MSM 179

Gestart door Michael, 25 maart 2018, 22:49:09 PM

59erke

Vandaag dan toch aangekomen, zoals Peter reeds vermelde was hier de folie ook gescheurd.
Moet Michiel toch ook bijstaan in het feit dat die Type 7 echt wel een prachtlok is.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#16
De laatste halve paragraaf is toch een ode aan de huidige tendens van vooruitbetaling, blind kopen, geen kans om later het model nog te kunnen kopen want geen stock, en de handelaren drijgen kortgesloten te worden. Dat lijkt me nochtans niet de ideale wereld: voor de modelbouwer noch voor de handelaar. De producent vindt dit natuurlijk fantastisch, maar het is wel de omgekeerde wereld.

(Maar ik snap de psychologie van de redactie. Ze kan moeilijk tegen de zere schenen van de producent schotten (zie ook het vorige voorwoord, "dansen op de slappe koord"). Vandaar een leuk voorwoord over hoe mooi hun ideale wereld zou zijn van een instant-return-on-investment beleid, met de modelbouwer die koopt op commando, in de pas van de productiemachine, en vooruitbetalend. Als reactie krijg je een lezer die het tegendeel beweert, en dus niet in naam van de redactie, hun eigenlijk bedoeld standpunt verdedigt: de modeltreinproducenten zijn fout bezig)   ::) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

tegenwoordig zitten daar financiers (kapitaalliefhebbers) achter daar waar het vroeger modeltreinliefhebbers waren die producent waren  :-\

oebr

over wie zijn jullie bezig ?

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michiel

Reacties op het voorwoord van deze MSM.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#20
citaat:  "...tegenwoordig zitten daar financiers (kapitaalliefhebbers) achter daar waar het  VROEGER  modeltreinliefhebbers waren die producent waren ...."

De meeste van de vroegere, klassieke,  modeltreinfabrikanten hebben het spijtig genoeg   niet  gehaald tot vandaag.
Of op z'n best met een heropstarten na   -bijna-  bankroet,  met een infuus van die koele financiers.
Of we als treintjesliefhebbers dat nu plezant vinden of niet.

En dan  'moeten'  we ook maar ondergaan dat op één buitenlandse webstek een NMBS-ex-Donderbus aan een kleine 40,- Euro in promotie staat en op een andere buitenlandse website aan een kleine 30,- Euro.         
Zie in dit verband het MSM179-voorwoord.....
Het zij zo.   Niet steeds plezierig als consument, want onvoorspelbaar.   Aanbod & vraag zijn soms in evenwicht en soms even niet.



oebr

ja tuurlijk, ik bedoel over wie jullie het precies hebben?
Bij Roco moet je niet vooraf zeggen of je iets wil,
en dat is toch een merk in handen van een bank.
In België zijn het veeleer kleine ondernemingen
(geleid door treinliefhebbers) die wel graag
op voorhand de interesse meten vooraleer de prijs van
een auto te riskeren. Dat meten is vrijblijvend, dus ik zie
niet in wie daar wat tegen kan hebben, ik zou zelf
zeker geen model zonder voorinschrijving op de markt durven
brengen. Stel je voor dat je met pakweg 200 loks blijft zitten,
en een gat in je bankrekening.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Rangeerduivel

Citaat van: oebr op 30 maart 2018, 16:28:30 PM
Stel je voor dat je met pakweg 200 loks blijft zitten,
en een gat in je bankrekening.

Ik denk dat ze ondertussen reeds genoeg ervaring in die tak zouden moeten hebben om een juiste(re) inschatting te maken, niet?

;)

oebr

Kan zijn, denk van niet.
Ik zou't zelf sowieso toch niet riskeren in elk geval.





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dieselfreak

Ik denk toch met heimwee terug aan de tijd dat modellen jarenlang verkrijgbaar waren zonder dat je er op voorhand voor moest intekenen. En ook wanneer je tegenwoordig vooraf besteld is dat nog geen garantie dat het model er ooit zal komen. Ik begin steeds meer te begrijpen dat mensen afhaken voor de modeltreinhobby. Zelf ben ik dat overgens (nog) niet van plan. ;D
MC

loebaske

#25
 ;) ;)

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 30 maart 2018, 19:58:39 PM
Maar ja, wie ben ik...
Iemand die voor de eerste keer bij mijn weten het woordje "men" in zijn juiste kontekst weet te gebruiken! ;D ;D ;D
Proficiat, doe zo voort!!! ;D

Citaat van: loebaske op 30 maart 2018, 19:58:39 PM
Ben met je eens Marc, begin ook stilaan af te haken van die exclusive modellen, van mij hoef het niet en op termijn smijt men ze naar uwe kop..
kijk maar naar die Vitrains, men zit met overstock....
Op termijn zal men afleren om exclusieve modellen en op afbetaling uit te brengen, geef me maar een loc die zonder intekening jaren kan kopen...
En ook daar ben ik het mee eens...

;)

oebr

#27
Ja mannen, het zijn andere tijden.

Dat mensen afhaken heeft waarschijnlijk toch meer te maken met het feit
dat er veel alternatieven zijn voor vrije tijds- en geldbesteding en dat het grote voorbeeld
veel van z'n charme is kwijtgespeeld.

Bovendien is alles niche van tegenwoordig, en in België is dat een economisch een pijnlijke zaak.
Rijk worden van modelspoor produceren/verkopen zal maar weinigen gegeven zijn.






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michiel

Ieder beleeft de modelspoorhobby op z'n eigen manier, en er is geen verkeerde manier. Ik herinner me nog als gisteren dat ik uren kon bladeren door de catalogi van de grote merken, en fantaseren. Lang sparen en dan, wanneer de grote dag was aangebroken, popelend van de spanning en anticipatie, naar de modelspoorwinkel ging (toen Brands op de Grasmarkt), en het model aarzelend kocht. Dolblij op de trein naar huis, zo snel mogelijk, en dan dagen, weken rijden met het nieuwste juweeltje. Het werd gekoesterd, en het had een immense meerwaarde bij het modelspoorplezier.

Het ging toen om omschildermodel van Duitse modellen: een omgeschilderde P8, een V60, een G8.1... maar dan in Belgisch groen. En maakte dat wat uit? Nee. Voor mij niet. Ze smoelden goed, dat was voldoende. Roco kwam als eerste met een echt Belgische model: de reeks 59, Wat een feest was dat... en toch was een low-budget afleiding van weer een Duitser.

Ben ik veranderd? Eigenlijk niet. Ik ben blij met omschildermodellen, zolang ze maar een beetje "smoelen". Maar wat wel veranderd is, dat de grote merken geen Belgische omschildermodellen meer brengen. Te duur, en we zouden er niet meer "gelukkig" mee zijn. Onze "standaard" en "verwachting" te hoog liggen... klinknageltellers zouden ons zijn geworden.  Maar wie is dan die "ons"?

Kunnen we terug in de tijd? Nee. Maar we zouden toch wel terug kunnen gaan teren op de grote Duitse (Engelse, Franse, Spaanse,...) producties, en er Belgische omschildermodellen van af leiden, zolang ze technisch in orde zijn, en goed smoelen moet dat niet meer zijn. Kosten liggen tig keer lager, en wij krijgen de gouden tijd weer terug van mijmeren en dromen.

Ik schilder mijn buitenlandse occasiemodellen alvast zelf om, wachtend op betere tijden, en dat de decadente instant-winst-bedrijven maar eens goed in eigen boezem kijken, en zien wáár het in feite fout loopt. Overstock dumpen... hmmm... hoe zou dat toch komen?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ronny-vdv

Citaat van: loebaske op 30 maart 2018, 19:58:39 PM
Ben met je eens Marc, begin ook stilaan af te haken van die exclusive modellen, van mij hoef het niet en op termijn smijt men ze naar uwe kop..
kijk maar naar die Vitrains, men zit met overstock....
Op termijn zal men afleren om exclusieve modellen en op afbetaling uit te brengen, geef me maar een loc die zonder intekening jaren kan kopen...
Maar ja, wie ben ik...
Maar Eric, toch,
U spreekt uzelf tegen ;)
Mvg,

ronny-vdv