Internationaal spoorverkeer in België 1955-1965

Gestart door Thierry1970, 01 maart 2018, 13:01:41 PM

Thierry1970

Hallo (model)treinliefhebbers,

Eerste poging voor een topic :)

Wie kan er informatie verschaffen over internationale treinen die ons land doorkruisten in de periode 1955-1965?

Mogelijke combinaties zijn voor NMBS zeker en vast het Type 12 met CIWL-F rijtuigen (iemand foto's?), zoals in een ander afgesloten topic "CIWL rijtuigen van LS Models" op dit forum.
Zou echter graag ook een lok/trein van bij voorbeeld de SNCF, NS of DB op mijn sporen zien, kwestie een beetje (kleur)variatie te hebben, naast al die groene van de NMBS.
Uiteraard geldt dezelfde vraag voor (korte) goederentreinen, dewelke zeer waarschijnlijk ook kleurrijk zijn.

Alvast bedankt voor jullie inputs.

SirGresley

Kijk eens in de boeken van Nicolas Collection Treinen van België de jaren 1950 en 1960.
Of andere fotoboeken van TSP
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Boemeltrein

Je kan bv. ook eens een loc van "De Nord" nemen, die kwamen met internationale treinen tot in Luik, Le Nord Belge was hun filiaal voor België, ik zelf heb een 231E Chapelon (Roco) in de bekende chocolade kleur van deze maatschappij, die trok ondermeer de "Etoile du Nord en L'oiseau bleu...

PeterVG

Helaas kan dat niet voor de gevraagde periode. De Nord Belge heeft WO II niet overleefd.

Boemeltrein

Yep, stom van me, ik zag type 12 en dacht onmiddelijk aan de befaamde stoomloc

Boemeltrein

Ben je vertrouwd met het Frans, op deze link (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=5&t=16537&start=135) vindt je info (treinsamenstellingen, foto's) over bv internationale treinen vanuit Parijs naar het noorden zoals de Nord-Express 1960-62..enz

Thierry1970

Thx a lot. Zit zeker bruikbaar gerief tussen. Intussen blijven we verder grasduinen op het web en/of beurzen.

Grtz.