Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Soms is onze hobby (te) duur

Gestart door Peter, 12 februari 2018, 17:49:00 PM

Peter

Ben al een tijdje op zoek naar een kaartjes automaat, zoals er  op de meeste perrons, of in de stations in Duitsland te vinden zijn.
Bij toeval kwam ik een een oud Miba-messeheft (2017) een foto'tje tegen van zo'n (verlichte) automaat in H0
Even zoeken op de website van Hobby-ecke Schumacher (http://www.hobby-ecke.de/) en ja hoor, daar staat de prachtige stukje
Eve schrikken van de prijs 24.50 euro voor dat stukje plastiek met een ingebouwd Ledje; Duur?? ja dat vind ik wel. Wat me nog meer deed schrikken dat die handelaar 16,50 euro verzendingskosten aanreken, dus samen 41,00 euro.  :o :o :o
Nee, dan zal mijn baantje het zonder moeten doen.

PS voor geintereesserden ook te koop, drank automaat en  zoetigheden automaat
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Persoonlijk vind ik de modelspoorhobby (gemiddeld) ook vrij duur. Ik denk dat de meesten onder ons gegarandeerd "ambras" zullen hebben met vrouwke lief als ze zeggen wat hun "treintjes en Co." al gekost hebben. En velen maken ze dan ook nog wijs dat alles nog veel geld zal opbrengen als ze er niet meer zijn.  ;D
(Als je vergelijkt met bijvoorbeeld modelvliegen waar je met 1000€ jaren plezier kan hebben... En wat heb je nu voor 1000€ als je modelspoorder bent?)

Verzendingskosten zijn tegenwoordig overal vrij duur. De verzender maak tegenwoordig graag gebruik van een firmaatje dat verzendingen verzorgd maar daar ook voor aanrekent.

Kautenbach

T is idd erg veel geld en best een dure hobby. Ik kan me wel voorstellen dat je met dit soort items een kroon op je werk zet, en dat is ook best wat waard.

Ik roep wel af en toe, vergelijk het met voetbal of een andere sport, contributie, kleding, benzine  en dergelijke....
En wat heb je na een paar jaar, behalve je conditie en hopelijk leuke herinneringen?  De treinen hou je wel na al die jaren..
(ik geef toe, klein beetje kromme vergelijking.... maar een hobby mag ook wel wat kosren,ct gaat om het plezier wat je eraan hebt)


renstimpie

Duur.  Soms!  Groot gelijk, dat de prijzen van zulke kleine dingen de pan uit zwieren...  maar is het dan ook niet de uitdaging en het creatieve in onze hobby om aan de slag gaan om kleine details zelf te bouwen?

Tim

marc goovaerts

Citaat van: Dirky op 12 februari 2018, 18:44:55 PM
Ik denk dat de meesten onder ons gegarandeerd "ambras" zullen hebben met vrouwke lief als ze zeggen wat hun "treintjes en Co." al gekost hebben.
Och, dat is al altijd (relatief) zo geweest. Wanneer we vroeger - na de zesmaandelijkse bedevaart van ons vader naar Aken - het ons moeder naar vroegen, antwoordde die lakoniek: "Och, hij gaat niet naar de voetbal, hij gaat niet op café en hij gaat niet naar de vrouwen. Hij mag toch iéts hebben hé ?!"

Peter

CiteerPeter, misschien een alternatief

https://www.ebay.at/sch/i.html?_sop=16&_nkw=fahrkartenautomat&_frs=1

Koen, al eens gekeken wat deze mevrouw voor de verzending vraagt?
19,95 euro voor iets dat in een omslag gaat :-[ :-[ :-[
Trouwens die modelletjes zijn niet verlicht.

Zelf maken van de kast in heldere kunststof is geen probleem. Maar als je de vormen er gaat uitfrezen word die kunststof mat.
Het moeilijkste zou zijn voor de bedrukking te vinden, of je zou al decals moeten vinden. Decals laten maken is ook niet goedkoop
PS: Faller heeft die automaten ook in hun set met perron atributen
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Peter op 13 februari 2018, 10:23:23 AM
CiteerPeter, misschien een alternatief

https://www.ebay.at/sch/i.html?_sop=16&_nkw=fahrkartenautomat&_frs=1

Koen, al eens gekeken wat deze mevrouw voor de verzending vraagt?
19,95 euro voor iets dat in een omslag gaat :-[ :-[ :-[
Trouwens die modelletjes zijn niet verlicht.

Zelf maken van de kast in heldere kunststof is geen probleem. Maar als je de vormen er gaat uitfrezen word die kunststof mat.
Het moeilijkste zou zijn voor de bedrukking te vinden, of je zou al decals moeten vinden. Decals laten maken is ook niet goedkoop
PS: Faller heeft die automaten ook in hun set met perron atributen
foto maken van de voorkant en die op maat (laten) afdrukken,
kastje zelf kan misschien door een 3d printer gemaakt worden?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Peter op 13 februari 2018, 10:23:23 AM

Zelf maken van de kast in heldere kunststof is geen probleem. Maar als je de vormen er gaat uitfrezen word die kunststof mat.
Het moeilijkste zou zijn voor de bedrukking te vinden, of je zou al decals moeten vinden. Decals laten maken is ook niet goedkoop

Decals maken is goedkoop als je het zelf doet; een kleurenprinter en een vel decalpapier is genoeg.
Maar je moet wel een afbeelding hebben van de kast in kwestie uiteraard
Daarom kan je ook met een foto werken, die kan je verdunnen door de achterkant af te schrapen.
Een blokje transparant  plastic, gaatje er in, daarin een ledje en hopla!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

De set van Faller kost toch ook al €25, als je de rest niet kan gebruiken is die automaat ook duur. Misschien kan daar ook wek verlichting in gebouwd worden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Peter

er zijn merken genoeg die die modelletjes hebben, bv. Rietze, Stadt im modell, enz.
Alleen zijn die van gewone kunststof en dus niet te verlichten
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

Citaat van: Peter op 13 februari 2018, 11:36:13 AM
er zijn merken genoeg die die modelletjes hebben, bv. Rietze, Stadt im modell, enz.
Alleen zijn die van gewone kunststof en dus niet te verlichten
Gaatje op de juiste plaats kan wonderen doen hoor!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Citaat van: renstimpie op 12 februari 2018, 19:48:51 PM
Duur.  Soms!  Groot gelijk, dat de prijzen van zulke kleine dingen de pan uit zwieren...  maar is het dan ook niet de uitdaging en het creatieve in onze hobby om aan de slag gaan om kleine details zelf te bouwen?

Tim
Dat ja.... als je alles kant en klaar wilt kopen is zowat elke hobby duur. ;)

Metpetergaathetbeter

zelf meebrengen vanuit Duitsland want daar kom je toch (vroeger?)geregeld  :)

Peter

Helaas Peter
Wegens gezondheidsredenen zijn langere autoritten niet meer mogelijk.  :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter