Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco line

Gestart door 55erke, 19 maart 2018, 20:14:12 PM

55erke


Hoy
Ik ben begonnen met een deel van mijn baan in roco line rails te leggen.
Ik ben er best wel tevreden over maar voor de verdere bouw had ik tog wat vraagjes,
De slanke gebogen wissels zijn die gevoelig voor ontsporingen ?
De kruiswissels zijn die storingsgevoelig of ook snel ontsporingen?
Voor de duidelijkheid , roco line zonder bedding.
Het is de bedoeling om vooral met lange pasagierstreinen te rijden met rijtuigen op schaal.
Alvast bedankt
Groetjes
Johan

J. Moors

Wat voor roco-line geldt, geldt voor alle merken. Het is een zaak van mooi vlak leggen van de rails / wissels, zonder knikken. Hierbij is de ondergrond belangrijk.
Zorg voor een mooie vlakke basis in het hout / tafel. daarop kan eventueel nog kurk o.i.d. komen te liggen en ook hier is het zaak om alles mooi vlak te leggen.
Heb je alles mooi vlak liggen en alles zonder knikken in de railverbindingen, dan heb je de minste problemen met rijden.

Ontsporingen op een wissel komt heel vaak doordat deze niet geheel vlak ligt. Met roco-line is dat niet anders. 1 tip is dan wel om in de buurt van het hartstuk (4 tot 5 bielzen er vandaan)ook een railspijker te gebruiken. Hierdoor kan de wissel niet bol staan.

Sla de railspijkers vooral niet te diep in de bielsen, waardoor die naar beneden gaan knikken. Dit kan ook een reden tot rijproblemen leveren.
Meegebogen wissels kunnen met lange rijtuigen, maar gebruik dan niet die met de kleinste bogen. Deze zijn vaak te krap voor lange rijtuigen. Doe dit ook met kruiswissels (neem de slankere versie).

Groet, J. moors.

55erke


Hoy
Bedankt voor deze goede en duidelijke uitleg 😉

Groetjes

Gerolf

Met railspijkers zou ik toch oppassen. Lijmen en tijdelijk aandrukken tijdens het uitharden lijkt me beter  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Als je de spijkertjes maar niet te hard door slaat.... precies stoppen als de kop op de biels ligt, dan kan er feitelijk niets gebeuren. Dan ballasten, daarna zou je de spijkertjes weer kunnen verwijderen. Tijdelijk een schroefje met een plaatje eronder gaat ook maar daar geldt hetzelfde voor; te hard aandraaien zorgt voor het iets naar binnen trekken van de spoorstaven.