Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ledjes voor autoverlichting

Gestart door Peter, 05 februari 2018, 10:45:13 AM

Peter

Wat zou het beste effekt hebben voor de achterlichten van automodellen
Bij gewone kan ik rode ledjes 401 of 402 gebruiken maar bij grotere modellen (combi's bussen enz.) zijn die meestal al in rode  doorzichtige kunstof.
Hiervoor ook rode led's of gewoon witte gebruiken,
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Uit te proberen, zou ik zeggen. Mijn eerste idee zegt me om rode te gebruiken ...
Sowieso de lichtsterkte niet te fel maken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Heb net de rode ledjes ontvangen (Ledbaron is wel heel snel)

Zal twee ledjes met 1 pool aan elkaar solderen. Een weerstandje van 1,2 kOhm zal dan wel voldoende zijn zeker
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

Peter een weerstand is geen natte vinger werk. Die moet je en kun je berekenen. Daar zijn meer dan genoeg reken hulpmiddelen voor te vinden op het WEB

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Het spijt me Wim maar elektro is mijn zwakste kant, en zoiets zelf bereken  :-[ :-[ :-[ :-[
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Proberen Peter, berekenen kan idd maar of dat dan de lichtsterkte geeft die je wilt, da's een andere vraag...

Alberke

-de spanning die je gaat gebruiken (batterij? Spoor?) delen door 0.02
-dan krijg je de waarde van de weerstand voor een maximale lichtsterkte
-bijvoorbeeld bij 12 volt is dat 600 ohm
-dat gaat bij dat autootje veel te helder zijn, dus weerstand verhogen
-met die 1k2 zit je er niet ver naast dan
-maar zoals Dirk zegt: testen
-je kan ook een batterij gebruiken, bijvoorbeeld die 3 volt lithium "vijf frank stukken" die ze ook bij IKEA verkopen
-best niet onder de 3 volt gaan, anders gaat het niet meer werken
-je kan twee aparte weerstanden gebruiken om remlichten te simuleren
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Peter,
Heb even een link gevonden om weerstanden te berekenen. Gewoon enkele getallen invullen en klaar. Ben ook maar een leek hoor. Bij milli-ampere moet je 10 of 20 invullen afhankelijk van je leds. Staat gewoonlijk bij de omschrijving van je leds dus even nazien.
http://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php

Mvg

755philippe

Gerolf

Een weerstand berekenen heeft voor de lichtsterkte van ledjes niet veel zin. Er is teveel verschil in rendement.
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er niet teveel stroom door de led gaat
1K is bij 12V een goeie start, maar meestal moet je hoger gaan
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Als je bij ledbaron koopt zitten daar meestal weerstandjes bij (indien niet zegt men wel welke waarde je moet gebruiken)

In de praktijk branden de ledjes dan toch nog te fel, ipv de weerstand te verhogen kan je ook de voeding verlagen.
Hier thuis branden de ledjes bijna allemaal op 6v ipv 12v
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan