Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

5001 Sound

Gestart door Rangeerduivel, 30 december 2017, 18:05:53 PM

Rangeerduivel

Beste Modelspoorders,

In dejaren '70 van vorige eeuw werd een NMBS HLD 5101 omgeschilderd naar lichtblauw en kreeg het nr 5001.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiwvai0lbLYAhWIaVAKHZe5DcYQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FHLD_51&usg=AOvVaw3I8ZGVF5OSejFsiwEvQA8Q

De reden daarvoor was een experiment met een zwaardere motor (4.000PK),dat uiteindelijk op niets uitdraaide.
Het feit dat de motor een pak zwaarder was zal hem ongetwijfeld ook anders doen klinken hebben dan de 'gewone 51'.
Heeft iemand enig idee van die sound of waar ik hem kan vinden/beluisteren?
Wij weten dat de HLD 59 en 51 voorzien waren van een zelfde Cockerill motor, gebouwd onder licentie van Baldwin, doch de tweede al zwaarder dan de eerste.
Dus ik ga er wel van uit dat de testmotor van de 51 ook een Cockerill/(Baldwin?) was...
Graag zou ik die sound ,of iets dat er zéér dicht tegen aan leunt op een ESU V4.0 laden voor in mijn Mehano 5001.
Ik heb reeds het hele ESU-soundbestand afgeschuimd, om te zoeken naar iets dat zou kunnen dienen van een ander land/loc, maar als je niet weet hoe de echte klinkt is vergelijken moeilijk mij gedacht!

In 1992 heeft men de 5145 omgeschilderd als 5001, dit voor de opendeurdag in Kinkempois. Deze omschildering was tijdelijk.
Dus deze zal dan ook niet het geluid maken dat ik zoek...!

Dank bij voorbaat

;)

ceuleer

Hé Rudy,

de sound van de 4000 PK motor zal niet bestaan denk ik, de motor heeft zelfs de homologatie kilometers niet gehaald, in 1976 zijn ze ermee gestopt.
De sound die op de V 3.5 staat, de originele die in de Mehano's gebruikt is, als die goed is, die kan ik u wel bezorgen aangepast voor een V4.
Er zijn 16 functies geprogrammeerd op de soundfile.
Geef maar een seintje.  ;)

D_Loc

Hier (klik) staat interessante informatie over de 5001.
Er blijkt een 16 cilinder dieselmotor te zijn gebruikt. Die zal dus inderdaad heel anders hebben geklonken dan de reeks 51 en 59.


Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 30 december 2017, 18:21:47 PM
Hé Rudy,

de sound van de 4000 PK motor zal niet bestaan denk ik, de motor heeft zelfs de homologatie kilometers niet gehaald, in 1976 zijn ze ermee gestopt.
De sound die op de V 3.5 staat, de originele die in de Mehano's gebruikt is, als die goed is, die kan ik u wel bezorgen aangepast voor een V4.
Er zijn 16 functies geprogrammeerd op de soundfile.
Geef maar een seintje.  ;)

Ja, laat maar komen Gunter,
Ik zal het daar dan wel moeten mee doen....een beetje logisch daar er begin jaren 70 weinig Youtube-filmpjes werden gemaakt.
Het was daarom dat ik vroeg naar een (gewone) geluidsopname zodat ik daar mee kon vergelijken in het Esu-gamma.

Citaat van: D_Loc op 30 december 2017, 18:51:35 PM
Hier (klik) staat interessante informatie over de 5001.
Er blijkt een 16 cilinder dieselmotor te zijn gebruikt. Die zal dus inderdaad heel anders hebben geklonken dan de reeks 51 en 59.

Bedankt voor de extra info Dirk, wat op wikipedia stond wisten wij al lang, dit is aanvullend!

;)