Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Jocadis type 84 en 82

Gestart door jodo, 02 maart 2018, 13:20:38 PM

jodo

in verband met de slechte rijeigenschappen van de aandrijving aanwezig in de bouwkit,heeft er iemand van de lezers ervaring met het inbouwen van een Roco NMBS type 80 aandrijving in de Jocadis NMBS rangeerdiesels type 84 en 82 ?

Peter

Buiten het feit dat die motor nogal lawaaierig Door het hoge toerental is, vond ik de rijeigenschappen niet slecht.
Wil je dat echt verbeteren moet je ook de overbrenging veranderen en dat is niet echt eenvoudig
Met vriendelijke groeten
Peter

jodo

zou het mogelijk zijn om de aandrijving van de Roco type 80 te gebruiken om de oorspronkelijke aandrijving  te vervangen ?

GDE

#3
Misschien , maar dan zeker maar met de oudere roco's als u de volledige aandrijving wilt verplaatsen . De nieuwere versies zoals bv Nmbs 260 028 en 260 016 en later uitgebrachte 80 ers hebben een andere print die wat meer plaats neemt in de breedte . Ik vermoed dat de jocadis 84 de kortste versie is van de 84 ers ? Als dit zo is dan kan het zijn dat het chassis van de 80 wel wat te lang is . Zelf heb ik een kap van de Shapeways 84 op een roco 80 onderstel geplaatst en om deze passend te maken diende er wat gevijld te worden . Indien u de maten eens zou kunnen vermelden van de binnenkant van die jocadis 84 kan ik eens vergelijken . Vooral de lengte en breedte van de opening zullen belangrijk zijn . Om een idee te geven , ziehier het draadje van de Shapeways 84 ; http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20869.60.html

jodo

OK bedankt Geert.
ik onthou ; best dus een oude versie van de Roco type 80.
ik ga de binnenkant van de DJH 84 Jocadis eens opmeten.

GDE

Of een oude versie van de DB v 60 met zwarte wielen . Die zijn soms voor schappelijke prijzen te vinden op beurzen . Laat maar weten welke afmetingen je hebt dan vergelijk ik eens met het chassis van roco  ;)

GDE

Mailtje gestuurd met maten en foto's . Indien vragen laat maar gerust weten  ;)

GDE

#7
John , verleden weekend toevallig een jocadis 84 kunnen op de kop tikken . Ik heb dat eens bekeken met het chassis van de oude Roco 80 . Het is best wel doenbaar . Het chassis van roco had ik dus al ingekort langs bijde kanten . Dit is redelijk eenvoudig te doen met een vijl . De kap van de jocadis 84 heeft wel wat minder vrije ruimte aan de binnenkant ter hoogte van de neus en de cabine ( door de binneninrichting van de cabine en de bevestiging van chassis aan de kap )  . Gezien roco de motor en overdrijving netjes in lijn hebben gelegd zal er aan de binnenkant vooraan en ter hoogte van de cabine witmetaal moeten verdwijnen zodat deze er in kan . Niet echt een probleem want hier zie je uiteindelijk niks van aan de buitenkant . Chassis zou ik monteren aan de kap door middel van de koppeling door de bufferplaat in de koppelingschachten te steken . Zo kan het chassis er niet uit vallen. In dit linkje nog enkele tips voor het aanpassen van de drijfstangen en wielen ;
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20869.60.html