Nieuw te bouwen smalspoorbaan in HOm

Gestart door Catje, 12 februari 2018, 14:54:07 PM

Catje

Geachte forumleden,

Ik heb de plannen opgevat om naast mijn bestaande märklinbaan, ook een smalspoorbaan HOm te gaan bouwen.
De smalspoorbaan zou ik willen bouwen in een leegstaande slaapkamer.
De ruimte die ik hiervoor heb is 3,5m x 4,5 m.
Nu denk ikzelf aan een treinbaan in de vorm van een L, met als maximale afmeting 2,5x3-3,5m.
Mijn gedachte gaan om Peco HOm rail toe te passen.

- Valt hier een smalspoorbaan op te verwezenlijken?
- Wat is het max stijgingspercentage zonder dat je van de tandradlocomotief gebruikt maakt?

Wie kan mij hier advies over geven.

Alvast hartelijk dank, Willy

renstimpie

Beste Willy,

Veel hangt af van wat je wil gaan uitbeelden...  Ikzelf en Jeroen rijden ook H0m maar dan voornamelijk Frans smalspoor.   Met Saints Amis sur Mer (0,60 x 2,40) hadden we een haven met enkele opstelsporen.   Onze cidrerie is dan weer een simpel ovaal.  Dus wat wil je doen?

Met stijgingspercentages heb ik geen ervaring.  Nog nooit geprobeerd.  Hier kan ik je helaas niet met helpen.

Tim

59erke

Ik vermoed dat je beter niet boven de 3% gaat, is voor N spoor al een redelijke helling dus voor HOm moet dit ook lukken.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Maximaal stijgingspercentage hangt af van de lengte van je sleep, van boogstralen, van de adhesie van je loc, ...
  als je onder de 2.5% kan blijven (zonder krappe bogen) zit je meestal wel goed
H0m: materieel + spoor + onderbouw = pakweg 7 cm - dus bij een klimspiraal bijna 3 meter per laag, dus 90 cm diameter
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Catje

Tim, Koen en Gerolf,
Bedankt voor uw reactie en advies.

Gr, Willy