Solden/promo modeltreinen ?

Gestart door ronny-vdv, 05 januari 2018, 17:42:27 PM

ronny-vdv

Zoals zovelen het weten, is het momenteel solden.
Maar toch stel ik mij de vraag, gebeurt dit wel in modelbouwland ?
Vroeger kon je echt kloppen doen in de soldenperiode, maar nu is nauwelijks iets te zien.
Zijn er nog winkeliers die hoge kortingen geven tijdens de soldenperiodes ?
Wat zijn jullie meningen daaromtrent ?
Mvg,

ronny-vdv

Hans Reints

Zoals zovelen het weten, is het momenteel solden.

Nee dat weet ik niet. Wat is überhaupt Solden????? Nog nooit van gehoord
Dit forum is net een lopend buffet. Je neemt wat je lekker vind en de rest laat je liggen.

D_Loc

Dat is een uitverkoopperiode, zover ik weet is dit in België een wettelijk vastgestelde periode waarin men (ver) onder reguliere verkoopprijs mag verkopen om bijvoorbeeld oude winkelvoorraad kwijt te raken.
Buiten deze periode mag dit dacht ik niet.
Als ik er naast zit word ik graag gecorrigeerd ;)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Klaas Zondervan

Citaat van: Hans Reints op 05 januari 2018, 18:09:13 PM
Nee dat weet ik niet. Wat is überhaupt Solden????? Nog nooit van gehoord
Hans, je moet toch wat vaker in België komen. Is echt een enorme verrijking van je woordenschat.

Houdini

#4
Citaat van: D_Loc op 05 januari 2018, 18:22:25 PM
Dat is een uitverkoopperiode, zover ik weet is dit in België een wettelijk vastgestelde periode waarin men (ver) onder reguliere verkoopprijs mag verkopen om bijvoorbeeld oude winkelvoorraad kwijt te raken.
Buiten deze periode mag dit dacht ik niet.
Als ik er naast zit word ik graag gecorrigeerd ;)

Dacht zelfs dat het ermee te maken had dat handelaars tijdens de solden goederen met verlies mogen verkopen.
Doorheen het jaar mag dit volgens mij wettelijk gezien niet?

Maar denk dat de echte handelaars dat beter weten hier :)

Maar om terug te komen op de initiële vraag:
de échte solden zoals je die van kleding kent, lijkt me niet echt van toepassing in de modeltreinen. Dat neemt niet weg dat
er bij bepaalde handelaars toch wél mooie kortingen te rapen vallen, staat zelfs vermeld op de website!
Het zal er ook mee te maken hebben dat het geen "vergankelijke" producten zijn, mode verandert geregeld, modeltreinen zijn
een "blijvend" verhaal lijkt me en zijn dus niet afhankelijk van een eventuele nieuwe trend? Bijkomend wordt er -denk ik- minder
overstock geproduceerd, waardoor er minder stock blijft om tijdens de solden te verkopen.

Alberke

Ik krijg al heel lang de nieuwsbrief van AAT, in Duitsland. Die hebben wel degelijk een uitverkoop, magazijnopruiming noemen ze dat, en die hebben ook een reuze assortiment Europees materiaal!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2018, 18:33:57 PM
Hans, je moet toch wat vaker in België komen. Is echt een enorme verrijking van je woordenschat.

Klaas, ik kom weleens in België maar had er ook nog nooit van gehoord ;) Jij woont er zo dichtbij dat die woordenschat waarschijnlijk met de harde wind mee naar jou toe is gekomen  8) :) ;)

Alberke

En er is inderdaad geen specifiek woord voor in het Duits, het dichtste bij komt"Schnäppchen"
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

@Ronald, nee, het is me niet komen aanwaaien, maar ik zie in België wel eens grote plakkaten op winkelruiten zitten, zelfs in de zomer. Aan de entourage kan je dan zien dat het om een uitverkoop gaat. En verder helpt mijn taalgevoel een beetje bij een woord wat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Overigens gebruiken ze het woord solden ook in Frankrijk, daar kom ik ook wel als ik een beetje doorfiets.

Een solden voor modeltreinen heb ik nog nooit gezien, wel een promo. Dat is een voordeelaanbieding. En die koop ik dan wel eens.

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2018, 21:58:47 PM
@Ronald, nee, het is me niet komen aanwaaien, maar ik zie in België wel eens grote plakkaten op winkelruiten zitten, zelfs in de zomer. Aan de entourage kan je dan zien dat het om een uitverkoop gaat. En verder helpt mijn taalgevoel een beetje bij een woord wat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Overigens gebruiken ze het woord solden ook in Frankrijk, daar kom ik ook wel als ik een beetje doorfiets.

Een solden voor modeltreinen heb ik nog nooit gezien, wel een promo. Dat is een voordeelaanbieding. En die koop ik dan wel eens.
Dat is dan ook omdat het een Frans woord is: soldes, enkelvoud solde, en meervoud in het Nederlands dus solden.
En omdat het Frans is, is het afkomstig uit het Latijn en komt het in vele talen voor.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

#10
waarschijnlijk iets te laat afslaan als je wat doorfietst en in Frankrijk terechtkomt, je zou het ook al kunnen tegenkomen in het Franstalig deel van ons land Soldes  ;)

Rangeerduivel

Citaat van: D_Loc op 05 januari 2018, 18:22:25 PM
Buiten deze periode mag dit dacht ik niet.
Als ik er naast zit word ik graag gecorrigeerd ;)

In juni/juli zijn er ook zomersolden, en voor de slimmeriken onder ons het ganse jaar, dat noemen ze dan "koppelverkoop"! (1 kopen=1gratis) ;D

;)


Hans Reints

Zo leer je nog eens wat. Ik heb een paar jaar in Roosendaal gewoond. Ging veel over de grens maar ben het woord Solden niet tegengekomen. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het Frans is, en daar hielden ze in dat deel van Vlaanderen niet zo van.
Dit forum is net een lopend buffet. Je neemt wat je lekker vind en de rest laat je liggen.

doomslu

Het is Nederlands.

Van Dale:
sol·den (de; meervoud) (België)

uitverkoop, (seizoen)opruiming
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *