Mijn nieuwste project in 0: "Vernon Californië"

Gestart door Ronald, 27 maart 2018, 21:20:10 PM

Ronald

OntraXS 2019; ik heb 2 leuke dagen gehad in de Team Mitropa stand met de demo vrijdagmorgen en vanmiddag. De eerste dag heb ik de bielzen op deze bak kunnen leggen en kleuren, vanmiddag is het gelukt om een stuk spoor te spijkeren en te voorzien van wat lengtes code 125. Heb veel aanloop gehad van zowel bekenden als onbekenden en veel leuke gesprekken gevoerd. Zeker een vervolg waard.

Nog wat foto's. Bielzen leggen op vrijdag:

20190315_115144 by Ronald-45, on Flickr

20190315_115147 by Ronald-45, on Flickr

De eerste kleur:

20190315_125325 by Ronald-45, on Flickr

Eind van de morgen en ingekleurd:

20190315_131140 by Ronald-45, on Flickr

Vanmiddag, de eerste platen en spijkers:

20190316_142204 by Ronald-45, on Flickr

Ondanks de vele gesprekjes toch wel een stuk kunnen doen:

20190316_155201 by Ronald-45, on Flickr

20190316_155207 by Ronald-45, on Flickr

En aan het eind net voor sluiting. Een centimeter of 50 ligt nu vast:

20190316_162328 by Ronald-45, on Flickr

Ik ben erg tevreden tot nu toe. Ook de tang die ik meebesteld heb is een prima aanwinst, de spijkertjes blijven perfrect in de tang zitten en laten zich mooi op de biels plaatsen en er in drukken.

Nog een foto van mij die Steef (Stedahult) gemaakt heeft. Heb het niet gemerkt en vind 'm erg mooi :) :

53912526_2188322324619070_4076508182535471104_n by Ronald-45, on Flickr

Het was leuk!

Ronald

Zo, we gaan weer verder. De zondag na OntraXS de modules weer opgezet en begonnen met het kleuren van de "wissel-module".:

20190317_124254 by Ronald-45, on Flickr

20190317_144258 by Ronald-45, on Flickr

Tijdens dat kleuren zag ik dat de overgangen bij de wissels niet goed vlak waren. Dat beter nu aanpassen als straks met het spijkeren tegen ergernis aanlopen. Dus na dat het enigszins droog was de boel weer vlak geschuurd:

20190317_145526 by Ronald-45, on Flickr

En de rest netjes in de basiskleur gezet:

20190317_152307 by Ronald-45, on Flickr

Daarna wilde ik verder gaan met de 60cm module aan de linkerkant. Daarvoor moesten er eerst weer bielzen geklnipt worden:

20190317_155254 by Ronald-45, on Flickr

20190317_160105 by Ronald-45, on Flickr

En het vlak waar ze voor nodig zijn. 2 sporen van 60 cm, dat vreet toch snel rond de 110 bielzen op:

20190317_160521 by Ronald-45, on Flickr

En leggen:

20190317_163246 by Ronald-45, on Flickr

20190317_174000 by Ronald-45, on Flickr

Dat gaat relatief snel met de hartlijnen uitgetekend op de plaat. De geoefende kijker ziet dat ze iets smaller zijn. De reden is dat mijn lange bielzen nu precies middendoor kunnen en ik zo relatief veel knipafval voorkom. De bielzen zijn nu 5,4 tegen voorheen 5,7 cm, een kniesoor die daar op let ;) Op deze manier heb ik net genoeg.

Bielzen wederom bewerkt:

20190318_152334 by Ronald-45, on Flickr

En gekleurd:

20190318_153111 by Ronald-45, on Flickr

Het begint op een modelbaan te lijken:

20190318_153953 by Ronald-45, on Flickr

Later!

DFS


Ronald

Dank je, Sven! :)

Zo, gisteren zeker niet stilgezeten :) Nu we 1 kleine en 2 grote modules hebben zit ik met het bielzen leggen precies op de helft van het geheel. Dus bakje 4 gaan prepareren voor de poten (die al klaar waren) en gekoppeld aan de rest:

20190321_132009 by Ronald-45, on Flickr

Met de kartonnen mal de diverse positie's bepaald, alleen moest ik voor de bak een fatsoenlijke afdruk hebben van een Fast Tracks kruising. En die wilde de printer niet fabriceren.... dus; die op het karton er maar afgehaald:

20190321_133810 by Ronald-45, on Flickr

Bepaald waar deze moest komen:

20190321_134341 by Ronald-45, on Flickr

En vastgeplakt:

20190321_140438 by Ronald-45, on Flickr

Hier ook uitgeteld hoeveel bielzen ik nog had en wat er nog op moest. En daar kom ik net mee weg.
Begonnen met leggen van de kruising, elke biels moet hier op maar gesneden worden:

20190321_141853 by Ronald-45, on Flickr

En zo rustig aan:

20190321_145417 by Ronald-45, on Flickr

Werd het wat donkerder buiten (en binnen):

20190321_171434 by Ronald-45, on Flickr

En met de aansluiting naar de naastliggende module klaar:

20190321_183202 by Ronald-45, on Flickr

Nu ook de diverse hartlijnen uitgetekend voor de rest van de bielzen. Het voorste spoor komt net als de wissel in de straat te liggen en kan van een stuk Peco code 124 gefabriceerd worden:

20190321_183206 by Ronald-45, on Flickr

20190321_205350 by Ronald-45, on Flickr

Lijkt al aardig denk ik:

20190321_205344 by Ronald-45, on Flickr

De wissel en stuk spoor liggen nog los, eerst zullen de bielzen gekleurd en behandeld moeten worden voordat deze beide vastgezet kunnen worden.

En een overzicht wat er tot nu toe klaar is. Als je goed kijkt zul je zien dat er niet recht langs de lijntjes gelegd is maar dat het sporenplan een beetje over de bakken vloeit:

20190321_221231 by Ronald-45, on Flickr

20190321_221239 by Ronald-45, on Flickr

20190321_221251 by Ronald-45, on Flickr

Zo, vandaag weer wat proberen te bouwen! Later :)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Misschien domme vraag door mijn onwetendheid.. maar .. hoe worden de rails bevestigd op de dwarsliggers?

Het wordt een mooi stukje spoor dat is al zeker :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald

Dank Frans :)

@Robrecht; er bestaan geen domme vragen ;) De rails worden gespijkerd op de biels en daartussen komt nog de railplaat:

20190316_142204 by Ronald-45, on Flickr

Ik zal binnenkort de procedure proberen duidelijk in beeld te brengen.



Robrecht

Waauw :) niet voor iedereen weggelegd denk ik dan.. toch niet aan het tempo dat jij er tegenaan gaat  ;D

Ik blijf het zeker volgen!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald

Dank je, dat vind ik mooi om te horen :)

Zo, weer even een update voor vandaag. De voorlaatste module ligt nu ook in de bielzen zodat alleen de 60 cm nog moet. Nog wel even kritisch geteld en uitgemeten of ik genoeg heb en ja, er is net genoeg. Mooi! :angel:

Daar gaan we dan. Nadat de kruising droog was natuurlijk even geschuurd om het glad te krijgen en prompt vlogen er wat bielzen om mijn oren. Geen nood, deze weer vast gezet:

20190322_131716 by Ronald-45, on Flickr

Nog even een stel poten gemaakt, moet er nu nog 1 maar het hout is op, komt deze week goed:

20190322_134125 by Ronald-45, on Flickr

Nog even 2 varianten uitgeprobeerd voor de laatste bakken:

Variant 1:

20190322_140355 by Ronald-45, on Flickr

Variant 2:

20190322_141007 by Ronald-45, on Flickr

En die is het geworden, het spoor voor de locs is net als op het getekende plan weer naar links verplaatst.
Yep, oogt wel aardig zo:

20190322_141020 by Ronald-45, on Flickr

Zaterdagmiddag de lijnen en plek van de wissel bepaald:

20190322_150550 by Ronald-45, on Flickr

En vastgeplakt. Nu kan het beginnen:

20190323_200809 by Ronald-45, on Flickr

Vanmorgen na de koffie verder gegaan, ik heb late dienst dus mooi tijd om dit stuk in de bielzen te leggen. De eerste paar stuks liggen:

20190325_094911 by Ronald-45, on Flickr

Het wissel zover klaar:

20190325_101211 by Ronald-45, on Flickr

Uitzetten, uitmeten en uittellen.... yep, genoeg:

20190325_103235 by Ronald-45, on Flickr

Het eerste stuk zover klaar:

20190325_105133 by Ronald-45, on Flickr

En helemaal. Het stukje Peco spoor blijft daar straks en zal dichtgelegd worden als verzorgingsspoor:

20190325_112559 by Ronald-45, on Flickr

20190325_112609 by Ronald-45, on Flickr

20190325_112616 by Ronald-45, on Flickr

Later weer meer, fijne dag! ;)

DFS


Ronald

Zeker Sven. Ik wil toch proberen om wat vaart te maken en het railgedeelte met een maand of 2 helemaal klaar te hebben :)

Ronald

Korte update weer. Het laatste stukje 60 cm even aan de 110 cm lange bak gelegd op de voortafel. En de hartlijnen uitgezet:

20190327_124404 by Ronald-45, on Flickr

Tevens de laatste 100 bielzen gesneden, hierna zijn ze op:

20190327_124942 by Ronald-45, on Flickr

En na even plakken ziet dat er zo uit:

20190327_135624 by Ronald-45, on Flickr

20190327_135635 by Ronald-45, on Flickr

De ongeveer 90 cm Peco spoor wordt de loc verzorging. Tevens ligt er een stukje verlaten/kapot spoor en dat loopt door op de voorgaande bak:

20190327_142105 by Ronald-45, on Flickr

Wordt vervolgd!

Ronald

We gaan verder, nu met spijkeren. Ik heb besloten dat ik het stukje doe dat van code 100 railstaaf voorzien wordt. Het ligt mooi voor op de bak in het zicht en is zo ook gemakkelijk te maken. Voor de code 100 staven heb ik speciale railplaten, deze zijn iets kleiner dan die voor 124 en 148.
Eerst die erbij gepakt en voorzien van een kleurtje:

20190329_141724 by Ronald-45, on Flickr

In die tijd de bielzen wat behandeld met pigmentjes:

20190329_143812 by Ronald-45, on Flickr

En het stuk dat gemaakt gaat worden tot aan de module scheiding:

20190329_143818 by Ronald-45, on Flickr

Voor alle 3 de railhoogtes heb ik de desbetreffende afstandhouders van Wenz. Van elk 4 stuks dus deze vastgezet voor het eerste stuk:

20190329_144753 by Ronald-45, on Flickr

Met uiteraard extra licht. Daar heb ik een led lamp voor gekocht die in mijn bureaustandaard past. De kleur kan door middel van een afstandsbediening aangepast worden. De meeste kleine bol lampen zijn 2700K, deze gaat tot 6000 (is ijskoud licht). Ik gebruik de 4000K optie, hetzelfde licht waar de baan straks mee verlicht gaat worden:

20190329_145047 by Ronald-45, on Flickr

En de eersten zitten er weer in:

20190329_150345 by Ronald-45, on Flickr

Plaatjes:

20190329_151723 by Ronald-45, on Flickr

Spijkertjes:

20190329_152018 by Ronald-45, on Flickr

Het is natuurlijk ondanks die Wenz dingen wel belangrijk dat de afstand tussen de staven correct blijft. Daarvoor gebruik ik de NMRA gauge regelmatig:

20190329_154809 by Ronald-45, on Flickr

20190329_154814 by Ronald-45, on Flickr

Om eens goed te laten zien hoe dit spijkeren gaat heb ik daar wat foto's van gemaakt. Dit zijn de plaatjes en spijkertjes:

20190329_190834 by Ronald-45, on Flickr

De procedure; eerst schuif ik wat plaatjes onder de staaf. Als die liggen ga ik spijkeren. Daarvoor klem ik een spijkertje in de speciale tang die een T-uitsparing heeft en zo de spijker goed inklemt:

20190329_155603 by Ronald-45, on Flickr

Die zet ik dan op 45 graden boven het gat van de railplaat:

20190329_155616 by Ronald-45, on Flickr

Druk de spijker er in:

20190329_155622 by Ronald-45, on Flickr

En het laatste eindje wordt gedaan door de tang op de kop van de spijker te zetten en verder te drukken tot op de railstaaf:

20190329_155639 by Ronald-45, on Flickr

Zie:

20190329_155705 by Ronald-45, on Flickr

20190329_155751 by Ronald-45, on Flickr

Zo verder gegaan, dit is na een uurtje of 2:

20190329_160803 by Ronald-45, on Flickr

Natuurlijk horen er ook railplaten op de staven, voor alle codes heb ik die erbij gekocht:

20190329_161603 by Ronald-45, on Flickr

Doordat ze deels onder de spijkers moeten is het zaak rekening te houden waar deze komen. 39 scale feet (= 24 cm) schijnt de correcte afstand te zijn, dit aangehouden:

20190329_162130 by Ronald-45, on Flickr

Links en rechts verschilt, ongeveer 10 cm:

20190329_162427 by Ronald-45, on Flickr

En na een 3 uurtjes gaan we de bocht om:

20190329_165035 by Ronald-45, on Flickr

En bijna klaar:

20190329_210019 by Ronald-45, on Flickr

Dit was gistermiddag- en avond, vanmorgen heb ik het stuk afgemaakt. Er moesten nog 2  voedingsdraden aan en de messing schroefjes moesten nog vast gesoldeerd worden:

20190330_115234 by Ronald-45, on Flickr

Natuurlijk smolten hierbij 4 railplaatjes:

20190330_120104 by Ronald-45, on Flickr

Die direct vervangen en zie, een stuk spoor klaar!:

20190330_121003 by Ronald-45, on Flickr

Ik moet eerlijk zeggen dat het best veel werk is, maar als het dan klaar is en je rolt er met een wagon overheen geeft het ook zeker een berg voldoening. Ik heb denk ik de juiste keuze gemaakt in deze.

Wordt vervolgd!

Peter

Ronald,
Een kleine tip: soldeer de draadjes telkens aan de onderzijde van een rail en niet aan de zijkant.
Dan blijven ze, na dat je ballast heb gestrooid, onzichtbaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Dat was de bedoeling ook.... ze zitten nu half onder/half naast de railstaaf. Kwam doordat er wat tin langs de zijkant stroomde tijdens het warm maken :)