Mijn nieuwste project in 0: "Vernon Californië"

Gestart door Ronald, 27 maart 2018, 21:20:10 PM

BR-59

#60
Waar bestelt u de spijkers en plaatjes? Merk?

Ronald

De spijkers zijn van Micro Engineering en de plaatjes zijn van Right-O-Way. Beide bestel je bij laatstgenoemde: http://right-o-way.us/index.php  Spijkers kun je evt bij de fabrikant zelf bestellen.

Ronald

Dit weekeinde besloten toch maar met een wissel te beginnen. Dat is een hele klus en een leermoment, immers heb ik dit nog nooit zo gedaan. Als voorbereiding de bielzen behandeld:

20190330_135921 by Ronald-45, on Flickr

En maar eens bepalen hoe het moet gaan worden. Voor de duidelijkheid; dit is een code 124 wissel:

20190330_140230 by Ronald-45, on Flickr

De diverse onderdelen die straks nodig zijn natuurlijk bij de hand:

20190330_143254 by Ronald-45, on Flickr

Daarna moet bepaald worden waar het puntstuk komt:

20190330_144119 by Ronald-45, on Flickr

Even tijdelijk gefixeerd om een goed beeld te krijgen:

20190330_152836 by Ronald-45, on Flickr

Voor het puntstuk geïsoleerd in het wissel te krijgen zijn er speciale geïsoleerde verbindingsstukjes:

20190330_153329 by Ronald-45, on Flickr

Die aan tafel aan het puntstuk gemonteerd met superlijm, daarna kan het op de plek gelegd worden:

20190330_160538 by Ronald-45, on Flickr

Dan de rails die naar de tongen leiden:

20190330_204855 by Ronald-45, on Flickr

Ter hoogte van de tongen komen speciale verstevigingen aan de buitenkant van de staven. Die zij er voor om het wissel met de hoge belastingen toch in de correcte spoorbreedte te houden:

20190330_215514 by Ronald-45, on Flickr

Dit is in het echt ook zo, zie deze foto die ik in 2014 heb genomen bij de Elkhart & Western in Elkhart, Indiana:

IMG_9256 by Ronald-45, on Flickr

Ook onderdeel daarvan zijn de zgn. gauge plates. Die houden het wissel ter hoogte van de stelstang in het gareel. Right-O-Way heeft daar een mooie uitvoering van:

20190330_220725 by Ronald-45, on Flickr

Die bestaan uit 2 delen die tegen elkaar gelijmd moeten worden. Uiteraard geïsoleerd dus een stukje papier er tussen gelijmd met superlijm:

20190330_221208 by Ronald-45, on Flickr

20190330_221019 by Ronald-45, on Flickr

Er komen 2 stejes in te liggen dus:

20190330_221444 by Ronald-45, on Flickr

En op hun plek:

20190331_123434 by Ronald-45, on Flickr

Daarna heb ik eerst het stuk spoor naar de wissel toe gespijkerd:

20190331_133952 by Ronald-45, on Flickr

En dit was de stand van zaken gistermiddag, het meeste nog los in de klemmen:

20190331_134736 by Ronald-45, on Flickr

Laters!

evan

#63
Knap wisseltje wordt dat!

Een tip die ik je meegeef en daarmee doe je natuurlijk zelf mee wat je wil ;)
Ik ballasteer eerst alles alvorens ik de rails leg.  Heel wat makkelijker werk en je werkt dan ook op een sterkere basis ;)

Groetjes en veel plezier verder.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, Evan. Ik ken de methode maar eerlijk gezegd ben ik daar geen fan van. Hou me maar bij deze manier. Tis ook meer omdat ik nog niet precies weet welke ballast te gaan gebruiken en waar het dieper in de "smeer" moet komen te liggen.

Dank voor je feedback, zeker gewaardeerd! ;)

sdz1976

Mooi geduldenvakmanschap Ronald  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald

Dank je, Samuel!

Ja, het is even geleden..... wat andere zaken die gedaan moesten worden en ook nog eens een week goed ziek van de griep. Maar er is wel wat gedaan tussentijds.

De eerste 2 modules zijn voorzien van bedrading onder de bakken. Heb het dit keer met scotch lock connectors gedaan, 2 maal 50 stuks van Banggood.com voor nog geen tientje :). Eerst de spijkeruiteindjes afgeslepen:

20190416_112104 by Ronald-45, on Flickr

Draad 0,75 mm:

20190416_133825 by Ronald-45, on Flickr

20190416_150337 by Ronald-45, on Flickr

Andere bak:

20190416_153659 by Ronald-45, on Flickr

20190416_155430 by Ronald-45, on Flickr

Even tijdelijk aan elkaar geschroefd:

20190420_150407 by Ronald-45, on Flickr

En op hun huidige plek op het hobbykamertje:

20190420_193142 by Ronald-45, on Flickr

Ook de B-unit onderhanden genomen en daar tijdelijk 1 motor uitgehaald en een V4 Esu er in gezet. Gaat prima:

20190419_161810 by Ronald-45, on Flickr

Wat nieuwe aanwinsten waaronder een GP60 in Southern Pacific uitvoering:

20190419_234959 by Ronald-45, on Flickr

Er lag nog een Red Caboose tankcar kit, deze zover in elkaar gefreubeld. Doe ik later een verslagje van:

20190426_165323 by Ronald-45, on Flickr

Verder deze week wat uitgeprobeerd op besturingsgebied. Ik wil al jaren draadloze regelaars maar Lenz wil er nog niet aan. Ja, het wordt aangekondigd maar bij navraag op Intermodellbau blijkt dat het momenteel totaal geen prioriteit heeft. Tja, en dan? Nou wist ik al langer dat er een app is genaamd "Touch Cab" die compatibel is met Lenz, maar die is alleen beschikbaar voor Apple.... en ik ben een Android boy :) Dus op Marktplaats eens gezocht op een Ipod 4 die niet zo duur meer zijn. Voor 3 tientjes had ik er een en daar de app op gezet. Maar daar moet je ook een routertje voor hebben... en die op MP gekocht voor 5 euro :) nieuw. Die was voor 12 euro hier en daarmee wat geëxperimenteerd. Wat blijkt, dat werkt uitstekend. Dus de koopversie aangeklikt voor 11 euro en...... dat kan niet. Daar moet je een hoger Ios (operating system) voor hebben op je pad, phone of pad. Dus even gezocht op een Iphone 5 en die kosten ook geen drol meer. Ze gaan tot Ios 10 en ik vond er een in de buurt voor 35 euri's. Mooi exemplaar, meegenomen en de koopversie erop gezet. Werkt prima!! Geen problemen met conflicten met de Lenz regelaars en ze kunnen onderling zo de locs overnemen.

De nieuwe regelaars:

20190504_114713 by Ronald-45, on Flickr

Verschil tussen de kleine "free" versie en de grote "koop" versie is dat laatstgenoemde veel meer mogelijkheden heeft en ook wissels kan schakelen. En dat was wel een vereiste.
Natuurlijk zijn deze ook beperkt wat betreft de accu's en daar is een simpele oplossing voor; een powerpack. Met laadsnoertje kun je die zo bij je steken en ben je nog steeds draadloos t.o.v. de baan. En daar ging het om. Tegen de tijd dat we operationeel gaan neem ik 2 of 3 packs mee zodat je altijd kunt rijden zonder aan de baan vast te zitten.

Vanmorgen de 2e koffer waar de interface e.d. in zit aangepast en netjes gemaakt. Router zit nu in de koffer en permanent aangesloten:

20190504_111910 by Ronald-45, on Flickr

Ik zal later nog een video plaatsen van de werking. En jullie zijn weer helemaal bij!

Ronald

Zo, was ik weer. Bijna een maand verder en nu moet er maar weer eens flink gebouwd worden. Er staat nog een tussendoortje gepland dus ik kan nog even vooruit.

Het is mooi weer vandaag dus een uitstekende gelegenheid om de resterende bielzen nog even in de kleur te zetten. Zijn er niet heel veel maar het moet wel even gedaan worden. Heb ze eerst nog even flink opgeruwd om ze daarna in de beits te zetten:

20190531_105716 by Ronald-45, on Flickr

20190531_110325 by Ronald-45, on Flickr

Beits en daarna drogen:

20190531_111527 by Ronald-45, on Flickr

Even neerleggen om het resultaat te bewonderen:

20190531_124939 by Ronald-45, on Flickr

En waarom niet gelijk even op de pootjes? Zo gezegd, zo gedaan:

20190531_130539 by Ronald-45, on Flickr

20190531_130544 by Ronald-45, on Flickr

Voor zover ben ik heel tevreden. Ook nu is het goed te zien dat het een flinke knaap is. De komende weken zijn nu echt voor het spijkeren en om te zien hoever ik kom. Er zal nog wat spul bij moeten komen voordat ik deze fase gereed kan noemen :)

Later!

Cozzy

Imposant geheel Ronald, mooi gedaan!
Vraagt nu idd om verder aangepakt te worden... ;)
Succes met de verdere bouw!

Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Ronald

Dank je, Tom!

Was ik weer. Veel andere zaken die de aandacht vergen waardoor het modelbouwen er een beetje bij in schiet. Vanmiddag weer e.e.a. voorbereid en begonnen met de meest linkse bak te spijkeren. Dat kan mooi boven in ons kleinste kamertje waar ik een mooi werkblad op stahoogte heb:

20190615_162955 by Ronald-45, on Flickr

En het eerste stukje weer voorzien van de broodnodige nagels:

20190615_163627 by Ronald-45, on Flickr

Het is niet veel maar ik ben er nog :) Verder is er een undecorated MP15DC van Atlas onderweg die mij werd aangeboden door een Duitse vriend. Die lag nog bij hem en hij was hem helemaal vergeten. Mijn geluk, kreeg hem voor weinig aangeboden, en daar heb ik gretig en dankbaar gebruik van gemaakt.

Laters!

Ronald

De undec MP15 is inmiddels al gearriveerd en ik had 'm al voorgesteld in de "nieuwe aanwinsten":

20190617_161529 by Ronald-45, on Flickr

20190617_164605 by Ronald-45, on Flickr

Had hem overgenomen van een bekende voor 200 euro. Dat is goedkoop aangezien de loc ook sound heeft (QSI). Nieuw gingen deze voor rond de 500 dollar.
Ook zaten er al decals en verf bij voor 2 uitvoeringen, een set voor Burlington Northern en een set voor BNSF (swoosh schema vanaf 2005). Weet nog niet welke ik ga maken:

20190617_161628 by Ronald-45, on Flickr

20190617_161822 by Ronald-45, on Flickr

Om deze loc netjes te openen is het handig er een part-sheet bij te hebben, echter wordt die er niet bijgeleverd. Ook is deze nergens op de 0 site van Atlas te vinden. Een mail gestuurd en daar te horen gekregen dat die er ook niet is, wel met een tip waar de laatste 2 schroeven van de kap zitten en wel onder het achterste draaistel en daardoor bijna niet te zien.
Dus; los moet het. Nog even een testrit om te kijken hoe de loc rijd en daar kom ik tot de ontdekking dat ze dat bijna niet vooruit wil. Een snelle blik onder de voetjes laat behoorlijk vervuilde wielen zien. Navraag bij mijn vriend leert dat deze loc uit een erfenis komt dus er is geen echte geschiedenis bekend.

Dus; demontage want zo krijg ik die wielen natuurlijk niet goed schoon. Ze eruit gehaald en met een blokje schoongepoetst zoals ik al jaren doe met al mijn locs en elke schaal:

20190619_123833 by Ronald-45, on Flickr

En wat denk je? Dit:

20190619_122215 by Ronald-45, on Flickr

De hele laag laat los.... nog nooit meegemaakt. Verschijnsel doet zich op 1 draaistel voor op hoofdzakelijk 1 as:

20190619_122211 by Ronald-45, on Flickr

Heb navraag gedaan bij Atlas maar reserve-assen hebben ze niet meer daar het meer dan 10 jaar geleden is dat de MP15 in 0 geproduceerd is..... heb dus zo goed als het kon de boel schoongepoetst en de losse schilvers verwijderd.
Alles weer dicht gebouwd en proefrijden. Weer een deceptie, nu wil het ding niet harder als stapvoets.... reset, maar dat brengt niet echt verbetering. Dusch... weer los:

20190620_190317 by Ronald-45, on Flickr

20190620_201947 by Ronald-45, on Flickr

20190620_202357 by Ronald-45, on Flickr

De motor los:

20190620_202809 by Ronald-45, on Flickr

Met 2 draadjes normale gelijkstroom de motor gevoed en die loopt als een tierelier en supermooi. Dus dat is niet het probleem. Dan zal het toch in de draaistellen zitten, dus die eruit:

20190621_201229 by Ronald-45, on Flickr

De rechtse eerst geprobeerd, die draait goed (als je via de ingaande as voelt). De achterste echter hapert en loopt vast dus die is het probleem. Beide geopend en goed bekeken maar ik kan er niks aan vinden.... ook geen hard vet of zoiets, beide staan normaal in een beetje olie. Dus; alles weer netjes gemonteerd en het hele onderstel weer in elkaar gezet. Testspoor gelegd, centrale aangesloten en............. hij loopt prima! Zeg het maar :)

Filmpje ter bewijs. Het abrupt stoppen komt door mij via de stopknop, de loc is immers gereset en alle CV's staan nog vrij basic:

20190622_212652 by Ronald-45, on Flickr

Tot zover. Ik zal deze week beslissen welke kleur deze loc moet gaan krijgen. Wat betreft de assen; mijn vriend heeft nog Atlas 0 assen die niet hetzelfde zijn maar wel dezelfde wielen hebben. Mocht het nodig zijn krijg ik die en zouden we die op deze assen kunnen zetten. Maar vooralsnog lijkt het zo wel te kunnen.

Laters!

krisds

mooie aanwinst, voor die prijs kon je wel wat werk verwachten...

Ronald

Ja, precies.... als hij nu goed is is het nog een spotprijs ;)

evan

Altijd een leuke lok geweest!

Persoonlijk ben ik fan van het BN Kleuren schema., maar het hangt natuurlijk af van de tijdsgeest.  De witte schrikstrepen op het groen zijn een fraai contrast en na wat vervaging door de zon en wat vuil hebben deze echt karakter.

BN: http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=1734238

De BNSF Swoosh vind ik te eenvoudig.  Dan is het standaard BNSF schema mooier...

Swoosh:  http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2729520

Wat combinaties:

https://hiveminer.com/Tags/bnsf%2Cmp15/Recent

Vraagje:  Heb je de tandwielen op de as gecontroleerd?  Die durven soms haarfijn barsten met als gevolg dat ze een tik hebben tijdens het rijden en dus soms vastlopen.

Succes ik kijk uit naar je vervolg!



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, Evan. Ja, ik dacht direct aan het split-gear problem. Maar ze lijken ok te zijn, zeker nu het weer fijn rijdt.

Kleurencombi? Nog maar eens overwegen maar ik neig sterk naar BN.... die flink onder handen nemen als "versleten" switcher lijkt mij mooi met de andere locs samen.
Dank voor je input!  :-* ;)