Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

dyniModule

Gestart door Dirky, 26 januari 2018, 22:12:11 PM

Dirky

Ik moet hoe dan ook iets maken om de dyniMo H0 artikelen voor te stellen op beurzen.
Het initiële idee was de bouw van enkele diorama's die dan op "een" beurs op de tafel kunnen worden gezet. Maar dat neemt dus vrij veel plaats in en misschien is een module voor de forumbaan wel een oplossing. Ik moet dan wel de BB'n kunnen scheiden van het middenstuk.

Een vlak van 2.0m x 60cm is niet echt klein dus kan ik er wel het een en het ander op kwijt maar een recht stuk spoor is over een lengte van 2.0m vrij eentonig dus mag er wel een bochtje in liggen:

module by Dirky dyniMo, on Flickr

Een eerste zicht op de mogelijkheden. Voor het sporenverloop het ik dat verloop eerst in 3D uitgetekend en vervolgens op de CNC gefreesd. Ik ben dus zeker dat dit juist is.

20180126 034 by Dirky dyniMo, on Flickr

De BB'n ga ik iets anders uitvoeren maar ze zullen er uitzien zoals het hoort. Hoofdreden is dat ik maar 1000x600mm kan bewegen over het vlak van de CNC en dus 600 niet kan frezen als de frees 2mm diameter heeft.
Ik ga dus de onderkant met de noodzakelijke verbindingsgaten apart frezen en later daarop de bovenbouw.

ONDER ZIJKANT by Dirky dyniMo, on Flickr

Plan B: Als dit niet doorgaat... (door hoge werkdruk op 't werk - hoofdberoep)
De opbouw van de scenery doe ik in stappen die eventueel nog als basis kunnen dienen voor kleinere diorama's.

we zien wel waar dit eindigt  :)


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Vandaag begonnen met de bouw van een andere kit; het fabriekje...

20180127 004 by Dirky dyniMo, on Flickr

20180127 006 by Dirky dyniMo, on Flickr

Dat moet erbij!   :) Daarnaast komen een reeks fabriekshuisjes...

Dirky

Nokpannen aan het maken:

20180128 003 by Dirky dyniMo, on Flickr

Nokpannen die min of meer overeenkomen met wat we in België zien heb ik nog niet gevonden. Dus heb ik zelf iets bedacht om "snel" een lengte te maken.
Bespreek ik wel een volgende keer...

Alberke

Van die nokpannen zoek ik ook al heel lang! Ik heb een paar cm overschot liggen van een bouwdoos die ik ook al lang niet meer heb.
Dat zijn de conisch aflopende. Eigenlijk zoek ik de platte.
Al er nu iemand dat tekende voor de 3D printer.... ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Eigenlijk nog nooit een sheddak gezien met pannen. Meestal is dat met Eternit platen. Soms was er ook een brede goot of loopvlak voor de ramen voor herstellingen te kunnen doen.Dat ijzeren geraamte ziet er heel goed uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Eerlijk gezegd, ik heb er nog nooit gezien met eternit platen. Oudenaarde en Ronse staan vol fabrieken met dergelijke daken met dakpannen. Ook in het Noorden van Frankrijk staan 100'den fabriekjes met dakpannen!

https://www.google.be/maps/place/9700+Oudenaarde/@50.8488368,3.6080795,176a,44.3y,292.33h,39.48t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c30e2154ea4dc3:0x40099ab2f4d5a00!8m2!3d50.8469547!4d3.6013676

Het loopvlak was amper 20cm breed. ..

Havoc

Spoorwegwerkplaats Mechelen bvb: https://www.google.be/maps/@51.0173181,4.4890865,17z/data=!3m1!1e3
In Brussel ook frequent:
https://www.google.be/maps/@50.7877778,4.3082891,18z/data=!3m1!1e3
https://www.google.be/maps/@50.83973,4.3190233,18z/data=!3m1!1e3
https://www.google.be/maps/@50.9333835,4.4390415,19z/data=!3m1!1e3
Meesten steken tegenwoordig onder de roofing. Op het dak van het vroegere Sibelgaz heb ik nog geweten dat ze over de eternit pur schuim hebben gespoten. Nu is dat dak ook volledig vernieuwd. Hangt ervan af wanneer je wil voorstellen natuurlijk.

Zou wel kunnen dat er regionale en/of tijdperk verschillen waren. Maar toen ik met de trein naar Brussel reed in de jaren '80-'90 zag je op dei sheds niets anders dan eternit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

snel nekeer gegoogled en de eerste sporen van vezelcement producten vind ik begin 20e eeuw. Dakpannen bestaan dus gewoon veel langer dus oude fabriekjes zullen eerder met pannen gedekt geweest zijn...

Nu, voor mij maakt het niet uit. Bij mij liggen er dus dakpannen op!  :D

Michiel

Oude frabriekjes met pannen, of leien. Maar pannen is prima.  ;) Het ziet er trouwens erg goed uit, en het is een subliem idee om alles eens samen te zetten op een (forum)baantje, en vooral dat we mee kunnen kijken wat je bouwt, en hoe je het bouwt. Tof!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Edsko Hekman

Leuk ontwerp dit! Ben benieuwd naar het vervolg ervan.

sdz1976

Het is echt genieten, om te zien hoe je er invliegt  8) 8)

Echt benieuwd naar naar de evolutie hiervan.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dirky

Er invliegen zeg je...   :(

SPOOR 1 bestellingen zorgen weer voor de nodige vertragingen de komende weken. En op 't werk weer een paar dagen reizen...

erik de noorman

Dirk, van welk merk zijn de dakpannen.

Erik.

Dirky

Dakpannen zijn van GM. Alléé, als ge er aan geraakt hé!

David, mocht ge meelezen, beantwoord nekeer mijn mailke i.v.m. deze pannen van een tijdje terug a.u.b.! thx...