Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Machinist saboteert uurregeling NMBS

Gestart door 755philippe, 11 januari 2018, 17:56:10 PM

Michiel

#15
Dat is snel! Postzegels likken aan basisloon ligt 'm niet?  ;D  Maar waarschijnlijk krijgt hij de rekening van de vertragingen mee wanneer hij de deur achter zich dicht trekt.

P.S. is hij toevallig ook geen modelpoorliefhebber... (lees forumabonnee)::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Een jaar opzeg,
sorry maar das nu eenmaal het risico als je mensen gaat opleiden dat ze vertrekken. Dat is in ieder bedrijf zo.
Idem voor de bedrijven met vrachtvervoer, die zullen ook wel mensen hebben die naar NMBS willen gaan voor bv minder nachtwerk of geen internationaal werk.

Ik kan de man verstaan, in zijn schoenen zou ik depressief worden, kunnen ze een jaar betalen zonder er iets aan te hebben.  Te laat komen, stiptheids acties, alles tot op de regel uitvoeren, rusten/plastijden stipt uitvoeren, trein controleren voor vertrek en weigeren te rijden als er maar een ding mis is (veiligheid)...

Zijn acties zijn mss niet de schoonste en spijtig voor de reizigers, maar kan ze verstaan.

Als de post staakt ben ik ook slachtoffer dat ik geen brieven ontvang (of pakjes uit China)
Als vrachtwagen chauffeurs of boeren de snelweg afzetten, dan sta ik als slachtoffer ook aan te schuiven
Als er een of andere minderheidsgroep gaat betogen in Brussel....

Mss moeten we de regel aanpassen, iemand die 5 jaar unief of x aantal jaren hogeschool moet mss ook een opzeg eisen van min een jaar, ge moet tenslotte uw studies toch terug verdienen. Hoe gaan ze dan reageren... Ah ja ander verhaal en niet relevant :-)



Havoc

Postzegels zijn al jaren zelfklevend... maar wat hierboven gezegd is klopt. Elk bedrijf investeert in zijn werknemers. Als je zo'n zaken eist dan creëer je gewoon een slechte sfeer. Die man wil weg, denk je dat die nog 100% redeert? Zeker als je nog een heel jaar tegen je goesting moet werken? Als je wil dat mensen blijven, maak het aantrekkelijk om er te werken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

philippe_007


59erke

Kijk het is erg voor de reizigers maar wat Johan schrijft is wel waar.
(Dan bedoel ik dus niet dat de treinen altijd te laat zijn want dat had ik in de tweede post hier ook al geschreven)

Als die man weg wil dan moet de nmbs dat aanvaarden. Dat daar de kost van de opleiding mee gemoeid is kan ik verstaan maar een jaar opzeg is gewoonweg niet aanvaardbaar. Welke nieuwe werkgever wil een jaar wachten op een nieuwe werkkracht ?
En welke werknemer geeft eerst ontslag om dan nieuw werk te zoeken ? In beide gevallen niemand...

Op elke firma worden er wel opleidingen gegeven waarvan de ene al wat groter of duurder is dan de andere.
Het is aan de werkgever om zijn personeel te houden en op die manier te kunnen profiteren van deze opleidingskosten.

Naar wat ik verneem mag de persoon in kwestie nog altijd beginnen bij zijn nieuwe werkgever en roept deze zelfs op om geen acties meer te ondernemen. Ik denk dat onderhandeling tussen de bazen hier eerder aan de orde is. En aan de NMBS om de opzegtermijn te herzien.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Als je je werk niet meer aantrekkelijk vindt, neem je géén volle trein met reizigers, die ook hun verplichtingen hebben zoals op tijd op het werk aankomen, herhaaldelijk in gijzeling. Dat lijkt vrij egocentrisch, op het ziekelijke af. Hij heeft redenen om niet gelukkig te zijn met zijn werkvoorwaarden, maar dat is niet het probleem van zoveel honderd reizigers. Hij mag van mijn part op de blaren zitten. (vreemd, maar ik ga er vanuit dat hij reizigerstreinen bestuurde, maar eigenlijk weet ik dat niet)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Citaat van: marctje op 12 januari 2018, 14:24:07 PM
Michiel
Hij heeft zijn ontslag aangevraagd maar doet dit nu omdat hij een jaar opzeg moet doen. Ik mijn dit toch op te maken uit al de artikels die er nu al zijn.

Toen hij zijn contract tekende, wist hij dat toch?

Hij is een jaar betaald om te leren. Hij kan zijn loon (gedeeltijk) terugstorten.

Trouwens mensen die op kosten van het bedrijf naar Univ/Hogeschool mogen gaan, hebben ook een gelijkaardige regeling.

Ik weet niet wanneer de vakbonden de regeling aanvaard hebben, maar deze waren ook heel hard tegen de privatisering van het sppor tot en met het blokkeren van treinen.

ACFI

Havoc

Citaat van: ACFI op 12 januari 2018, 15:32:52 PM
Citaat van: marctje op 12 januari 2018, 14:24:07 PM
Michiel
Hij heeft zijn ontslag aangevraagd maar doet dit nu omdat hij een jaar opzeg moet doen. Ik mijn dit toch op te maken uit al de artikels die er nu al zijn.

Toen hij zijn contract tekende, wist hij dat toch?

Alsik alles goed begrepen heb dan was de opzegperiode toen hij tekende 1 maand.

Kijk, als ik begonnen ben waar ik nu zit is me ook duidelijk gemaakt dat het ongeveer 3 jaar gaat duren eer ik echt 100% onafhankelijk kan werken. Nochtans is de opzeg gewoon de wettelijke. En ja, ik wordt ondertussen betaald.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

als mensen op een bedrijf een opleiding willen volgen dan word er een overeenkomst getekend dat men nog X aantal jaren voor dat bedrijf blijft werken .
hangt wel van de kost van die opleiding af natuurlijk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

D_Loc

Bij mijn werkgever tekende je destijds voor opleidingen een regeling/contract dat deze over een periode van 3 jaar in 3 gelijke termijnen van 33,3% werd afgeschreven, dus als je na 2 jaar vertrok diende je 1/3 van de kosten van de opleiding te betalen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Havoc

Nooit zoiets gezien, toch wel genoeg opleidingen gehad. Kan me niet van de indruk ontdoen dat dit bedrijven zijn waar je eigenlijk liever niet voor werkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marctje

Ik heb ooit gesolliciteerd bij De Lijn en ook hier was een van de voorwaarde, dat je na opleiding minstens een jaar in dienst blijft voor je wil/gaat veranderen van job. Er was wel niets gezegd over eventuele opzegvergoedingen ( maar wel dat ik niet in aanmerking kwam omdat mijn BMI boven 30 is)
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

D_Loc

Citaat van: Havoc op 12 januari 2018, 17:46:33 PM
Nooit zoiets gezien, toch wel genoeg opleidingen gehad. Kan me niet van de indruk ontdoen dat dit bedrijven zijn waar je eigenlijk liever niet voor werkt.
Even de context erbij anders komt het inderdaad wat vreemd over: ik veranderde van functie binnen het bedrijf namelijk van administratiemedewerker naar systeemontwikkelaar, om deze functie volledig te kunnen uitvoeren waren de opleidingen noodzakelijk. Het betrof dus de initiële opleiding voor de nieuwe functie. Om te voorkomen dat je direct vertrekt nadat je de opleidingen hebt voltooid was deze overeenkomst in het leven geroepen en zo vreemd vind ik dat eerlijk gezegd niet.
Dit gold dus niet voor een verplichte opleiding vanuit de werkgever omdat er bijvoorbeeld nieuwe software in gebruik werd genomen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

tunnelmotor2000

Holala, er zijn er hier die grote woorden gebruiken en nog dommere straffen willen opleggen. Als het ooit eens op dezelfde manier onder jullie kleurpotloden gaat beginnen branden zullen jullie wel anders piepen. De man had weet van rentabiliteitsperiode EN opzeg van 1 maand. Gezien de NMBS nu zo'n leuke werkgever is en de Belgische politiek er alles aan doet om treinbestuurders alsprofiteurs af te schilderen en zo de weg vrij zien om het statuut en rabiaat af te breken totdat er daar enbkel nog een titel van overblijft. Wel dan moet je niet zo stom staan kijken dat wie ze allemaal op een rij heeft daar niet meer wil komen werken. Dus een leegloop begint, en de redenering van een dinosaurus als den ijzeren weg volgend ligt het niet aan hoe men met het personeel omgaat maar aan het personeel zelf. De ivoren toren en het grote zelfgelijk zeg maar. Om dit tegen te gaan hebben de rode broeders van de vakbond een middel uit de DDR gevonden, ha ja was toch een socialistisch bolwerk ee, en een verplichtte één jaar durende vooropzeg voorgesteld en met groot plezier goed gekeurd. De ivoren toren vond dat blijkbaar een heel goed idee zonder erbij na te denken wat dat kon teweeg brengen. De vakbond schond hier de rechten van de werknemer buiten alle proportie maar je hoort hen nu helemaal niet meer. Enfin we kennen ze van vroeger van soortgelijke domme stomme ingevingen, maar deze doen hier niks terzake. Had die man gelijk met z'n actie? Nee! Heeft hij bereikt wat hij wou? Misschien wel want elkeen weet nu hoe belabberd een treinbestuurder bij de NLBS behandeld word om met veel waardevollere cargo op baan te zijn. Containers, graan en chemicaliên zijn blijkbaar veel kostbaarder en dus worden zij die zulke treinen besturen navenant vergoed en behandeld. Hoog tijd dat men bij de NMBS de problemen "echt" aanpakt. Ook de politiek verdient hier een mokerslag uit de pan. We horen net uit de pampers gegroeide, mediaaandacht hongerige sujetten fulmineren en gal spuwen zonder dat ze er ook maar enig idee van hebbe, waarover ze het eigenlijk hebben. Laat de grootste roepers eens één maand één treinbestuurder meevolgen en ze gaan al zeven octaven lager zingen.
 

PeterC

#29
Citaat van: tunnelmotor2000 op 14 januari 2018, 19:35:26 PM
Holala, er zijn er hier die grote woorden gebruiken en nog dommere straffen willen opleggen. Als het ooit eens op dezelfde manier onder jullie kleurpotloden gaat beginnen branden zullen jullie wel anders piepen. De man had weet van rentabiliteitsperiode EN opzeg van 1 maand. Gezien de NMBS nu zo'n leuke werkgever is en de Belgische politiek er alles aan doet om treinbestuurders alsprofiteurs af te schilderen en zo de weg vrij zien om het statuut en rabiaat af te breken totdat er daar enbkel nog een titel van overblijft. Wel dan moet je niet zo stom staan kijken dat wie ze allemaal op een rij heeft daar niet meer wil komen werken. Dus een leegloop begint, en de redenering van een dinosaurus als den ijzeren weg volgend ligt het niet aan hoe men met het personeel omgaat maar aan het personeel zelf. De ivoren toren en het grote zelfgelijk zeg maar. Om dit tegen te gaan hebben de rode broeders van de vakbond een middel uit de DDR gevonden, ha ja was toch een socialistisch bolwerk ee, en een verplichtte één jaar durende vooropzeg voorgesteld en met groot plezier goed gekeurd. De ivoren toren vond dat blijkbaar een heel goed idee zonder erbij na te denken wat dat kon teweeg brengen. De vakbond schond hier de rechten van de werknemer buiten alle proportie maar je hoort hen nu helemaal niet meer. Enfin we kennen ze van vroeger van soortgelijke domme stomme ingevingen, maar deze doen hier niks terzake. Had die man gelijk met z'n actie? Nee! Heeft hij bereikt wat hij wou? Misschien wel want elkeen weet nu hoe belabberd een treinbestuurder bij de NLBS behandeld word om met veel waardevollere cargo op baan te zijn. Containers, graan en chemicaliên zijn blijkbaar veel kostbaarder en dus worden zij die zulke treinen besturen navenant vergoed en behandeld. Hoog tijd dat men bij de NMBS de problemen "echt" aanpakt. Ook de politiek verdient hier een mokerslag uit de pan. We horen net uit de pampers gegroeide, mediaaandacht hongerige sujetten fulmineren en gal spuwen zonder dat ze er ook maar enig idee van hebbe, waarover ze het eigenlijk hebben. Laat de grootste roepers eens één maand één treinbestuurder meevolgen en ze gaan al zeven octaven lager zingen.

Bij dergelijke doorlopende tekst krijg ik al koppijn voor ik die begin te lezen en doe me dan ook geen moeite meer!
En bij het diagonaal lezen merk ik een hoop lettertjes zonder inhoud...

Citaat van: tunnelmotor2000 op 14 januari 2018, 19:35:26 PM
...Laat de grootste roepers eens één maand één treinbestuurder meevolgen en ze gaan al zeven octaven lager zingen...

Roep eens mee in gelijk welk beroep die in een dergelijke loonorde/verantwoordelijkheid ligt en je zal ook veel tonen lager zingen!

Groetjes, Peter