Decoders voor rijtuigen met afzonderlijke coupés zoals I6

Gestart door Dreha, 24 januari 2018, 00:15:39 AM

Dreha

Het is gelukt.
Heb een DCC-decoder gemaakt voor rijtuigen met afzonderlijke coupés zoals bv I6.
De geteste versie is voor een B-rijtuig met 11 coupés.
De verlichting in elke coupé kan individueel geschakeld worden.
De globale helderheid kan geregeld worden via CV6 (waarde tussen 10 en 255).
In het filmpje is de waarde eerst 20 (er worden dan enkele leds aan en uit gedaan) en op het laatste 80 (feller).
De decoder werkt met korte en lange adressen.
Tot hiertoe enkel getest met een Roco Multimaus uit een starterkit.

https://youtu.be/XIMKwUjIqOg

Grts Harald

Paulogic

Fantastisch. Dit heeft zelfs meer toepassingen dan op het eerste gezicht lijkt.

PM-tje
mvg,
Paul(ogic)

efl045

Mooi om te zien, maar vergeef mij mijn onwetendheid, wat heb je daar nu precies moeten voor maken? Het internet staat vol met DCC functiedecoders op basis van Arduino nano die je voor een paar euro koopt bij de opstuurchinees. Heb jij nog iets kleiners gemaakt of puur voor de lol iets helemaal zelf ontworpen, zowel hardware als software? En zo ja, mogen dat dan eens zien, dat interesseert mij minstens evenveel als het filmpje ;-)

Geert

Knap werk en zeker niet eenvoudig om uit te voeren.

Ik dacht dat je te werk ging met ATTINY2313 of 261 of ATMEGA88?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dreha

@Geert
Da.s goed op gezocht. Is inderdaad met ATMEGA88.
Door allerlei persoonlijke perikelen (zoals scheiding) heeft het een aantal jaren stilgelegen.
Heb het eigenlijk begin dit jaar terug opgepikt.
ATMEGA48 zou ook voldoende zijn maar daar heb ik voorlopig nog een probleem om data weg te schrijven in de EEPROM.
De EEPROM is daar maar 256bytes groot wat ruim voldoende is ATMEL Studio doet moeilijk ivm de adressering.
De 48 heeft maar een 1byte adresregister EEDR en geen 2 (EEDRH en EEDRL) maar het programma zegt dat het EEDR niet kent.
Zal eens moeten proberen met het hex adres van dat register.

@efl045
Het is natuurlijk makkelijk om iets standaard te kopen maar als leerkracht elektronica is het natuurlijk leuker om het zelf te maken.
Bijkomend voordeel is dat alle LEDS mee op de PCB (240 x 20mm) staan en ze dus rechtstreeks boven de coupés komen.
In principe is dak eventuele sluitverlichting plaatsen, decoder aansluiten en vast zetten en laatste dak er terug op.
Op 2 plaatsen moet je wel een gaatje maken in de dwarsverbindingen boven in de kast, omdat de LEDs daar vlak boven zitten.

Zal er vanavond eens een foto van plaatsen.   

efl045

Citaat van: Dreha op 24 januari 2018, 13:51:10 PM
als leerkracht elektronica is het natuurlijk leuker om het zelf te maken.
Bijkomend voordeel is dat alle LEDS mee op de PCB (240 x 20mm) staan en ze dus rechtstreeks boven de coupés komen.
Niet alleen voor leerkrachten ;-)
Ook voor een op invaliditeit gezette elektonicus zoals ik, voor mij zijn mijn modeltreinen ook mijn 'fabriekske' waar ik allerhande zelfbouw elektronica op uitprobeer, zozeer zelfs dat ik mijzelf absoluut geen modelbouwer durf te noemen, treinen waren bij mij ten andere al van kindsaf een uitvlucht om eerst met elektriciteit en later met elektronica en nog veel later met programmeren bezig te zijn :-)

Geert

Citaat van: efl045 op 24 januari 2018, 15:42:19 PM
...  voor mij zijn mijn modeltreinen ook mijn 'fabriekske' waar ik allerhande zelfbouw elektronica op uitprobeer, zozeer zelfs dat ik mijzelf absoluut geen modelbouwer durf te noemen, treinen waren bij mij ten andere al van kindsaf een uitvlucht om eerst met elektriciteit en later met elektronica en nog veel later met programmeren bezig te zijn :-)

Wij moeten  gaan samen wonen  ;D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske


Oei Geert dat gaat inslaan als een bom, de fabrikanten gaan niets meer verkopen  ;)

Dreha

#8
Zoals beloofd enkele afbeelding van de decoder.
IMG_20180124_210255 by Harald Drewello, on Flickr[/img]
IMG_20180124_210400 by Harald Drewello, on Flickr
Bij coupé 5 en 7 moet er een gaatje geboord worden in de dwarsverbinding.
De versie voor de A-rijtuigen is ook reeds getekend maar die PCB's zijn nog niet besteld. 

efl045


bekie

 

Michael

Harald dat ziet er mooi strak uit, professioneel!!!
Heb je tegenwoordig rijtuigen waarbij de verlichting per coupe schakelbaar is? Ik reis nooit met de trein vandaar mijn vraag. Ik kan me van vroeger de TL verlichting herinneren die knipperend aanging.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dreha

@elf045
Zal dat van die handel eens bekijken  ;D.

@Micheal
In de I6 rijtuigen kan je (kon toch zeker) de verlichting in het coupé uitzetten.
Deze rijtuigen reden vroeger in de internationale dienst een ook in nachttreinen.
Je kon trouwen de zitting naar voor schuiven, als je dat met de stoel aan de andere zijde ook deed had je een soort ligplaats.
Heb dit vroeger vaak gedaan in de trein naar Zwitserland.
In de I6Bc (ligrijtuig) kan je de verlichting zeker schakelen per coupé.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Michael op 25 januari 2018, 05:29:07 AM
Heb je tegenwoordig rijtuigen waarbij de verlichting per coupe schakelbaar is?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dit draadje las. In gewone zitrijtuigen wordt de verlichting van het hele rijtuig in één keer geschakeld in een kastje op het balkon. Maar de I6 is een nachtrijtuig en daar kan de verlichting per coupé worden geschakeld. In echte slaaprijtuigen en couchetterijtuigen is er zelfs een lampje per slaapplaats. Uitdaging!