Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ringloods (met opbouw) en draaischijf.

Gestart door Pierre, 12 februari 2018, 19:12:04 PM

Gerolf

Ik volg dit topic uiteraard ook - met interesse en bewondering  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

#16
Dankjewel heren.

Ik ga gewoon mijn gangetje en de snelheid van werken hang grotendeels af van mijn lichamelijke conditie. Mijn handen willen alleen niet altijd wat ik wil (reuma) :( Niet om zielig te doen hoor. Ik kan nog heel erg veel wel doen en ik heb nog meer hobby's dus kan nog alle kanten op. Maar modelbouw is mijn grootste passie en daar leef ik me helemaal in uit. ;)
Groet Pierre.


modelbaanHO

Een mooi project. De snelheid waaraan je werkt valt nog best mee : dit topic is een goede 3 weken geleden gestart en kijk waar je al staat.
Het gaat alleszins sneller dan de werken aan mijn modelbaan : die liggen al 2 jaar zo goed als stil. :(

Ik volg je vorderingen met belangstelling : een depot met draaischijf en ringloods zit ook bij mij ergens in de plannen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Pierre

Dank je Luc. Maar ik hoef ook niet meer te werken hè. Dan krijg je ook een hoop modelbouwtijd meer :)
Groet Pierre.


sdz1976

Je bent weer goed op dreef Pierre


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Pierre

Dank Samuel ... gewoon lekker bezig. De putten zitten er in. Foto's volgen nog. :)
Groet Pierre.


Pierre

Update:

Van wat afvalmateriaal heb ik de twee putten gemaakt en voorzien van putverlichting.











De loods wil ik demontabel houden en daarom heb ik de vloer met dunne stroken styreen precies laten aansluiten op de sporen zodat ik straks de loods gewoon over de sporen heen kan plaatsen maar ook weer weghalen. Dit is nodig omdat ik op mijn baan nog wat aan de achtergrond moet werken.





De laatste keer in Houten had ik wat leuke spulletjes gescoord en daar gebruik ik de nu een schoorsteen en de stootblokjes van.


De (Jouef) stootblokjes sloop ik los van de rails en die worden geschilderd en in de loods gelijmd.





In één van de schoorstenen uit Houten zit nog een rookgenerator en deze blijkt nog prima te werken. Dat is weer een gratis extraatje als je er vanuit gaat dat ik maar 2 euro heb neergeteld voor deze twee schoorstenen. De schoorsteen is eigenlijk iets te kort dus moet iets verlengt worden.









Alleen nog de trap en dan is de schoorsteen klaar. Verder met de loods en verlichting.











Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.


Cord

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Citaat van: Gerolf op 19 maart 2018, 00:07:33 AM
Goe bezig  8)

Inderdaad! Ik vraag me wel af of stootblokken veel gebruikt werden in een loods? Maar voor de modelbaan is het alvast praktisch dat er niets 'van kan lopen' uit het zicht


Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 19 maart 2018, 15:29:00 PM
Voor de modelbaan is het alvast praktisch dat er niets 'van kan lopen' uit het zicht

Olivier zal je daar vanavond uitgebreid verslag over doen!  ;D ;D

;)

Cord

Citaat van: DFS op 19 maart 2018, 15:29:00 PM
Ik vraag me wel af of stootblokken veel gebruikt werden in een loods?
In het algemeen worden stootblokken niet zoveel gebruikt en is het een laatste hindernis voor als het fout gaat.


Ik heb er zelf ook een.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 19 maart 2018, 16:54:24 PM
Citaat van: DFS op 19 maart 2018, 15:29:00 PM
Voor de modelbaan is het alvast praktisch dat er niets 'van kan lopen' uit het zicht

Olivier zal je daar vanavond uitgebreid verslag over doen!  ;D ;D

;)

Ik ben er duidelijk niet geraakt gisteren, ik neem aan dat Olivier de blauwe limonade goed opgekregen heeft?  ;D

Pierre


Updeetje:


De ruimte tussen de sporen van de locloods wordt opgevuld met strookjes karton. Daarna de rails geroest en het geheel vervuild.





Dan ga ik me eerst bezig houden met de werkvloer van de loods en verzamel wat bruikbaar spul.



Wat poppetjes voorzien van overal of stofjas en alles er wat gebruikt doen uitzien.







Ik wil ook wat beweging in de tent en ik ben gek op lassers dus maar eens een oud Piko lokje uit de rommella getrokken en leeggeplukt.



Ik wilde de neus er afzagen en de deksel open zetten maar kwam daar gelijk een probleem tegen. De klep brak af en de binnenkant was niet mooi rond.



In de rommella heb ik nog een beschadigde kap van een Lima locje gevonden en daar heb ik de klep en een ring van de voorkant afgezaagd. Gelukkig was de ketel de zelfde diameter.



Nu de rookkast open is wil ik daar ook een aanzicht in maken van vuurkistpijpen.

Dit is een foto van een echte .....



....en zoiets wil ik ook.





En daar past dat precies een lassertje voor. Straks komt er ook nog een lastrafo bij maar die moet ik nog maken.
Ik hoop ook dat ik geen last krijg met de Arbo als ik mijn personeel zo op een olievat laat zitten. :o



Dan moet ik nog even een Preisertje verminken en een gele led in zijn handjes prutsen ....



.... en een van wat lucifers een werkbankje bouwen met een slijpsteen ....



.... zodat hij zijn werkstuk kan afslijpen.





Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.


59erke

Je gaat last krijgen met de veiligheid vrees ik, zo lassen zonder lasscherm en handschoenen :D :D
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan