Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Eurostar: gisteren nog trots en machtig, vandaag triest en verlaten

Gestart door Michiel, 25 januari 2018, 10:17:58 AM



Dirky

Stom van mij. Wat zou een Eurostar in Culoz doen?

Daar hebben vroeger, tot voor enkele jaren ook heel wat afgeschreven treinen gestaan meen ik mij te herinneren. Bedankt Floris!

WVA

Ik dacht ergens op het net gelezen te hebben dat die stellen te veel aangetast waren door zeezout.

Floris

Ik denk eerder gewoon een kwestie van efficiente bedrijfsvoering voor de SNCF. Als ik t stukkie op wikipedia over de eurostar-treinen lees:
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_373
CiteerThree of the Three Capitals sets owned by SNCF were in French domestic use on the TGV network, mainly between Paris and Lille in a variation on the standard silver and blue TGV livery. This saw them initially used on Eurostar international services as well as French high speed and domestic services. .[25] In 2007, SNCF added to its Class 373 fleet by leasing six of the seven redundant North of London sets. SNCF's lease of the sets was scheduled to last until 2011 with the option to keep the sets running for a further two years.[26]

In October 2014, the three Three Capitals sets were removed from service and stored, having been replaced on the Paris to Lille services by TGV Duplex sets. Eventually they were scrapped as they had not been refurbished since they entered service and with TGV Duplex sets now in service there was no work for SNCFs 373 sets.
Als je drie van die eurostardingen tussen je normale TGV's hebt rijden waarvan je veel grotere aantallen hebt die bovendien efficienter zijn qua zitplaatsen (duplex) dan vind ik t niet zo gek om ze aan de kant te zetten. Als ze al die tijd niet voor kanaaltunnelverkeer gebruikt zijn is het onderhoud daar wellicht op aangepast (voor die tunnel gelden bij mijn weten extra veiligheids- en onderhoudseisen) dus een hoop kosten om ze daar weer toegelaten te krijgen, zover ze daar nodig zijn want er zijn dus die nieuwere siemens-hokken.

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Herwig

Niet zo veel ken ik van  "moderne"  treinen.
NMBS-materieel wordt op hogere leeftijd weggepromoveerd naar minder belangrijke, secundaire, lijnen.
Kan men die kanaaltunnel-stelletjes niet nog enkele jaren inzetten op een gewone, minder snelle spoorverbinding ?
Of kan zoiets (elektro-)technisch absoluut niet, zonder hoge aanpassingskosten ?

Havoc

Als ik me niet vergis zijn die stellen met een ander veiligheidssysteem uitgerust. Gebruiken voor andere diensten betekent dan een serieuse ombouw. En dan is het probleem van sleet en wisselstukken etc nog niet opgelost.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Herwig

Min-of-meer vergelijkbaar met het ombouwen van een oude race-wagen naar een auto voor dagdagelijks gebruik:
een uitgerangeerde Eurostar een tweede leven geven als (gewonere) sneltrein:   technisch & economisch onverantwoord .



evan

Als je dat spoorlijntje één a 2 km volgt kom je bij Bombardier uit.  Bovendien ligt Alstom daar ook vlakbij.  Dat is dus niet zo bijzonder dat die trein daar uitgerangeerd staat...

Sommige media zijn echt wel serieuze "dramaqueens" alsook een groot deel van hun lezers of kijkers  :o



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.