.
Niet te hard zijn  :P het is de eerste keer dat ik rotsen maak..





Ps: mijn excuses voor de foto camera kwaliteit..

SuSke

Er bestaan een heleboel andere methodes om zo'n rotswand te maken.
Wat dacht je van het aloude "papier-maché", of in een moderne uitvoering met nog wat andere dingen erbij "sculptamold" of "Hydro-fibre".
Misschien opbouwen met de "hard shell" methode, waarbij je een dunne laag plaaster(verband) over een (liefst plastic) vliegengaas legt met daarin rotsblokken in gips.

Eerlijk gezegd komen je "rotsblokken" me nu veel te "gepolijst" over. Er zit veel te weinig reliëf in
Kijk even rond in andere draadjes hier op het forum om te kijken hoe anderen het aangepakt hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Hey SuSke, ik heb na wat opzoek werk nog een papier-marché manier van werken gevonden met gebruik van mallen.
Stukken wc papier denken in een mengsel van houtlijn en water dat je een pap krijgt.
Daarna kan je die pap in de mal duwen zoals gips maar is het een pak lichter.
Natuurlijk liefst wc papier gebruiken zonder al teveel motiefjes op.

Dit ga ik vanavond eens proberen en zien wat het geeft.
Voor de rotsen denk ik dat ik de openingen tussen de rotsen wat dieper moet uithalen met een mesje en wat zwarte acryl verf gebruiken.

BC911

In dit draadje kan je nog een alternatief vinden met Sculptamold:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18568.570.html

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

meeus

Dankje Bert! ik heb een leverancier van die sculptamold gevonden, het spoor in leuven.
Morgen ga ik daar eens langs om wat huisjes en sculptamold te halen.
Ken jij een leverancier dichter bij Hasselt?

meeus

No wat verder gewerkt aan de hangar en ineens het idee te gekregen om een schaduw station te maken onderin de baan.
Mij kennende zal het half schaduw zijn en de andere kant zal uitkomen bij de haven.
Maar toch iets om men trein in zen geheel te laten draaien en langs dezelfde tunnel naar boven laten komen.. maar ik moet er nog wat over nadenken.

Nog een paar foto's genomen met een betere camera maar ben ook geen pro fotograaf..
Met flash


Zonder flash


Volgende zaak zal wat groen aanbrengen tussen de barsten en bovenop wat struiken langs de zijde van het spoor.. zoveel plannen..