Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Spelling

Gestart door Alberke, 29 januari 2018, 18:58:02 PM

marctje

Ik schrijf regelmatig items op het Nederlands Amerikaans en hier wordt totaal niet naar schrijfwijze's gekeken of geklaagd (de meeste kunnen soms amper schrijven heb ik de indruk). Ook schrijf ik regelmatig op Duitse of Amerikaanse fora en mails en heb tot hiertoe alleen maar positieve ervaringen van de meeste gekregen in de stijl  van : Er staan fouten in maar je doet de moeite om in de taal te schrijven en we begrijpen wat je zegt of bedoeld. En dat is het belangrijkste, weten wat je zegt en bedoeld of wat een ander zegt of bedoeld en elkaar zo helpen in deze o zo mooie hobby.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Zoals gewoonlijk, en ik had niet anders verwacht, wordt er weer flink naast de kwestie gel.. (is dat nu met d of t ?)
Alle respect voor mensen met dyslexie of een ander lees- of schrijfprobleem. Geloof me, ik weet hoe moeilijk ze het hebben. In "mijn tijd" werden ze in een hoekje gezet met weinig kansen op voortgezet onderwijs.
De grote schuldige is natuurlijk de GSM en alle andere moderne x-pads. Op die krengen kan je nooit zonder fouten tikken, bij mij pikt die ook altijd de letter naast die ik wou.
Maar dat is dus naast de kwestie. Ik kan zoveel voorbeelden aanhalen van nonchalance in het dagelijks leven, dingen die niet meer belangrijk geacht worden, of enkel verplicht zijn voor anderen. In het verkeer kan je zo een hele waslijst opstellen!
En dan zwijg ik nog over elementaire beleefdheid! Neem de bus of tram eens!
Maar dat is ook weer naast de kwestie.
Een inderhaast getikt antwoord, met een aantal missers, vind ik minder storend dan een volzin met een flagrante fout.
Geschildert? Geschilderd? Bij komt er een rode lijn onder dat eerste, maar zoals ik al zei, als je dat verlengd hoor je de fout: "geschilderde"
Toch niet moeilijk? Voor mensen die wel een decoder kunnen programmeren, en een digitale centrale kunnen bedienen, een handleiding lezen, en blijkbaar met een computer kunnen werken, kan dat toch geen zware inspanning zijn?
En wie vindt de dt fout hierboven?   ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045


efl045

Zelfs in de politiek komt het niet zo nauw meer  :D


efl045

En ook als je correct spelt kan het al eens mis gaan  :D


Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

En wie lost deze op?



In plaats van je te ergeren aan fouten kun je er ook gewoon plezier aan beleven  ;)

Rangeerduivel

#53
Citaat van: Alberke op 30 januari 2018, 16:31:11 PM
...verlengd...
En wie vindt de dt fout hierboven?   ;D

Achterlijk zijn we nu ook weer niet hé Hugo!  ;D


Citaat van: efl045 op 30 januari 2018, 16:41:21 PM
En wie lost deze op?



In plaats van je te ergeren aan fouten kun je er ook gewoon plezier aan beleven  ;)


Het eerste met veel plezier, het tweede met veel look!  ;D ;D

;)


SuSke

Sh*t, heb ik ondertussen toch weer de commentaren gelezen zeker.  :-\ :-\ :-\ :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 30 januari 2018, 16:10:47 PM
.......en we begrijpen wat je zegt of bedoeld. En dat is het belangrijkste, weten wat je zegt en bedoeld of wat een ander zegt of bedoeld .....
Dat bedoel ik. Dit soort fouten verbazen mij het meest. Je laat zegt eindigen op een t, maar bedoeld op een d. Waarom eigenlijk? Als je even doordenkt weet je dat het allebei tegenwoordige tijd is en dus op een t moet eindigen.

Alberke

Citaat van: SuSke op 30 januari 2018, 16:55:53 PM
Sh*t, heb ik ondertussen toch weer de commentaren gelezen zeker.  :-\ :-\ :-\ :-\
Speitich van de verlooren teit!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 januari 2018, 17:02:32 PM
Citaat van: marctje op 30 januari 2018, 16:10:47 PM
.......en we begrijpen wat je zegt of bedoeld. En dat is het belangrijkste, weten wat je zegt en bedoeld of wat een ander zegt of bedoeld .....
Dat bedoel ik. Dit soort fouten verbazen mij het meest. Je laat zegt eindigen op een t, maar bedoeld op een d. Waarom eigenlijk? Als je even doordenkt weet je dat het allebei tegenwoordige tijd is en dus op een t moet eindigen.
Maar je hebt (met t) het toch begrepen
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

dani

#58
het is een beetje zoals met lidwoorden...  Mijn Waalse collega zei  :   "of nu het is  de konijn of  het konijn,   ze is alle twee voor de opeet !!"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dieselfreak

Ik ga geen namen noemen maar waar ik mij vooral aan erger op dit forum zijn mensen die 'men' schrijven terwijl ze 'mijn' bedoelen. ;D
MC