magnetische velden

Gestart door modelbouwpatrick, 04 februari 2018, 11:38:11 AM

modelbouwpatrick

Hallo ,
heeft er iemand een idee hoever de draden van de ringleiding van elkaar moet liggen om zo weinig  mogelijk storing te hebben van de magnetische velden.
Ring leiding is in 2.5 mm² .
Of is het beter de draden te twisten.
Dit denk ik echter gaat niet echt praktisch zijn om aftakkingen naar de rails te maken.
Of is er ergens vak literatuur hierover te vinden. (heb geen idee hoe aan opzoeking te beginnen)

alvast bedankt voor eventuele reacties

Peter

Onder mijn baantje liggen de beide draden voor de wisselstroom ong. 12 cm uit elkaar.
Voor de digitale stroomvoorziening heb ik geen extra draden nodig (baantje is te klein  ;D)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Mij lijkt een ringleiding niet zo storingsgevoelig, maar eerder storing te zenden (hoewel ...)
Terugmelding-draden zijn soms wel wat gevoeliger
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

Uw sporen zijn ook een ringleiding.
Als daar ook maar enige vorm van storing zou kunnen van uit gaan, dan denk ik dat de Duitse keuringscommissie wel al lang aan die producent zijn oren getrokken hebben. Wat ge verder met uw bedrading en/of elektronica aanvangt is uw verantwoordelijkheid. Meestal staat er in de handleiding wel hoe lang de aansluitingen mogen zijn.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Servo's kunnen ook last hebben als er een magnetisch veld in de buurt liggen. Beste is om deze draden wat verder te leggen uit de buurt van servo's en terugmelddraden indien mogelijk.
Mvg

755philippe

Klaas Zondervan

De ringleiding op een modelspoorbaan is de leiding waar de grootste vermogens doorgaan. Die leiding is voornamelijk een bron van storing. Om het magneetveld dat door deze leiding wordt veroorzaakt zo klein mogelijk te houden leg je de draden het best tegen elkaar aan. Vaak zie je dat mensen de draden enkele tot vele centimeters uit elkaar leggen. Waarom ze dat doen is mij een raadsel. Kijk maar naar het snoer van je schemerlamp, je stofzuiger of je boormachine. Die draden liggen ook niet centimeters uit elkaar maar liggen stijf tegen elkaar.

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2018, 14:07:25 PM
De ringleiding op een modelspoorbaan is de leiding waar de grootste vermogens doorgaan. Die leiding is voornamelijk een bron van storing. Om het magneetveld dat door deze leiding wordt veroorzaakt zo klein mogelijk te houden leg je de draden het best tegen elkaar aan. Vaak zie je dat mensen de draden enkele tot vele centimeters uit elkaar leggen. Waarom ze dat doen is mij een raadsel. Kijk maar naar het snoer van je schemerlamp, je stofzuiger of je boormachine. Die draden liggen ook niet centimeters uit elkaar maar liggen stijf tegen elkaar.
Je stofzuiger werkt wel op een wisselspanning van 50Hz. Die digitale spanning op die ringleiding is andere koek.
En als daar werkelijk zoveel stroom door moet, man wat voor een baan heb je dan? 20 locomotieven tegelijk of zo?
Het oorspronkelijk doel van zo'n ringleiding is toch vooral om de sporen te ontlasten en slechte contacten zo te vermijden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 14:16:56 PM
Je stofzuiger werkt wel op een wisselspanning van 50Hz. Die digitale spanning op die ringleiding is andere koek.
Ja en? Gelden er dan ineens andere regels?
Verder gaat het niet over de grootte van de baan of het aantal locomotieven. Het gaat om de vaststelling dat van alle leidingen op de spoorbaan de voedingsringleiding de grootste stromen voert.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2018, 14:24:44 PM
Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 14:16:56 PM
Je stofzuiger werkt wel op een wisselspanning van 50Hz. Die digitale spanning op die ringleiding is andere koek.
Ja en? Gelden er dan ineens andere regels?
Verder gaat het niet over de grootte van de baan of het aantal locomotieven. Het gaat om de vaststelling dat van alle leidingen op de spoorbaan de voedingsringleiding de grootste stromen voert.

Neen, de regels zijn dezelfde en zelfs nog sterker van toepassing voor hogere frequenties. Getwist is misschien het beste (*), maar iets minder handig. Tegen elkaar de volgende stap. Ik begrijp ook niet waarom je de draden verder uit elkaar zou leggen dan de isolatie toelaat.

(*) stevige coax zou misschien nog beter zijn maar helemaal niet handig. Ander alternatief is flatcable met om-en-om de + en - draad. Ook niet praktisch tenzij je met de gebruikelijke connectoren werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Patrick, leg de draden gewoon naast elkaar op een afstand dat je er nog op een veilige en rustige manier aan kan werken.
Onder Vaerwegh Dok liggen alle draden tegen elkaar op een maximale breedte van 10cm.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alberke

Hou er eens een draagbaar radioke tegen, liefst op de middengolf afgestemd, dan hoor je wel hoe dat stoort :D
Als een doorsnee gedecoderde loc zo'n halve ampère stookt, laat ons pessimistisch zijn, een hele ampère, dan moet ge toch al een loc of tien hebben rijden om tien A door die draad te jagen, en de sterkte van het magnetisch veld is toch mede afhankelijk van de stroom, juist?
Als uw treintafel begint te zweven zou ik me pas zorgen maken.
Alleen één tip: de draad nooit oprollen!

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Het zijn niet de Ampères die storen, maar de A/s, de wisselingen. 50Hz wisselstroom een sinus heeft niet zo'n sterke A/s, maar pulsen zijn een ander paar mouwen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Citaat van: Havoc op 04 februari 2018, 17:18:16 PM
Het zijn niet de Ampères die storen, maar de A/s, de wisselingen. 50Hz wisselstroom een sinus heeft niet zo'n sterke A/s, maar pulsen zijn een ander paar mouwen.
My point exactly.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 04 februari 2018, 17:06:28 PM
Hou er eens een draagbaar radioke tegen, liefst op de middengolf afgestemd, dan hoor je wel hoe dat stoort :D
Ik weet het, heb het zelf al eens ervaren bij een bedradingsfout waardoor een grote lus ontstond. Maar dat probleem wordt minder als je de draden dichter tegen elkaar legt.

Michiel

Ik zou de "JK" (het digitale paar) in de ringleiding gewoon direct naast elkaar leggen, en zien dat door de heen en teruglijn evenveel stroom loopt. Dus geen aftakking via een omweg laten teruglopen of zo. Signaaldraden niet parallel met de digitale lijn leggen, maar ofwel kruisen, ofwel op een paar decimeter afstand houden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)