Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

viesmann 5212 op gelijkspanning sturen

Gestart door modelbouwpatrick, 31 maart 2018, 16:38:23 PM

modelbouwpatrick

Hallo,
Ik heb een viesmann 5212 aangesloten op AC transfo op kontakt E en stuur een wissel
.
Dit werkt perfect kan de module via de rode knop een adres geven.
Nu komt mijn probleem :
Als ik ipv de wissel een bipolaire dc relais op plaats van de wissel zet en ik gelijkspanning op kontante E aanleg gebeurd er niets.
Iemand een idee hoe zo iets aan te sluiten.
Op handleiding van de 5212 staat zowel wisselspanning als gelijkspanning aangegeven op de E ~ aansluitingen

thx

Klaas Zondervan

Polariteit goed? De min van de voeding moet op de E-klem.

modelbouwpatrick

Ja daar heb ik op gelet maar wat ik niet weet je hebt groen en rood gaat naar spoelen en de gemeenschappelijke gaat naar het midden is dit min of plus bij 5212 .
Of moet ik wissel spanning voeden en een diode zetten ergens
Als iemand een schema heeft is altijd welkom

thx

Klaas Zondervan

#3
Van de 3 contacten waar je het wissel aansluit is de middelste de min. Maar dat doet er in dit geval niet toe.
Het gaat om de aansluiting van de gelijkspanningsvoeding. Die sluit je aan tussen de E-klem en de klem die er naast zit.
En daarbij moet de min aan E en de plus aan de klem ernaast.

Maar waarom wil je eigenlijk met gelijkspanning voeden? Met wisselspanning direct uit een trafo gaat het ook. Intern zit een diode die er gelijkspanning van maakt.

Ik heb geen schema van de 5212, wel van de 5211. Dat is de variant die alleen voor Het Motorola protocol geschikt is. Lijkt er veel op, maar is toch niet helemaal hetzelfde.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html

modelbouwpatrick

Ja Klaas, het is gelijkstroom voeding ,opdat ik die al liggen heb voor de servo's en de  verlichting.
Ga eens proberen met een wisselstroom voeding.
Alvast bedankt voor de hulp

Klaas Zondervan

Het kan wel met gelijkstroomvoeding, maar nogmaals: je moet dan wel de plus een de min goed aansluiten.
Voor de uitgangen maakt het allemaal niks uit. Dat je bistabiel relais niet werkt zal een andere oorzaak hebben.

modelbouwpatrick

Klaas beankt voor de info:
Vandaag alles los gemaakt en opnieuw aangesloten en het werkt.Waar nu de fout zat geen idee maar het werkt