Minibaantjeswedstrijd: Hochwald

Gestart door MMTB, 28 februari 2018, 13:42:20 PM

MMTB

Hallo allemaal,

Aangezien ik nieuw ben op het forum heb ik mij alvast hier voorgesteld. Ik lees namelijk al jaren mee en dit is mijn eerste topic op dit forum.

Na jaren te bouwen en exposeren met mijn modeltrambaan heb ik mij aangemeld voor de minibaantjes wedstrijd. De reden hiervoor is dat mijn trambaan met pensioen is gegaan na +/- 18 beurzen en ik wil een klein baantje bouwen met een thema en technieken waarmee ik nog onbekend ben. Modelbouw moet een uitdaging blijven en Fallerbouwpakketjes plakken en een stad detailleren is te bekend geworden. Daarom heb ik het volgende plan bedacht wat voor mij geheel nieuw is:

Naam van de baan: Hochwald
Schaal: 0e (spoor nul smalspoor)
Materieel: Fleischmann Magic Train en zelfbouw
Thema: Een klein station in een bosrijk gebied met een depot en draaischijf
Afmetingen: Landschap: 122x50cm en het schaduwstation zal bijna de gehele oppervlakte worden van de toegewezen ruimte.

Op mijn vorige trambaan had ik een zeer groot schaduwstation waardoor je een goede afwisseling van de verschillende trams had. Dit wil ik nu ook gaan doen en door de grote schaal moet ik wel bijna het hele grondvlak gaan gebruiken. Maar de baan wordt zo gebouwd dat het in een Volvo moet passen voor transport. (en wat niet past gaat op het dak ;))

Het idee voor smalspoor is gekomen toen ik vorig jaar de Smalspoor modeldagen in Valkenburg (ZH) bezocht. Deze beurs draait om smalspoorbanen en buiten is er een flink complex met echt smalspoor. Dit had best wel overeenkomsten met een modelbaan maar dan in schaal 1:1. Eenmaal thuisgekomen had ik mijn Magic Train modellen van Fleischmann opgezocht die ik lang geleden een keer gekocht had voor in de vitrine. Ik heb de stoomlok getest in hoeverre hij kon rijden op mijn trambaan. Als snel kwam het idee voor een kleine modelbaan en dan is de minibaantjes wedstrijd een perfecte gelegenheid. Met een deadline komt de baan ook nog eens af.

Maar het is toch wel groot vergeleken met H0:



De lok reed goed en ik had nog de nodige personen en goederenwagens liggen. Na een aantal schetsen te hebben gemaakt, ben ik op het volgende plan uitgekomen voor de wedstrijd:



Een kleine uitleg:

1 Stationsgebouw
2 Goederenloods
3 Elektriciteitgebouw of seinhuis
4 Depot
5 Woonhuis
6 Segment draaischijf
7 Kolenoverslag
8 Tankplaats
9 Draaischijf 12cm

De gebouwen worden allemaal in halfreliëf van enkele centimeters dikte, want de oppervlakte is door schaal 0 best snel gevuld. Nu is smalspoor allemaal wat kleiner, maar het wordt een uitdaging om het niet te druk te maken. Om er een gevoel bij te krijgen heb ik op de vloer zitten schuiven met objecten om de maat in te schatten.



Nog 7 maanden te gaan ;D

Groeten, Mark

Gerolf

Ik ben benieuwd  :)
Voor je plan: ik zou toch proberen om de rails niet parallel met de wanden te laten lopen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MMTB

Ik kan de moduleovergang aan de rechterkant ook schuin maken en dan de hoofdsporen als een ruime boog aanleggen. De magic train wagens zijn wel een stuk breder als de rails waardoor alles nog verder uit elkaar gelegd gaat worden. Maar het zal iets speelser gaan worden als de proef op de grond. Misschien nog iets met hoogteverschil? Ook de achtergrond zal in de hoeken afgerond gaan worden.

MMTB

Ik ben afgelopen week gestart met de bouw van de 5 bakken. Het hout is 9mm berkenmultiplex van de Gamma. Het is stevig genoeg om in te schroeven en nog redelijk betaalbaar. Wat wel tegenvalt is het gewicht en hoe snel het krom trekt als het niet geschroefd is. Bij de bouwmarkt is het altijd zoeken naar rechten platen en mijn voorraad komt nu bij 3 vestigingen vandaan. Het grote zaagwerk laat ik daar doen en het is opvallend nauwkeurig gedaan. Ik heb wel eens anders meegemaakt ;)



De bakken van de schaduwstation worden schuin afgezaagd zodat je meer loopruimte krijgt rondom de baan. Aangezien ik bijna de hele oppervlakte ga gebruiken leek mij dit wel handig. Alleen verstek zagen van de randen bleek nog een opgave te zijn :)
Al heb ik nog zo'n mooie afkortzaag, het is nooit 100 procent 45 graden.



Groeten, Mark