verbinding tussen 2 modules in 3-rail

Gestart door 755philippe, 17 januari 2018, 12:11:03 PM

755philippe

Hallo,
Ik zou graag aan mijn sporen een overgang willen maken zodat er een verbinding onstaat tussen 2 modules maar op zo'n manier dat elke module achteraf weer van elkaar kan gescheiden worden zonder dat je al je sporen moet losmaken. Heeft iemand een idee hiervoor. Voor de duidelijkheid ik werk met marklin K-rails en gebruik koploper als besturingprogramma samen met de ecoscentrale.
Ideeën zijn welkom.

Mvg

755philippe

Klaas Zondervan

De modules koppelen, de sporen over de scheiding doorleggen en dan op de scheiding doorzagen of slijpen.
Wel met een stekkerverbinding het elektrisch contact herstellen.

59erke

Gewoon gebruik maken van de klassieke manier zoals bij 2rail. (Rails vastleggen en doorslijpen)
Is denk ik toch juist hetzelfde buiten de voeding die anders op de rails wordt aangesloten.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Ik ken K-rail niet, maar ik zou ook zeggen: over de overgang de railstaven vast solderen (vb met koperen schroefjes of met printplaat), en rails doorslijpen langs de scheiding.

Met Koploper zal je twee baanplannen hebben afhankelijk van de situatie: een compleet plan wanneer de beide modules samen zijn, en een deels baanplan wanneer de modules gescheiden zijn.

Hoe je dat met Ecos oplost, heb ik geen idee, ik ken Ecos niet. Met Lenz hoef je niets speciaals te doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 17 januari 2018, 13:31:29 PM
Ik ken K-rail niet, maar ik zou ook zeggen: over de overgang de railstaven vast solderen (vb met koperen schroefjes of met printplaat), en rails doorslijpen langs de scheiding
Dat vastsolderen wordt lastig want K-rails (en ook C-rails) zijn van RVS en dat soldeert lastig. Daar heb je een speciaal vloeimiddel voor nodig.

755philippe

Als ik de spoorstaaf doorzaag heb ik het volgende bij de k-rail :

  1) in het midden de middengeleider (rood) en die moet volgens mij met een draad en een stekker doorverbonden worden.
  2) spoorstaaf links : deze zal ik als voorbeeld voor de terugmeldingen gebruiken in koploper -> afhankelijk van de situatie zou dit ook de rechter kunnen zijn
  3) spoorstaaf rechts : deze is voor de massa

Moeten de linker spoorstaaf ook doorverbonden worden alsook de rechter ????

Mvg

755philippe

Ecos - Koploper - K-rails - OC32 - Marklin

Michiel

Alles moet doorverbonden worden; zowel de middengeleider als de twee spoorstaven.

Indien je de modulescheiding zou willen gebruiken als sectiescheiding (blokken), dan zal je de linker spoorstaaf (in jouw voorbeeld) niet willen doorverbinden. Maar er wel op letten dat wanneer je de twee bakken strak tegen elkaar spant, de linker spoorstaaf geen elektrisch contact maakt, dus de twee spoorstaafkoppen mekaar niet raken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

#7
aangezien het om K rail gaat , zou ik in plaats van ze op een stkje print vaast te solderen (wat idd zeer lastig is)  de gewoon in de epoxy 2K  vast leggen en even laten goed drogen voor je doorzaagt op de bakgrens..moet zeker lukken.

En dan elektrisch gewoon doorverbinden wat je anders ook zou doorverbinden.   Bvb met een meervoudige stekke zoals een DIN of zo
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Hier hoe ik het heb opgelost in een niet zichtbaar deel.
Groetjes, Peter


755philippe

Peter lijkt me een leuke oplossing. Bij mij is het wel in een zichtbaar deel maar deze plaatjes kunnen achteraf voorzien worden met wat balast maar dan wel in 2 afzonderlijke delen zodat het geheel mooi tegen elkaar past.
Bedankt voor de tip.

Mvg

755philippe

PeterC

Philippe,
Bij mij zijn het Peco rails en zijn ze rechtstreeks op de print gesoldeerd.  Zet onder je K-rail een railverbinder en soldeer die vast op een stukje print.
Groetjes, Peter


INFO

Dat gaat allemaal niet want het metaal van de middengeleider zit in de weg ;)  :'(
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

En als je in de buurt van de overgang (/- 10cm) Peco rails gebruik met inlegpukkels, dan kan je toch alles solderen op een printplaat of op koperen schroefjes? De aansluiting van de K-rails op de Peco kan dan waarschijnlijk gewoon met metalen raillassen. 't Is maar een wild idee.

Maar blijkt de vraag van Philippe toch niet zo stom, want het lijkt niet evident om met K-rails zomaar een moduleovergang te maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

Dani zegt volgens mij het juiste, vrij stevige rails, vastlijmen en met de dremel doorjassen..

Klaas Zondervan

Of 2-rail gaan rijden. Dan heb je bijna 100% kans op rails die wel te solderen zijn. 8)