Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Soms is onze hobby (te) duur

Gestart door Peter, 12 februari 2018, 17:49:00 PM

Alberke

Citaat van: OlivierV op 16 april 2018, 16:07:03 PM
Ik krijg altijd maar meer en meer de indruk dat men liever zaagt over de prijs van een product of liever alles heeft dan iets te bouwen en je daarmee te amuseren of je te amuseren met wat je effectief bezit. Het principe van dozen kopen en deze wegstoppen snap ik nog altijd niet goed. Je kan dan wel zeggen dat je dit en dat hebt maar je doet er niks mee.

Daarom mijn advies, amuseer je wat meer. :)
my point exactly! ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

guy holbrecht

That's the spirit, mannen. Ik amuseer mij al jaren met zelfbouw. Ik koop enkel nog materiaal als ik het effectief in één of ander project thuis of op de club kan gebruiken. Al de rest laat ik rustig aan mij voorbij gaan. Een rijtje huizen bouwen in plasticard? Met €50 kom je dan al heel ver. Meer hoeft dat niet te kosten. Bovendien heb je achteraf iets wat een ander niet heeft op zijn modelbaan. En dat geeft meer dan gewoon voldoening.

Gr.
Guy

Dirky

Citaat van: OlivierV op 16 april 2018, 16:07:03 PM
Ik krijg altijd maar meer en meer de indruk dat men liever zaagt over de prijs van een product of liever alles heeft dan iets te bouwen en je daarmee te amuseren of je te amuseren met wat je effectief bezit. Het principe van dozen kopen en deze wegstoppen snap ik nog altijd niet goed. Je kan dan wel zeggen dat je dit en dat hebt maar je doet er niks mee.

Daarom mijn advies, amuseer je wat meer. :)

Al duizend keer gezegd; niet iedere modelspoorder KAN/WIL modelbouwen. En ik vergelijk de dozenkopers met gelijk welke andere verzamelaar. En wellicht is het verzamelen hun amusement!

En als er gesproken wordt over prijzen die de pan uitswingen is dat niet altijd gezaag. Voor velen onder ons uit de werkende klasse zijn advertenties van locs die 9999€ een ware belediging. Waarom verdienen we niet iets meer? Waarom maar een pensioen waarmee we amper toekomen? En die frustraties zijn van die dingen die je het best verwerkt als je erover praat. Da's dus geen gezaag!

Floris

Vind ik een aparte redenatie, dat een advertentie voor een loc die je niet kunt betalen een belediging is. Dan zijn dure huizen of auto's ook een belediging, of wat te denken van onbereikbare mooie vrouwen...  ;D

755philippe

Oorzaak is waarschijnlijk de pc maar ik denk vooral de gsm. Sommigen zitten daar daadwerkelijk uren op te kijken. Wat ze daarop doen dan bellen is waarschijnlijk op F-book en andere onbenulligheden bekijken. Sorry van de groffe uitspraak maar dat is de ziekte van onze 'social media'. Nee geef mij liever wat modelbouwen dan doe ik nog iets nuttigs in mijn vrije tijd.
Mvg

755philippe

Alberke

Citaat van: Floris op 16 april 2018, 16:59:13 PM
Vind ik een aparte redenatie, dat een advertentie voor een loc die je niet kunt betalen een belediging is. Dan zijn dure huizen of auto's ook een belediging, of wat te denken van onbereikbare mooie vrouwen...  ;D
Toch akkoord met Dirky, ik zie op TV ook reclames voor (voor mij en de "doorsnee') onbetaalbare auto's, en ik voel me daar inderdaad door beledigd!
Verzamelen is inderdaad ook een hobby, dat is nog een oerdrift! En of dat nu munten of treintjes zijn, de aanschaf maakt wat serotonine los, waardoor je je (even) euforisch voelt. Wie de middelen niet heeft kan dat gevoel krijgen door een gelukkige vondst, wie de middelen wel heeft door een aankoop, alhoewel ik denk dat de eerste er meer aan heeft.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

Hm, tja, dan ben ik maar blij dat ik daar geen last van heb. Geloof wel dat het voor best veel mensen wél zo werkt, anders begrijp ik er geen moer van dat de wereld zo in elkaar steekt als ie blijkbaar doet. Voor mij zit de enige echte voldoening in het treinengebeuren in zelfgemaakt spul, alles dat ik koop is alleen een bochtje afsnijden om eerder een compleet geheel te hebben, maar tot ik een fabrieksmodel serieus verbouwd heb blijft het voor mij altijd een inwisselbaar ding dat me ook niet veel waard is, het heeft niks persoonlijks, hoe mooi ook.
Maar goed, daar zit m ook meteen t probleem, er is niet 1 modelspoorhobby maar t zijn er een aantal die eigenlijk los van elkaar staan al kun je ze best combineren, rijders (met alle bijbehorende automatische aansturing), bouwers, verzamelaars...

Dirky

Met een paar alinea's is het niet voor de hand liggend om het gevoel uit te leggen Floris. Bij het zien van dergelijke onbereikbare dingen voelen we ons niet beledigd door de fabrikant die de reclame zet maar beledigd door ons verleden. Ik ben pas 60 geworden en als ik denk hoe het anders zou kunnen gelopen zijn...
Ik kon starten met hoger onderwijs maar door de werkloosheid die mijn vader (dus het gezin) trof volstond het inkomen van "den dop" niet om het gezin draaiend te houden. Dus dan maar uit werken, geld verdienen.
Nu zie je vaak jongeren die een studie richting mogen starten, er uiteindelijk niets van bakken, en dan een andere richting uit kunnen. Zelfs meerdere keren na elkaar... Alles op kosten van de ouders tot ze toch maar een diploma hebben. Die luxe hadden velen vroeger niet, dus zijn we vaak geen grote verdieners die ons door dat verleden beledigd voelen als we iets onbereikbaar zien in ons favoriete tijdschrift.

Maar 't is niet omdat we het niet kunnen kopen dat we ons niet amuseren en genieten...  8)

PS: En die mooie vrouwen; 't is niet omdat ik 60 ben dat ze niet bereikbaar zijn hé!  :D

Havoc

Citaat van: Dirky op 16 april 2018, 21:47:55 PMPS: En die mooie vrouwen; 't is niet omdat ik 60 ben dat ze niet bereikbaar zijn hé!  :D

Een loc van €9999 allé, kom, dat moet nog kunnen. Maar dat van die vrouwen... geloof ik niks van. Telkens als ik er een tegenkom en ik begin over treintjes loopt die weg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Floris

Hehehe ja dat heb ik nou ook met vrouwen.  ;D

@dirk:
Uh ja, doorleren en een carrière is het voor mij ook nooit geworden, altijd moeiteloos door alle schoolzaken heen gerold dus de hersens heb ik wel maar als die zich ineens tegen je keren gaat t alsnog mis. Maar goed, door die narigheid heb ik wel een hoop geleerd, zoals dat geld en spullen die te koop zijn me totaal niet meer boeien zolang ik gewoon m'n rekeningen kan betalen voor m'n huis en er liefst nog wat over is om eens een maat te kunnen helpen ofzo.
En ach, was alles wel soepel gelopen en had ik carrière gemaakt, of ik dan leuker werk gehad had, ik weet het zo net nog niet.
Maar goed, k wil niet zeggen dat t allemaal vergelijkbaar is maar het blijft toch gewoon de willekeur van het leven, je pa wordt werkloos of je wordt ziek, achterstand heb je en zie maar hoe je je redt daarna. Je kan je dr kwaad over maken maar wat helpt t... Hopelijk is er ook wel een en ander om op terug te kijken waarbij je meer geluk had!

Dirky

Als ik voor mezelf spreek Floris, nee, ik ben zeker niet ongelukkig. In tegendeel! Ik heb me perfect weten te plaatsen in mijn (financiële) omgeving en voel me daar zeer goed bij.
Maar nu en dan zorgt een advertentie of dergelijke voor een moment van "had ik nu maar de kans gehad...". Maar éénmaal de pagina gedraaid denken we weer aan wat wel bereikbaar is. (zijnde de mooie vrouwen  ;D)

Floris


Peter

Tja, te duur of niet.
Ik heb nooit beweerd dat de hobby voor mij te duur is.
Het is alleen even schrikken als je sommige prijzen ziet staan. Dat die dure modellen verkocht geraken is een feit. Dikwijls zijn die al verkocht VOOR de advertentie in modelspoorbladen verschijnt, zeker als het over spoor 0 en 1gaat.
Sommige van mijn modellen zijn inderdaad aan de prijzige kant bv Brawa stomers met sound. Maar dan spaar ik gewoon wat langer of koop ze gewoon niet (bv Weinert modellen of sommige Olaerts)
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

Dat de hobby duur is , zeg ik al jaren.... maar tja.


Er heeft ooit iemand , naar aanleiding van de te dure inkom kaarten voor onze  tentoonstelling in de nieuwe locatie , gezegd...citaat: " als je de modelspoorhobby te duur vind, zoek U dan een andere hobby".  ( die persoon zal wel zelf het schoentje passen zekers)


Dus ja...... wat wil je , misschien die vraag eens eerst stellen ?
Zonder rancune overigens hoor  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

755philippe

Ja, kijk maar eens naar de prijzen van Ls Models. Is soms toch wel wat overdreven en zeker op de 2de hands markt :
Een wagon gekocht destijds voor laat ons zeggen een goede 50€ wordt heden soms verkocht op E-bay of 2de hands ver boven de 100€.
Voor de loks gaan deze over het algemeen rond 300€ als ze niet nieuw zijn. Dit valt dan nog binnen een redelijke prijsklasse.
Er zijn sommige handelaars die de term "zeldzaam" wat misbruiken om de prijs de hoogte te laten schieten. Is dit een goede verkoopstechniek ?
Volgens mij niet. Dit gezegd zijnde.
Mvg

755philippe