Verbouwen van AC naar DC

Gestart door Dirk, 10 januari 2018, 22:06:27 PM

ceuleer

Citaat van: INFO op 11 januari 2018, 14:57:05 PM
Deze foto overtuigd mij in ieder geval niet, ik zie namelijk maar een kan van het geheel. De andere uit beeld kan best een isolatie bus bevatten.  ;)

Groetjes

Natuurlijk heb ik de wielas met de kunststof bus langs de verkeerde kant op de foto staan, anders kon ik jullie toch niet op een verkeerd spoor brengen.  ;D
Nee, serieus, de AC assen hebben langs geen enkele kant kunststof bussen.
En zoals Klaas zegt, de flenzen hebben ook een verschillende vorm, daarom dat ik deze foto ook even genomen heb om het verschil in flens te tonen.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2018, 13:09:00 PM
Piet, wat jij zegt denk ik ook, maar anderen beweren dat er verschillende wielstellen voor AC en DC zijn. Maar het is me niet duidelijk waarop ze dat baseren.
Nou ik denk dat dat weer komt door de flensafstand van de wielen.
Bij een tweerail as is dat 14,2 - 14,4 en bij een drierail as is dat 13,9 - 14,1
Dus als je een gelijkstroom lok ombouwt moet je de wielen een paar tienden naar elkaar drukken, doe je dat niet dan zal de lok op bijna iedere wissel struikelen en in de bochten niet op het wiel lopen maar op de flens.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 11 januari 2018, 15:35:11 PM
Bij een tweerail as is dat 14,2 - 14,4 .....
Correctie: 14,4 - 14,6 mm. Verder ben ik het met je eens dat er een verschil is in wielafstand. Maar ik weet ook dat niet elke fabrikant zich daar aan houdt.

PietB

Ik heb de gegenvens uit de 3-rail wiki van https://forum.3rail.nl/

Er is kennelijk nog al wat verschil per bron.



Klaas Zondervan

Er is maar één bron, en dat is de site van de Morop. En dan voor de normen de Duitstalige versie kiezen, die is het meest compleet en het meest actueel. Ik kan geen voorbeeld geven, want die site is op het moment niet bereikbaar.

ACFI

Torch maar een alternatief zoeken best. De site van morop is al heel de week niet bereikbaar.

ACFI.

Davy

Als het gaat over wieltjes, dan ben ik één en al oor :) ik heb jaren geleden 6 stuks omgebouwd naar 2rail. (LSmodels, Bmodels en Mehano)
En het leuke was, de eerste die uit elkaar lag was een VBV62 DC om mijn zelf gemaakte wielen eens te testen.

Dirk

Heren,

waar moet ik precies die wielafstand meten?
Als ik tussen de wielen meet bij een Roco DC 14.3 mm
en bij een mehano AC 14.02 mm kan dat kloppen? of moet ik meten met de flensen erbij?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

deze meting tussen de wielflenzen is OK

Klaas Zondervan

Het gaat om de maat B in deze norm.
Mar let op, dit is een verouderde Nederlandse versie. Daar staat nog de maat als minimaal 14,30 mm. Dat is wat Roco nog steeds aanhoudt. Maar in 1999 is de norm aangepast en nu geldt minimum 14,4 en maximum 14,6 mm.
Voor AC is het wat minder, die 14,02 zit wel goed.