Spelling

Gestart door Alberke, 29 januari 2018, 18:58:02 PM

Peter

Hoop alleen dat er nu geen forumleden NIETS meer gaan schrijven omdat ze vrezen op de vingers getikt te worden, of erger nog, belachelijk gemaakt worden.
Over nutteloze discuties (of is het diskuties?) gesproken. Dacht dat het hier een modelspoorforum was
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: dieselfreak op 30 januari 2018, 17:45:03 PM
Ik ga geen namen noemen maar waar ik mij vooral aan erger op dit forum zijn mensen die 'men' schrijven terwijl ze 'mijn' bedoelen. ;D

Klopt Marc,
en zelfs na er meerdere malen vriendelijk op gewezen te zijn toch volharden in de boosheid...
Dat bewijst meteen dat dit draadje niet overbodig is en zeker geen zever zoals sommigen beweren.
En in dit geval kan men zich niet verschuilen achter de termen dyslectie of dysgrafie, met alle respect voor mensen die hieraan 'lijden'.
Blijkbaar is het veel erger om een stoomloc in een reeks in te delen, en van een eloc een type zoveel te maken, dan moet het ineens wel korrekt zijn.

En voor de zuurpruimen onder ons die dit niet veroorloofd vinden;
Dit topic staat  in de afdeling babbelhoek die je vrij kan vertalen als cafépraat, dus wij denken dat het wel kan,
al mis ik hier wel de goeie pot bier en de knappe bazin! :D

;)

Herwig

#62
aan Peter,                     
De  INHOUD  van de gebezigde taal zou ongetwijfeld  voorrang  hebben op een strikt fundamentalistische interpretatie van de spelling van onze Dietse taal, mijn idee.         't Is hier potvolkoffie niet het  "Groot Dictee"  met of zonder Martine Tanghe.. ..
( fabricagehal en fabrikant en dergelijke spellinggrapjes ...)

dieselfreak

Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2018, 18:22:31 PM
Citaat van: dieselfreak op 30 januari 2018, 17:45:03 PM
Ik ga geen namen noemen maar waar ik mij vooral aan erger op dit forum zijn mensen die 'men' schrijven terwijl ze 'mijn' bedoelen. ;D

Klopt Marc,
en zelfs na er meerdere malen vriendelijk op gewezen te zijn toch volharden in de boosheid...
Dat bewijst meteen dat dit draadje niet overbodig is en zeker geen zever zoals sommigen beweren.
En in dit geval kan men zich niet verschuilen achter de termen dyslectie of dysgrafie, met alle respect voor mensen die hieraan 'lijden'.
Blijkbaar is het veel erger om een stoomloc in een reeks in te delen, en van een eloc een type zoveel te maken, dan moet het ineens wel korrekt zijn.

;)

Rudy, ik ben blij dat jij er ook zo over denkt. Ik wil geen spijkers op laag water zoeken want iedereen maakt wel eens een taalfoutje maar moderators van een forum dienen het goede voorbeeld te geven en daar hoort ook correct taalgebruik bij en dus geen SMS taal. En nu hou ik erover op voordat hier de derde Wereldoorlog uitbreekt.  :D
MC

PeterC

Terwijl we nu toch bezig zijn: het belang van een komma.  Een komma dient voor iets:
'Ik zat op haar schoot en viel in slaap'
Is totaal verschillend van:
'Ik zat op haar, schoot en viel in slaap'
::) ::)  8)
Groetjes, Peter


Rangeerduivel

Citaat van: dieselfreak op 30 januari 2018, 18:55:06 PM
...voordat hier de derde Wereldoorlog uitbreekt.  :D

Geen zorg hoor, wij zijn gewapend!  :)

;)

efl045

Citaat van: Alberke op 29 januari 2018, 18:58:02 PM
Ik schilder
Jij schildert
Hij schildert
Schilder ik? Schilder jij? Schildert hij?
En om nog eens terug te gaan naar het begin en om compleet te zijn, er is er daar toch eentje vergeten, eentje om het makkelijk te maken:
Schilder jij? Schildert gij?  :D

Havoc

Citaat van: Peter op 30 januari 2018, 17:53:38 PMOver nutteloze discuties (of is het diskuties?) discussies gesproken. Dacht dat het hier een modelspoorforum was.

Leestekens zijn ook belangrijk :D

Kijk eens na wat de meest populaire threads zijn. Hebben geen bal met modelbouw te maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

Citaat van: Havoc op 30 januari 2018, 19:25:28 PM
Leestekens zijn ook belangrijk
En onderschat de spaties niet!
Op hoeveel manieren kun je dit lezen?
depenisvanjezus

Ik bedoelde, de pen is van je zus, maar dat zullen er niet veel gelezen hebben  ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 30 januari 2018, 17:21:12 PM
Maar je hebt (met t) het toch begrepen
Dat wel, maar ik begrijp gewoon niet dat deze fout zo veel gemaakt wordt. Niet alleen door jou, maar door vele anderen. De regels voor het gebruik van d of t op het eind van een werkwoordsvorm zijn glashelder en er zijn zelfs geen uitzonderingen.
Waar ik mij in dit soort discussies vooral aan stoor zijn de lieden die gelijk in de verdediging schieten als er wat gezegd wordt over spelfouten. Je zou de terechtwijzing ook ter harte kunnen nemen in plaats van te zeggen: maar je begrijpt toch wat ik bedoel?

Michiel



Germaine, ge zaet plotsklaps zu stil?
Zwaegt stil Urbanie, As 'k iet zae, kraeg 'k de wind van veure!
Germaine, wah zegde na?!
Wel Urbanie, 't eift iet te moake meh aef thé...
Germaine, wah wanst de na, welken "thé"?
Wel Urbanie, zemme gezeit da ga altaat thé bae hebt.
Germaine, 'k em nuut gienen thé! 'k mag gienen thé!
Pertank, Ubanie, ga et altaet thé!
Germaine, zwaegt stil!
Urbanie, da's wa'k de gansen taet al doeng.



Zoek de fout!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Goed zo Hugo!

Niet alleen werkwoorden, ook het gebruik van u en uw, jou en jouw, m'n en men, triestig eigenlijk.
Een beetje moeite om duidelijk te schrijven is er voor sommigen te veel aan. En ja ik zal ook al eens een foutje maken, ik geef dat gerust toe maar vaak zou je hier soms 5 minuten bezig zijn met iemand z'n bericht te analyseren voor je er iets van begrijpt. Dan is de goesting om te helpen ook weg he.

Het zijn zelfs vaak degenen van wie je weet dat ze dyslexie of een schrijfstoornis hebben die nog het beste van al schrijven.

Allez, groetjes en tot in den draai want zo gezellig is het forum nu ook weer niet door al dat geklaag en gezaag van muggenzifters en mierenneukers zeg maar.  :-\
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Citaat van: Michiel op 30 januari 2018, 20:12:22 PM


Germaine, ge zaet plotsklaps zu stil?
Zwaegt stil Urbanie, As 'k iet zae, kraeg 'k de wind van veure!
Germaine, wah zegde na?!
Wel Urbanie, 't eift iet te moake meh aef thé...
Germaine, wah wanst de na, welken "thé"?
Wel Urbanie, zemme gezeit da ga altaat thé bae hebt.
Germaine, 'k em nuut gienen thé! 'k mag gienen thé!
Pertank, Ubanie, ga et altaet thé!
Germaine, zwaegt stil!
Urbanie, da's wa'k de gansen taet al doeng.



Zoek de fout!  ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PeterC op 30 januari 2018, 19:03:37 PM
'Ik zat op haar schoot en viel in slaap'
mogelijks was jij niet in slaap gevallen als zij op uw schoot had gezeten  ;D ;)

Michiel

FrAnky, jij mAg door nAAr de volgende ronde! (tien, er blijft een letter plAkken)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)