Kwaliteit ??

Gestart door Peter, 14 januari 2018, 13:58:29 PM

Peter

In navolging van de (nog steeds durende) discussie over de 201/59 van VBV heb ik toch wat bedenkingen.
De laatste tijd heb ik de indruk dat veel modelspoor producenten wat overhaast te werk gaan en hun zorgvuldigheid wat vergeten.
Ik bedoel dan niet enkel de kommentaren op de VBV modellen maar op ALLE merken, zowel hier in Belgie als in het buitenland. Om even hier in Belgie te blijven: bij VBV een 75 met onjuiste draaistellen afstand, de eloks met verkeerd geplaatste pantografen, een Desiro met spleten boven de ramen.
Ook Olaerts zijn er zo'n probleempjes (een 53 met gaten voor handgrepen, een 29 met problemen, te dikke verflaag enz.)
Ook in het buitenland is het niet beter.
Piko bv. bij de recente E10 elok, scheefzittende DB emblemen, railbus reeks 98 waar de lichtkoppeling tussen aangedreven en bijwage meer niet werkt dan wel.
Brawa met zijn (vroegere) problemen bij de V100 (schokkend vertrek) koppeling, en nu bij de V90 koppelingen die te laag hangen en blijven haperen (zeker bij de AC versie)
En zo kunnen we nog een hele tijd verder gaan.
Daarom een vraag: gaan de merken tegenwoordig overhaast of minder zorgvuldig te werk, of eisen wij als klant TE VEEL van de producenten en dan nog liefst tegen een schappelijke (soms te dure) prijs.
Wat is jullie mening?
Met vriendelijke groeten
Peter

hapkin

Het moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, liefst ver van hier
De winst moet zo hoog mogelijk liggen ...

En wij de klanten zijn veeleisend geworden (nooit tevreden) :-X



C.B.

#2
Ik heb het een beetje gehad met Roco.
Dit was vroeger ondenkbaar.

Vectron BLS 475.
Koop je deze analoog en steekt zelf een plux22 , krijg je gewoon standaard 3x wit en 2x rood , voor de rest geen andere lichtwissels mogelijk met zo'n decoder , alleen als je de sound koopt heb je alles.
De regengoten opzij zijn niet doorgetrokken.
Stroomafnemers niet goed vergrendelt in de houder.

De camera lok SBB 460 is al voor de 4e keer naar de fabriek , geeft steeds kortsluiting en wil hem niet meer.

Stroomafnemer SBB Re460 "Faively" breekt gewoon af bij het lichten.

Containerwagens T2000 : verkeerde assen onder gestoken : 9mm in plaats van 11mm.

....
Groetjes.
Claudio.

Floris

kijk hoeveel nieuwe modellen er vroeger per jaar uitkwamen, kijk hoeveel dat er nu zijn. Leg daar de oplage per model naast, en het wordt al aardig duidelijk, nog los van hoeveel gecompliceerder de huidige modellen zijn. Ook wordt er van veel modellen maar 1 serie geproduceerd, want meer raak je niet kwijt... dan hebben alle modellen dus de begin-kinderziektes, die vroeger de eerste jaargang van een model weleens had, waarna er 19 jaargangen kwamen die wel goed waren.
Kortom: In de huidige markt waarin alleen nieuw ontwikkeld spul nog enigszins te slijten is moet je als een razende nieuwe modellen blijven ontwikkelen, die uit 5 keer zoveel onderdelen bestaan als vroeger, en ze moeten meteen perfect zijn want een tweede batch produceren waarbij je wat fouten kunt aanpassen kan vaak nauwelijks uit. De ontwikkeling mag vervolgens niks kosten want die moet over 1000 modellen worden uitgesmeerd in plaats van over 10.000 zoals vroeger. Tis eigenlijk verbazingwekkend dat het allemaal niet veel erger is.  ;D

Peter

Vergeet ook niet dat ze momenteel meestal de gemakkelijkste modellen produceren, d.w.z. diesel en eloks, dus een kast op een chassis (hoe mooi die kast ook mag zijn) Ik hou mijn hart al vast als ze zouden beginnen met (betaalbare) stoomloks
Met vriendelijke groeten
Peter

krispy

T ja ik denk dat het bij beide partijen ligt , vroeger waren we tevreden dat er iets was ( fleishman 30 jaar de bolneus   marklin hetzelfde liedje met een stoomer  en nog een rangeerder  , dan Lima met de 15,18 en afgeleide van de 123... alsook de varkensneus , later is dan roco gekomen met reeks 20 en 59 ).dat was het zowat , en geen enkele was optisch ok !
Wou men iets anders was men afhankelijk van diegene die in resin kasten gooten , die waren dan ook weer verre van ok.
Nu doen een paar fabrikanten echt wel de moeite en hebben we eigenlijk heel veel , veel gedetailleerder (wat het dan ook duurder maakt ) en nog is men niet tevreden .

Daaraan ziet men dat klanten veel veeleisender zijn geworden en eigenlijk overal wel iets op vinden .eens er een bepaalde prijs overschreden wordt kan het niet goed genoeg zijn .

Vroeger was het speelgoed voor kinderen van 6 jaar , nu staat er op dozen +14jaar , maw geen speelgoed meer maar men wil het wel aan die prijzen .
Persoonlijk denk ik moesten de fabrikanten geen compromissen toepassen het niet meer betaalbaar zou zijn , en waar staan we dan , terug 40 jaar in de tijd
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Sicco

#6
Ik denk niet dat er meer fouten worden gemaakt dan vroeger. We zijn strenger geworden en er verschijnt meer. Soms proef ik ook wel eens de neiging erg veel aandacht te besteden aan missers en het soms op te blazen (soms ook wel terecht) terwijl we moeite lijken te hebben om eens positief te zijn over dingen die nu gemaakt worden die we vroeger niet voor mogelijk hielden.

Verder kan ik uit ervaring vertellen dat de redenen waarom dingen fout gaan echt niet altijd dezelfde zijn. Soms is het desinteresse, soms gebrek aan kennis, soms de hand overspelen, soms personeelstekort en soms geld (wat er niet is om iets beter te maken, of recht te zetten).

Als we VBV aanhalen - dat mag natuurlijk want we hadden het denk ik terecht over de 59 - dan heb ik aan de andere kant ook wel het gevoel van jemig, zij doen met zo'n klein team zoveel voor onze kleine markt, logisch dat er ergens ook wel iets mis gaat. Daarmee moeten we niet net doen alsof het er niet is, maar ik mis wel eens de realisatie dat er ook heel veel mooie dingen verschijnen en soms zelfs ook wel het zoeken naar dingen die als fout geïnterpreteerd kunnen worden. Een enkeling is van mening dat VBV 'heilig' is (wat niet zo is en ik heb echt de sterke indruk dat ze dat zelf ook geenszins willen of eisen) en is daar zo van overtuigd dat die koste wat het kost wil bewijzen dat er daar dingen fout gaan. Dat hoeft niet, dat weten we al en geloof me, dat vinden zij ook heel vervelend. Ik verbaas me er wel eens over dat er aan de lopende band modellen verschijnen die niet eens genoemd worden op dit forum, of andere. En nogmaals, ook ik baal dat er nog altijd geen 'perfecte' 59 is want ik deel de passie voor die loc.

Maar ook de grotere bedrijven, Piko, Roco etc., ja de wereld is veranderd en de marges zijn kleiner en weet ik veel en ergens zal dat vast wel z'n effect hebben, maar er wordt op een enkele uitzondering na voor mijn gevoel niet met minder aandacht geprobeerd goede modellen te produceren.

Bellevue

Er bestaan inderdaad verschillende soorten fouten.
Vorige week 2 sets nr 76157 van Roco ontvangen met "Heißbrammenhauben" (met een zakje Haribo's). In de nieuwighedenfolder van 2017 EN de nieuwe hoofdcatalogus 2017/2018 staat dat deze set zwarte deksels hebben en de andere set 76158 zilveren deksels. Wat blijkt, ze hebben nadien deze nummers omgewisseld, ook op de site. In plaats dit te melden, neen  ze doen niets... Ik krijg als antwoord (Roco en winkel)dat dit de juiste inhoud is... Ik heb ze nochtans besteld op 05.02.2017.
Ook de set van dit jaar met de knikketelwagons 76155, hadden handrails die helemaal kromgetrokken waren. Ze hebben die wel kosteloos omgewisseld.
En ook nog de wagon 76675 van dit jaar had messing plaatjes waarop de stoelen onderste boven opgedrukt waren, ook dit werd wel nageleverd. Economisch kan men dit niet noemen. (Alle made in Vietnam?!?).
Aan de andere kant, van de geleverde locomotieven, geen enkel probleem.

Koen

Ik ben van mening dat de dag van vandaag alles "perfect" moet zijn en dit niet alleen op modelspoor gebied. Iedereen en alles moet er perfect uit zien, iets wat niet 100% meer is, wordt vervangen door iets nieuws. Een gevolg van de consumptie maatschappij.
Is het niet 100% perfect, is men ongelukkig.
Misschien moeten we eens blij zijn met wat onze modelspoorfabrikant ons ter beschikking stelt. Als ik naar de jaren '70 en '80 kijk, dan hadden wij deze luxe niet. Dan waren we blij als een of ander merk eens een Belgische loc uitbracht. Niemand kloeg dat een loc niet perfect op schaal was, niemand kloeg dat de kleur toch niet perfect was zoals in de realiteit. Neen, we waren blij eens een Belgische loc te kunnen aankopen.
Een mooi voorbeeld was de reeks 27 van Lima. Toen was dit een prachtige loc waar iedereen stond op te wachten. Was de motor niet naar wens, werd deze door aan Faulhauber motor vervangen - probleem opgelost - niemand kloeg.
Nu zitten we te klagen dat detail X of Y niet 100% is. En dan stel ik mij de vraag of we nu zoveel gelukkiger zijn dan vroeger - naar MIJN mening niet.
Voor mij geldt dat ik mij gelukkig prijs met wat ik heb en met wat er ons ter beschikking gesteld wordt.

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Dirky

Dat iets wat je koopt kwalitatief in orde moet zijn is een MUST. Of het ding nu van China of van Wechelderzande komt mag geen verschil maken.
Dat er iets mis is aan de details en de schaal is iets wat je kan ZIEN vóór je koopt. Is de fout voor jou te groot, koop dan eenvoudigweg NIET.
Het gebeurt echter vaak dat iemand zanikt over een fout detail om de loc uiteindelijk op een spoor te zetten naast een gebouw dat totaal verkeerd van schaal is en boven de grond zweeft.

Leuk dat foutieve details vermeld worden maar zoals ik zei, koop gewoonweg niet als je met de beschreven fout niet kan leven...

en wees maar gerust, een fabrikant zal zich over kwalitatieve opmerkingen wellicht zorgen maken, maar over verkeerde details zeker niet... (een technische fout valt onder garantie, een detailfout moest je maar gezien hebben)

59erke

feit is wel om nu het model 59 van vbv te nemen dat je bij bestelling het afgewerkte model niet te zien krijgt maar eerder een kleine tekening. En een tekening is niet altijd identiek aan het uiteindelijk afgewerkte model.

http://vanbiervliet.com/flipboek/mobile/index.html#p=27
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

ja, 'k begrijp het... men wil echt een 59 en bestelt iets zonder het gezien te hebben. :)
en als men niet besteld loopt men dit misschien mis. Dilemma...

Nu, een (kleine) auto van 10000€ gaat men eerst binnenste buiten keren vooraleer te bestellen. Een loc die maar 25x minder kost, koopt men afgaande op een tekening.  :) ... en wie heeft er geen 25 locs in zijn kast staan?

vragen we niet een beetje te veel van de fabrikanten?

Dirky

... en ik kan over dit verhaal van de 59 nog verder doorbomen want dat is nu net eentje dat mij razend maakt;

Voor de productie van mijn spoor 1 reeks 59 loc vraag ik jaren terug aan de B-rail archiefdienst om tekeningen. Er wordt mijn een offerte toegestuurd maar ik moet eerst nog toestemming krijgen om die tekeningen commercieel te gebruiken. Eerst van pipo 1, daarna van pipo 2. We zijn inmiddels al een viertal jaar verder en die toestemming is er nog niet. Wel zijn er medewerkers van B-rail die boeken uitbrengen en die vullen met foto's uit diezelfde archieven. (wat zouden zij ervoor betaald hebben? van wie hebben zij toestemming gekregen?). Ik weet 1 ding zeker, mijn bundeltje emails met loze beloftes belandt zeker bij een juiste politieker de eene of de andere dag!

Ik wil gewoon aangeven dat de archiefdienst hier gewoon een vuile pot nat is die mee aan de basis ligt van gebrekkige of ontbrekende details. Moest er daar ééntje zijn die zijn werk serieus doet en de bestelde tekeningen toestuurt met de nodige toelating zou het voor fabrikanten van Belgisch materiaal echt gemakkelijker zijn.

Thommy

Citaat van: Dirky op 14 januari 2018, 22:08:47 PM
ja, 'k begrijp het... men wil echt een 59 en bestelt iets zonder het gezien te hebben. :)
en als men niet besteld loopt men dit misschien mis. Dilemma...

Nu, een (kleine) auto van 10000€ gaat men eerst binnenste buiten keren vooraleer te bestellen. Een loc die maar 25x minder kost, koopt men afgaande op een tekening.  :) ... en wie heeft er geen 25 locs in zijn kast staan?

vragen we niet een beetje te veel van de fabrikanten?

Ge kunt een huis op papier kopen. Zonder dat er een steen ligt.

Maar ik volg. Een loc/wagons niet op voorhand bestellen is bijna zeker het niet hebben. En als je ze dan 2e hands vindt, aan prijzen die over de nieuwprijs gaan wegens beperkte oplages (ik denk aan de LSM Beneluxwagons voor achter de HLE11)


Greetz

Thommy

stoomlokje

#14
Jullie spreken , dat de klant te kieskeurig is.
Echter ik vindt dat dergelijke fouten niet zouden mogen gebeuren.
Ze ( de fabrikanten ) detailleren tegenwoordig wel de onderzijde , alsof je elke wagon of loc telkenmale als je hem op de baan plaatst, langs onder zou gaan keuren of die drukleiding wel juist ligt.
Iets wat de meesten van ons zelfs nooit zullen weten.
In deze tijd waar de techniek voor niets meer staat , zouden de ( grove ) details op het zichtbare gedeelte ( wat toch de uitstraling bepaalt ) dan toch tenminste zo juist mogelijk mogen zijn,en dan heb ik het hier niet over een klinknagel meer of minder.
wat hier bij de 59 jammerlijk genoeg niet het geval is.
en dat is MIJN mening.