Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De Paternoster Kast - 3D onderdeeltjes

Gestart door dani, 09 maart 2018, 10:34:18 AM

dani

#60
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2018, 10:29:14 AM
Ik verwacht dat straks het gewicht vooral wordt bepaald door de twee locomotieven die er in staan. Alles bij elkaar bijna 1 kilo schat ik zo. (per tray)

hier had je wslk even "over gelezen"
Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:26:52 AM
Snelle berekening levert dan dit op :
**  16 trays aan 300 gram =   4.8 kilo, afgerond 5 kilo
**  ketting   ongeveer  1 kilo inclusief boutjes en moertjes
**  32 locomotieven aan pakweg 500 gram elk = 16 kilo

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2018, 10:29:14 AM
Ben wel benieuwd naar het vervolg, b.v. hoe ga je straks de bakjes op precies de goede plaats laten stoppen zodat de sporen netjes aansluiten.

Ik ga ze "ongeveer" op de juiste plaats laten stoppen  (op een mm of 2 na)  via een contactpinnetje ergens (ik denk onderaan) op de trays dat een microswitch bedient, en dan op je duiste plek brengen door positioneer-armpjes op servo's, die gaan klemmen en ook meteen voor elektrisch contact zorgen.
Alternatief is dat ik 2 laser pointers gebruik en 2 LDR's, om te bepalen wanneer de motor moet stoppen.    Ik moet dat nog een beetje uitproberen wat het beste resultaat geeft.     Het principe  met laser pointer en LDR ga ik trouwens ook in de treinlift inbouwen.

En de sporen worden pas in de bakjes vast gelegd eens alles gemonteerd is , en ik elk van de sporen individueel kan "passen" in de tray op het moment dat hij voor de in/uitgang staat.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

buzz_4stroke

Dani,

Dank voor de berekening, zelf al even bedacht dat een 1mm tray van aluminium ongeveer 150 gram zal wegen met dezelfde lengte. Hout en alu ligt dus niet ver uit elkaar

dani

Citaat van: buzz_4stroke op 29 maart 2018, 10:57:41 AM
Dani,

Dank voor de berekening, zelf al even bedacht dat een 1mm tray van aluminium ongeveer 150 gram zal wegen met dezelfde lengte. Hout en alu ligt dus niet ver uit elkaar

Inderdaad, het gewicht is vergelijkbaar.   De "maatvastheid" bij aluminium zal wel wat nauwkeuriger zijn, maar de kostprijs ook denk ik.
Ik heb het even berekend, en één  tray kost me ongeveer het volgende
* 90 ct   (onderste plankje :4€50 /  5 stuks uit een lat van 2m70)
* 2 maal 50 ct  (zijkantjen plankje :2€50 /  5 stuks uit een lat van 2m70)
* ongeveer  1 €  aan PLA en electriciteit voor het printen van de portaaltjes
* ongeveer  2 cent aan nageltjes  en  5 cent aan houtlijm
---------------------------------------------------------------------------------------
90+50+50+100+2+5 =  297 cent =  ongeveer 3€  per tray
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:45:15 AM
hier had je wslk even "over gelezen"
Ik had het nog niet gezien, want we hebben toen bijna gelkijktijdig een reactie geplaatst.

dani

ja, dat gebeurt af en toe   :) :)
Het positieve :  je hebt mijn schatting toch ongeveer bevestigd.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

Citaat van: dani op 29 maart 2018, 10:40:15 AM
En ik weet dat er nu ongetwijfeld mensen zullen zijn die zeggen :  "de tijd die je in deze prullaria steekt had je even goed aan je baan kunnen voort werken".
Ja, daar is iets van waarheid in, maar dit zijn dingen die ik zo eens in 5  vrije minuten tussendoor kan doen, of een uurtje 's avonds.    Elke keer naar zolder doe je niet voor 5 min.
Zaak is dat ge uw amuseert.
En dat is nu het geval, dus waar zit het probleem nu juist?  :)
Ik lees dit draadje in ieder geval met plezier.
Paul

modelbaanHO

Citaat van: just4fun op 29 maart 2018, 12:42:03 PM
Ik lees dit draadje in ieder geval met plezier.
Paul

Ik ook. Ik ga het zeker niet nabouwen, maar ik vind het boeiend dat hele ontstaan / realisatie proces te volgen.
Er zitten sowieso lessen in voor andere projecten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

Paaszondag ,  1 april 2018....
Vanmorgen een "ontbijtje buitenshuis" met de familie gedaan, en daarna aan de paternoster gegaan. 
Niet om religieuze overwegingen, maar omdat het moest vooruit gaan.

Dus : eerst een frame  in elkaar getimmerd voor de eigenlijke kast :



En er meteen maar de wieltjes al onder gezet :)



Draadeinde op maat gezaagd voor de bovenste tandwielen...   Lang genoeg maken zodat ik de lagerblokken diep genoeg kan maken voor stabiliteit, en om t evoorkomen dat de asse "wobbelig" zijn en de ketting af loopt.



Tandwielen er op .   Aan de voorste kant met een geborgde moer (met zo ene nylon ringetje) en achteraan sluitring en moer.



Even voorlopig gepast en door gedraaid...



En dan alles beginnen monteren.  Het is niet definitief, dus elke tray zit nog maar met 2 moertjes vast.


En dan in plaast van 4 bakjes (wat eerst de bedoeling was) gelijk alle 16  gemonteerd, om de stabiliteit van de ketting op de tandwielen na te gaan.


Met 4 trays liep de ketting er nog af, met allemaal de trays is het geheel wat  "zelf stabiliserend".

Let wel:  onderaan zitten de grote tandwielen er nog niet in,  dus het hangt nog wat te  "zwiepen".   

En dan ga ik de juiste afmetingen opnemen, blokjes maken voor de lager bevestigingen, en dan kan alle "met precisie"  afgemonteerd worden.

Voorlopig als   "Proof of Concept " vind ik het wel best ok.




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en dan maar meteen een gat zagen voor de in/uitgang.




Je ziet ook aan de testopstelling hoe het centreren (horizontaal lijnen) en opduwen (vertikaal lijnen) van de trays gaat gebeuren.
Aangezien de tray aan een ketting hangt en kan schommelen, is er L/D rn op/neer wat beweging mogelijk.
Daar maak ik gretig gebruik van door met een scharnierend "inrijbrugje"  de zaak te "klemmen" in een V-achtig malletje.







De schommelbeweging wordt gestopt door de zijwaartse klemming, en door het lichtjes omhoog duwen van de tray wordt deze ook in de hoogte gestabiliseerd en goed gepositioneerd.   En op dar bruggetje komt een kort spoortje dat de verbinding maakt tussen het inrij-spoor en de tray zelf.   Vooraleer de ketting in beweging gaat, wordt het brugje naar beneden gekanteld zodat het uit de weg is .





SIMPLE ENGINEERING  :)


En ik kreeg al de vraag hoe ik de trays aan de ketting vast maak :   even terugkeren naar begin van dit topic of deze foto bekijken .





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dat gat in het schot miste ik nog. Anders staat die loc daar maar, met een bord voor zijn kop. ;D
Ingenieuze constructie. Ik wacht op een filmpje als het eenmaal in bedrijf is.

krispy

@Danny,  ik vraag me af of je geen probleem gaat krijgen met de draadstangen waar de tandwielen opzitten , die staan nogal schuin naar beneden omdat de tandwielen ver van de kastmuur staan , daar  moet volgens mij toch iets aan gedaan worden maar verder , chapeau ik blijf dit volgen 😉
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dani

Daarom was dit maar een mock up, Krispy...
Die assen worden nog over de hele lengte ondersteund door blokken met kogellagers er in.
Zowel binnenin als buiten komen lagers en steunen zodat er echt geen vertikale of horizontale speling meer op zit maar het toch vlot blijft draaien.
Ik wacht nog op de bestelde lagers en dan kan ik pas "afbouwen" en regelen maar ik uad wat tijd vrij en het kietelde....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik ken dat. Je wilt gewoon weten of je idee werkt.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 april 2018, 23:41:50 PM
Ik ken dat. Je wilt gewoon weten of je idee werkt.
inderdaad,  als een mens dan al dat voorbereidend werk gedaan heeft, en het gros van de onderdelen in huis heeft, dan wordt het lastig om te wachten   :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Zie dit draadje nu pas, ik zou zeggen ga eens in een Audi showroom kijken !
In elke Audi garage staat zo een  type vitrinekast... heb al gevraagd of ze deze
verkopen, maar doen ze niet.

Ik dacht dat dit ontwerp kwam van Porsche en dit ook in het echt bestaat, met
echte Porsches erop in Ingelstadt...

Geert