Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Spelling

Gestart door Alberke, 29 januari 2018, 18:58:02 PM

chef garde

Citaat van: Dirky op 30 januari 2018, 10:07:56 AM
Draadje zou echter best verhuizen naar de babbelhoek. Daar past het tussen alle niet-trein gerelateerde onderwerpen.
Of misschien verhuizen naar de prullenmand, snap er het nut niet van ...

Andress24

Alberke, ik kan je alleen maar bijtreden. Correct taalgebruik is voor mij zoals tanden poetsen.

Ik wil echter niet dogmatisch worden, ieder zijn meug, te meer dat blijkbaar het voor steeds meer mensen niet belangrijk schijnt te zijn: kijk maar naar de tenenkrommende taal in reclamespots, Trumpengels of het tergende tussentaalgebruik in populaire soaps.

Maar om het wat luchtig in de babbelhoek te houden, ziedeshier: https://youtu.be/HDAUqj1NnQw
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Herwig

[ aan Alberke:   een forum-PB ]

Havoc

Citaat van: Geert op 30 januari 2018, 09:00:04 AM
Wat mij stoort is dat er op een modelspoorforum een topic gestart wordt over taalfouten (daar zijn andere forums voor). En dat er nog op gereageerd wordt (nu doe ik het zelf ook zeg...  ;) )

Geert

Neen, het moet af en toe wel eens gezegd worden. Als je sommige posts niet leest omdat ze onbegrijpelijk zijn of er ontstaan meningsverschillen omdat er gewoon niet duidelijk gecommuniceerd wordt dan is het nodig. Echt nodig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

#34
Nogal wat mensen kunnen echt niet beter. Moeten die dan maar wegblijven? Hoe fatsoenlijk is dat?

Sms-taal is onduidelijk en niet nodig. Maar het draadje begon met een klacht over dt-fouten en die maken een tekst echt niet onleesbaar.

Rangeerduivel

Citaat van: thor op 30 januari 2018, 10:07:48 AM
ik kan Alberke geen ongelijk geven, het juiste taalgebruik is essentieel voor een goede communicatie op dit forum.  Foute spelling gebruiken en goedkeuren is lak hebben aan fatsoen.

Da's nu eens een antwoord naar mijn zin sé!  :)

;)

INFO

Heren, gaat U bezighouden met echt belangrijkere zaken, of ga lekker met uw trei(ij)ntje spelen. En stop met dit soort geneuzel.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Dirky

Citaat van: INFO op 30 januari 2018, 11:44:10 AM
Heren, gaat U bezighouden met echt belangrijkere zaken, of ga lekker met uw trei(ij)ntje spelen. En stop met dit soort geneuzel.

Groetjes

In de babbelhoek is alles belangrijk... of net niet. Maar zoals ik net zei, het vervangt de toog van mijn stamcafé en ook hier kan het er (ont)spannend aan toe gaan.  :D

Gerolf

Naar mijn idee is "moeite doen" het belangrijkst
- moeite doen om goed leesbaar en zo correct mogelijk te schrijven
- moeite doen om de boodschap van een ander volledig en begrijpend te lezen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Tim trein

Ik lees bijna dagelijks het forum.
Schrijf zelden iets,met reden maar nu reageer ik toch teleurgesteld.
Voor de mensen die er een probleem met hebben willen jullie is dysgrafie opzoeken.
Dank u
15 minuten over deze tekst gedaan .
Ik zou graag op dit forum mogen blijven komen.

Herwig

#40
Wij, prille zestigers, zijn opgegroeid met  "NUL op dictee wegens één dt-fout" .
Zelf heb ik in mijn jeugd een taalrichting gevolgd en tonen m'n toenmalige rapporten meestal   "minder dan 50% voor wiskunde"
en ben ik technisch totaal ondermaats.
Spelling wàs op school  'belangrijk'  en is het nog min-of-meer, persoonlijk.

Desondanks ga ik ondertussen wel mee met de redenering dat    inhoud primeert    op zuivere grammatica in enge zin..

Dus dan toch nog liever  'beleefT zijn'   dan helemaal niet   'beleefD zijn'  (hoffelijk),   wat taalgebruik betreft...
En voor de rest:    er niet wakker van liggen  ...


philippe_007

Citaat van: Tim trein op 30 januari 2018, 14:22:17 PM
Ik lees bijna dagelijks het forum.
Schrijf zelden iets,met reden maar nu reageer ik toch teleurgesteld.
Voor de mensen die er een probleem met hebben willen jullie is dysgrafie opzoeken.
Dank u
15 minuten over deze tekst gedaan .
Ik zou graag op dit forum mogen blijven komen.

Tim laat u vooral niet afschrikken,
Het zou zonde zijn nuttige info te missen omdat er fouten kunnen instaan.

Deze die taalvaardig zijn, stel de vraag eens omgekeerd, hoe irritant kan het zijn om een technische vraag te stellen wat het antwoord een basis regel is van het vak.
Moeten de technische mensen dan reageren met leer en gebruik de basis regels?
Denk dat iedereen graag een antwoord heeft, met of zonder spellingsfout.
Zoniet kan het forum even goed opgedoekt worden...
Ik dacht dat het de bedoeling was elkaar te helpen, niet te verwijzen naar fouten


Rangeerduivel

Citaat van: Tim trein op 30 januari 2018, 14:22:17 PM
Ik lees bijna dagelijks het forum.
Schrijf zelden iets,met reden maar nu reageer ik toch teleurgesteld.
Voor de mensen die er een probleem mee hebben willen jullie eens dysgrafie opzoeken.
Dank u
15 minuten over deze tekst gedaan .
Ik zou graag op dit forum mogen blijven komen.

Beste Tim,

Sommigen nemen dit topic iets TE persoonlijk....hoe zou dat komen?
Natuurlijk mag je op het forum blijven komen, waarom niet?
Trouwens, dysgrafie heeft helemaal niets te maken met taalfouten,trouwens is dysgrafie helemaal niet van toepassing op een toetsenbord....men kan bvb moeilijk spreken van een "te harde potlooddruk"!
Daarbij komt nog dat veel mensen er duidelijk minder lang over doen om een tekst te schrijven dan ikzelf!
btw, ik heb gemakshalve de kleine,doch begrijpelijke foutjes in jouw tekst verbeterd.
Niet iedereen is perfekt, maar waar topicstarter op doelt zijn de meest gebruikelijke taalfouten zoals dt en de vervoeging(en) van Jij, Jou, Jouw,, en wat vooral als meest storend over komt,het gebruik van de met de tijd aangekweekte sms-taal, die in jouw post uiterst minimaal, maar zeker aanwezig is.

;)

philippe_007

Rudy,

dit is dus juist het probleem,
Tim schrijft al niet graag op het forum en dan wordt hij terecht gewezen,
resultaat zal zijn dat hij of anderen dan niet meer posten en dat er tal van info zal verloren gaan.
Wat heb je een foutloos forum als er niets op staat?

Enfin, dit is het laatste dta ik er over post, ga trein gerelateerde posts lezen, zal wel zien of ik antwoord, zie dta er fouten in staan

PS ik heb regelmatig dat ik letters in omgekeerde volgorde zet zoals dta = dat, maar doe nu eens de moeite niet om het aan te passen. Mss (=misschien) moet ik eerst een dactylo cursus volgen voor ik iets post?


Rangeerduivel

Citaat van: philippe_007 op 30 januari 2018, 15:00:22 PM
Rudy,

dit is dus juist het probleem,
Tim schrijft al niet graag op het forum en dan wordt hij terecht gewezen,

Philippe,
Hier is zeker GEEN sprake van terechtwijzing!
De twee kleine foutjes hadden in het minst te maken met dysgrafie, en de kopie van zijn post diende enkel om dit te staven.

Wij weten dat Jij perfekt zonder fouten kan schrijven Philippe, maar begrijpend lezen daarentegen.... :-\

;)
Trouwens, ik heb Tim zelfs aangemoedigd om op het forum te komen!