Mijn nieuwste project in 0: "Vernon Californië"

Gestart door Ronald, 27 maart 2018, 21:20:10 PM

Ronald

Haha! Nee hoor, dat wordt weer terug omgetoverd naar een slaapkamer. Een prinsessen-kamer, want dat wil ze. Tja, je doet wat voor een 7-jarige ;)

Iig wil ik het wel wat netter geordend hebben dan dat het was. Maar dat gaat wel lukken :)

Ronald

Later meer............. zei ik 26 april ;D

Het heeft even geduurd maar ik ga weer verder met dit 0 project. Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik in de tijd tussen dit en het laatste bericht wel getwijfeld heb om op deze manier verder te gaan. Als je zoals ik na een operatie een tijdje (noodgedwongen) thuis zit heb je veel tijd om na te denken :) Dat heb ik gedaan en ondanks allerlei ideeën en tekeningen, ja zelfs een 1:10 kartonnen model, heb ik besloten het huidige als basis te nemen.

Inmiddels weer praktisch volledig hersteld ben ik ook fysiek weer in staat te hobbyen, lees het timmerwerk te doen. In het bericht van Maart schreef ik:

Citaat van: Ronald Halma op 27 maart 2018, 20:27:15 PM
Links komt een 80cm schuif-fiddle en rechts een 40cm opstelstuk. Samen kom ik dan op 240cm. De 120 blijft dan alleen zichtbaar.

Het idee was toch om dat wat ruimer te nemen. Die 240 cm was met het "minibaantjes-wedstrijd" in België in mijn achterhoofd. Gaandeweg dit idee begon ik toch te twijfelen. Diverse varianten heb ik uitgetekend, bedacht, nog een keer getekend, ja zelfs een rondlopende variant. Maar met alles was ik niet tevreden.

Dus; ik had een plaat met een sporenplan waar ik niet tevreden mee was. Het nieuwe idee lijkt veel op een van de eersten namelijk een aantal modules als rangeerbaan. Ik denk dat het spoor 0 daar veel beter mee tot zijn recht komt. Ook kan ik meer die Los Angeles-achtige sfeer hierin verwerken.

Om dit aan te passen, lees de stukken "rail" er weer af te halen, zou ik die los moeten wrikken. Dat ging eigenlijk al direct fout en ik had het kunnen weten....:

20190109_135747 by Ronald-45, on Flickr

Wat nu? Al snel kwam ik met de oplossing; een dunne plaat van 6 mm waarop deze losse uitgezaagde delen gelijmd zouden worden. Even snel meten gaf dat de dikte dan 2 cm zou zijn boven de draagplaat van 6 cm. Perfect, dat is dan op te vullen met 2 cm dikke XPS plaat.
Het plan; dat had ik een tijd geleden al eens gefabriceerd met printbare mallen van Fast Tracks (https://www.handlaidtrack.com) en wat platen karton van mijn werk. De modules zouden dan +/- 110 worden waarbij de linkse 50 diep zou zijn en de rechtse 40. daartussen zou de module verjongen:

20190110_140907 by Ronald-45, on Flickr

Het zou dan echte urban scenery moeten worden. Links verdwijnen de sporen richting fiddleyard tussen gebouwen net na een spoorovergang:

20190110_140912 by Ronald-45, on Flickr

Zoals dit:

showimage by Ronald-45, on Flickr

Bron: www.railpictures.net

De middelste, met ingetekende overgang die het wss niet gaat worden:

20190110_140918 by Ronald-45, on Flickr

En de rechtse module met een overgang op "District Boulevard", een weg door het industriegebied van Vernon LA:

20190110_140922 by Ronald-45, on Flickr

De wissel die daar komt is een code 143 zelfbouw wissel ooit overgenomen van een mede-spoor nuller. Die wissel komt in de straat te liggen en hoeft dus niet zo gedetailleerd te zijn als de andere 3. De kruising die je ziet zal helemaal uit scratch gebouwd worden.

Dus eerst maar eens een module fabriceren. Daarvoor 2 plaatjes laten verzagen bij de plaatselijke Karwei; 1 plat van 6 mm voor de basis en een 9 mm voor de randen:

20190110_161729 by Ronald-45, on Flickr

Dat was afgelopen vrijdag en toen was het behoorlijk koud en winderig buiten. Met permissie van de vrouw des huizes mocht dit binnen. Klaar:

20190110_181738 by Ronald-45, on Flickr

Nu blijkt direct het voordeel van de 1 op 1 planning, ik kan deze zo op de module leggen om de delen straks goed op de plek te leggen:

20190110_181832 by Ronald-45, on Flickr

Om zo economisch mogelijk het spul her te gebruiken moest het wel met enig overleg verzaagd worden. Daarvoor eerst de 2 linkse wissels van elkaar losgemaakt:

20190110_183028 by Ronald-45, on Flickr

20190110_183321 by Ronald-45, on Flickr

20190110_184306 by Ronald-45, on Flickr

Na een minuut of 10 tekeer gaan met de zaag had ik alles los:

20190110_185255 by Ronald-45, on Flickr

Tot zover, straks meer.

Voor wie weten wil welk gebied ik voor ogen heb; rechts boven "Huntington Park":

20190116_144332 by Ronald-45, on Flickr

Ingezoomd, dit heet "Vernon":

20190116_144313 by Ronald-45, on Flickr

Kijk maar eens op Google Maps, die laat je perfect zien waar en hoeveel spoor daar gelegen heeft en nog ligt. Niet alles is meer in gebruik, veel is al weggehaald.
Anders kun je zoeken op LAJ ofwel Los Angeles Junction railroad. Die geeft ook veel van de sfeer daar.

Later meer!

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, Evan. Ik hoop dat ik de sfeer er in kan krijgen :)

JeanR


Ronald

Zeker weten, Jan :)

En nog even een vervolg op de bouw van vorige week vrijdag. Na het kapot zagen moet er weer opgebouwd worden. Op de module dan ook begonnen met het passen van de delen en wel met de 2 achterste linkse wissels:

20190110_190322 by Ronald-45, on Flickr

Daarna het rechtse wissel. Het spoor aan de voorzijde ligt inmiddels:

20190111_102701 by Ronald-45, on Flickr

Een passtukje pas maken:

20190111_103741 by Ronald-45, on Flickr

En zie, we gaan de goede kant op:

20190111_111243 by Ronald-45, on Flickr.

De aansluiting naar de rechtse module zal straks kloppen:

20190111_111340 by Ronald-45, on Flickr

En zover (los) klaar:

20190111_111620 by Ronald-45, on Flickr

Het was nu even zoeken naar een styrodur 2cm plaat en die vond ik bij Pont Meyer. Daar kon ik deze los kopen ipv een pak van 10:

20190111_121747 by Ronald-45, on Flickr

En die dikte plaat past mooi straks:

20190111_121759 by Ronald-45, on Flickr

Later meer!

Ronald

#21
Zo, we gaan verder. Voordat alles vast gelijmd gaat worden moet er wel een voorziening zijn om straks de wissels te bedienen. Daarvoor ga ik de motoren gebruiken van MTB. Ik heb hier al eens 3 stuks gebruikt van gekocht en ze schijnen goed te voldoen.
De wissels krijgen straks 2 stelstangen die elk uit 2 delen bestaan:

20190111_141106 by Ronald-45, on Flickr

Er zit een mogelijkheid aan om ze van buitenaf de rails te bedienen. Daarvoor 1 stelstang in delen op de plek gelegd en met een NMRA 0 gauge bepaald waar e.e.a. komt en het gat moet komen. De foto's spreken boekdelen:

20190111_140954 by Ronald-45, on Flickr

20190111_140933 by Ronald-45, on Flickr

20190111_140944 by Ronald-45, on Flickr

Het gat (sleuf) is groot genoeg, mocht het later te groot zijn dek ik dat af met een dun stukje styreen.

Om onder de module te bepalen waar de aandrijving moet komen heb ik een mal gemaakt van dun karton:

20190111_143104 by Ronald-45, on Flickr

20190111_143107 by Ronald-45, on Flickr

Hier zit hij onder een deel geplakt waar de aandrijving moet komen. Dat leg ik op de module en kan zo een ruim gat maken waar de aandrijving straks in kan:

20190111_143912 by Ronald-45, on Flickr

Zo dus:

20190111_144307 by Ronald-45, on Flickr

Zo alle 3 aandrijvingen bepaald en alles vastgelijmd op de module:

20190111_154620 by Ronald-45, on Flickr

Er zijn dus 3 gaten te zien vanaf de onderkant:

20190111_155040 by Ronald-45, on Flickr

Ronald

Zo, een korte update. Het gaat niet zo heel snel momenteel, heeft te maken met werk maar ook met een kleine misstap 2 weken geleden die mij in het ziekenhuis deed belanden. Gelukkig maar 1 nacht en zonder veel schade. Heb na deze val last van zenuwpijn in mijn handen (door een achterover geklapte nek) en dat vind een modelbouwer niet zo fijn ;) Maar inmiddels bijna 2 weken verder gaat het weer aardig met behulp van goede pijnstilling.

Net na de jaarwisseling vond ik op Ebay wat wagens in Australië voor heel nette prijzen. Ik heb er 4 "gewonnen" in de veilingen (was enige bieder ;D) en gisteren heb ik het pakket opgehaald op het postkantoor na betaling van inklaring e.d.
Het zijn 3 Evans 53 foot wagens en 1 cylindrical hopper:

20190123_153159 1 by Ronald-45, on Flickr

20190123_153216 1 by Ronald-45, on Flickr

Ofschoon de dozen erg gebruikt lijken zijn ze alle 4 brandnieuw en in uitstekende conditie. Omgerekend kosten ze incl verzenden en bijbetaling aan de douane 50 euro per stuk. En dat is voor een nieuwe Atlas 0 wagen een heel mooie prijs.

Ook had ik nog een zak bielzen besteld bij Fast Tracks. Die zijn niet heel goedkoop maar wel van mooie kwaliteit:

20190123_153223 1 by Ronald-45, on Flickr

Komende dagen moet er ook nog gewerkt worden dus het wordt begin volgende week in mijn vrije dagen voordat ik verder kan met de 2 andere modules die nog gemaakt moeten worden. En dan zal zo heel rustig een modelbaan ontstaan :)

Later meer ;)

evan

Citaat van: Ronald op 24 januari 2019, 10:49:42 AM

Het zijn 3 Evans 53 foot wagens en 1 cylindrical hopper:



Dat moeten wel goede wagens zijn  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald


loebaske


Ronald

#26
Vandaag weer een update over wat er gedaan is. De ruimtes tussen de sporen moeten opgevuld worden met een plaat van 2 cm dik zoals al eerder te zien was. Dat is nu een kwestie van op maat maken en plakken:

20190129_152409 by Ronald-45, on Flickr

20190130_105538 by Ronald-45, on Flickr

Aan de randen wat overgelaten om dat straks  mooi vlak bij de overgangen te hebben:

20190130_105553 by Ronald-45, on Flickr

Ik lag te kloten met het snijden toen mijn lieve vrouw de optie gaf om een beter mes te gebruiken ;) We hebben een set echt goede messen die voor een koksopleiding nodig waren maar daar niet voor gebruikt zijn destijds. Dus... haar het eerste stuk laten doen:

20190130_122720 by Ronald-45, on Flickr

En zie, hij zag dat het goed was ;D :

20190130_122741 by Ronald-45, on Flickr

Zo ook op de kopse kanten:

20190130_122745 by Ronald-45, on Flickr

En zover netjes:

20190130_185711 by Ronald-45, on Flickr

Even een kleurtest gedaan met de nieuwe vs de oude bielzen:

20190131_112957 by Ronald-45, on Flickr

En dat kan ermee door.

Inmiddels met reststukjes schuim wat gaatjes gevuld, definitief vul ik het straks af met sculptamold.

Laters!

Ronald

Had ook de naden nog dichtgemaakt, eerst met reststukjes van de hardschuim plaat en daarna met Sculptamold:

20190131_124951 by Ronald-45, on Flickr

Het spul is goed te verwerken met huis-tuin- en keuken gereedschap. Ik gebruik een klein mes en lepel:

20190131_133251 by Ronald-45, on Flickr

20190131_133256 by Ronald-45, on Flickr

Dit ging vrij snel, ik heb ook de kopse kanten nog even gedaan:

20190131_140719 by Ronald-45, on Flickr

20190131_140732 by Ronald-45, on Flickr

En zo ligt de middelste module er nu bij:

20190131_140713 by Ronald-45, on Flickr

Nu moet deze eerst goed drogen, daarna schuur ik e.e.a. nog bij.

Komende dagen hoop ik te beginnen met de resterende modules, het zaagplan ligt al klaar.
Dus; tot dan!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald