ombouw Hag-lok

Gestart door 755philippe, 03 januari 2018, 21:08:15 PM

755philippe

Een tijdje geleden kocht ik een Hag lok in zeer goede staat met goede rij-eigenschappen. Nu wil ik deze digitaal ombouwen wat ik al zeer veel gedaan heb. Dus permanent-magneet en 2 smoorspoelen in de lok en de analoge omschakelaar eruit. Ook de onstoorder eruit. Heb dan van esu een 21 mtc gekocht (51968) om meer lichtfunkties te kunnen inbouwen alsook een esu dekoder 64614 V4 M4. Normaal gezien moet de dekoder zich aanmelden maar doet niets. Alle aansluitingen nagezien maar nog steeds niets.
Ben met de dekoder naar de handelaar geweest waar ik hem heb gekocht en hij heeft hem getest met de dekodertester van esu en alles was in orde. Thuis nog eens getest om een adres in te stellen zowel via de lokprogrammer als manueel op de ecos maar hij geeft steeds "fout" aan. Zou het kunnen dat de dekoder wel werkt maar dat het probleem bij de esu 51968 mtc ligt. Iemand een voorstel ???
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,
Heb toch de indruk dat de dekoder niet werkt. Ik krijg 16V bij het uitmeten van pin 22(rt) en pin 21(zw). Foutmelding bij uitlezen en onmogelijk om adres weg te schrijven alsook geen automatische aanmelding(M4). Ik weet het niet meer wat ik nog kan testen.
Mvg

755philippe

Alberke

#2
Citaat van: 755philippe op 04 januari 2018, 15:56:10 PM
Hallo,
Heb toch de indruk dat de dekoder niet werkt. Ik krijg 16V bij het uitmeten van pin 22(rt) en pin 21(zw). Foutmelding bij uitlezen en onmogelijk om adres weg te schrijven alsook geen automatische aanmelding(M4). Ik weet het niet meer wat ik nog kan testen.
Mvg

755philippe
Ik dacht zo, als de decoder is uitgetest bij de handelaar, dan is er toch een probleem met je bedrading in de loc. De decodertester van ESU is niet zo duur, dan kan je hem zelf uittesten.
Wou er nog aan toevoegen dat je dan ook eventuele verschillen tussen de instellingen (van de centrale) van de handelaar en die van jouw kan uitsluiten.
Heeft hij gereden voor de ombouw? Draait de motor op zich wel (op een gelijkstroomtransfo) ?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Ik ben geen expert, maar vele decoders willen niet werken, en geven een foutmelding, wanneer er geen motor aangesloten is (grijs en oranje draad). Heb je al eens een tijdelijke probeermotor rechtstreeks aangesloten? Dit om uit te sluiten dat het de motor/bedrading in de loc is?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Heb je de koolborstels teruggeplaatst.....? ;)

755philippe

#5
yep.
Ik heb volgende aansluitingen gemaakt :

sleper op rood
massa op zwart
grijs op motor links
oranje op motor rechts
Heb in de ecos ook op dcc en Motorola gezet maar noppes. Zal eens kijken of de koolborstels goed kontakt maken.
Mvg

755philippe

Alberke

Daarom motor eens 'los' testen (draden decoder verwijderen!)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

755philippe

Ik heb een stekkervoeding van 10.5Vdc liggen. Kan dit kwaad om hiermee de motor te testen ?
Mvg

755philippe

Alberke

Citaat van: 755philippe op 04 januari 2018, 17:21:07 PM
Ik heb een stekkervoeding van 10.5Vdc liggen. Kan dit kwaad om hiermee de motor te testen ?
Mvg

755philippe
perfect. Vergeet niet de draden van de decoder naar  de koolborstels er eerst af te halen, anders knets.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Ben

9V blokbatterijtje met 2 krokodillen klemmetjes volstaat ook. Als je de decoder uitneemt kun je de draden laten zitten.

755philippe

Heb de test gedaan en de motor draaide als een fluitje van een cent. Decoder aangesloten en weeral deed die niets.
Gsm opgeladen zodat ik enkele foto's kan posten vd bedrading en decoder.

            

     
De bedrading is voorlopig en zal als alles werkt mooi verwerkt worden.
Mvg

755philippe   

krispy

Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

#12
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: Michiel op 04 januari 2018, 19:32:46 PM
Bij oudere motoren is er soms een elektrisch contact tussen een van de motorklemmen en het chassis. Bij analoge operatie is dat geen probleem, digitaal met een decoder mag dit absoluut niet! Meet eens de weerstand tussen elk van de klemmen van de motor, en het chassis?
Inderdaad een veel voorkomend euvel, maar dan heeft de decoder meestal al pffft gedaan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ceuleer

Citaat van: krispy op 04 januari 2018, 19:24:46 PM
Al eens geprobeerd de decoder onderste boven te plaatsen ( kan normaal geen kwaad , zijn ze tegen beschermd )

Ik heb dat ooit eens gedaan met een 21-pins ESU decoder in een Trix loc, gewoon verkeerd ingeplugd, gevolg, de lichten werkten niet meer langs de ene kan, decoder dus stuk.
Nieuwe decoder op de juiste manier moeten plaatsen om de lichten te kunnen laten branden.
Dus ik zou het niet proberen, ik check het vanaf toen zeer goed voor ik een decoder plaats.