Verbeteren Roco goederenwagens.

Gestart door Peter, 29 december 2017, 18:11:02 PM

Peter

Heb nog een redelijk aantal oude Roco goederenwagens, waar ik om diverse redenen geen afstand van wil doen
Ik zou dit graag wat superen en ook met kortkoppelinghouders voorzien (en dus ook kortkoppelingen ;))
Daarom mijn vraagje: welk soort houders genieten jullie voorkeur, en moet voor de meeste een gat in de bodem gemaakt worden?
Een voorbeeld van zo'n wagen:

. by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

apenkop

#1
Leuk projectje Peter ik heb zelf ook nog een sleepje van die wagentje staan die wat verbeterd moet worden. Maar dat moet nog even wachten dus kijk ik met argusogen mee met wat jij er hier van gaat maken.

Citaat van: Peter op 29 december 2017, 18:11:02 PM
Daarom mijn vraagje: welk soort houders genieten jullie voorkeur, en moet voor de meeste een gat in de bodem gemaakt worden?

Hier kan ik wel veel over vertellen maar het is en blijft mijn voorkeur en is zeker niet het enige of beste systeem, maar dat waar ik graag mee werk. Dat zijn dus de kortkoppeling sets van Symoba. Dat werkt met een basis component waar een houder over geschoven wordt. De basis component is de k111 die zowel in als onder de wagon aangebracht kan worden. Daar komt een stafje uit waar de houder overheen geschoven wordt en op de juiste hoogte afgesteld kan worden. Voor dat afstellen heeft Symoba ook een toolje dat het heel simpel maakt om de sets te positioneren.



hier een foto uit mijn draadje van de fleischmann 1540 waar ik de Symoba k111 met seconden lijm onder het rijtuig voor de draaistellen heb aangebracht. Bij het rechter rijtuig zie je dat het stafje waar de houder op geschoven wordt nog niet is ingekort, bij het linker rijtuig is het stafje al wel ingekort. Tussen de rijtuigen zit op de foto een vaste koppeling in de nem schacht, maar daar kan iedere koppeling met nem schacht mogelijkheid gebruikt worden.

De reden dat ik hier de K111 onder het rijtuig gelijmd heb is dat er nog interieur in het rijtuig moest en ik daar niet in conflict wilde komen met de kortkoppeling. In het geval van de goederenwagons zou ik kiezen voor het in de wagon monteren van de k111. Dan moet er een v vormige uitsparing in de bodemplaat gemaakt worden waar het stafje vrij door kan bewegen. Maar natuurlijk kun je ook bij goederenwagons de k111 onder de wagon monteren.

Als houder heeft Symoba verschillende soorten in hun assortiment maar ik werk graag met de K107 die een klein verzetje heeft zoals Symoba dat noemt, bij de K107 is het bevestiging oog dunner uitgevoerd dan de nem schat waardoor dat de staf wat hoger kan worden weggesneden. Maar ook dat is weer heel erg persoonlijk.
Ik heb nog wel een paar setjes Symoba liggen met verschillende nem houdertjes dus mocht je interesse hebben kan ik je wel een keer de verschillen laten zien.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

stoomlokje

Peter ,
Voor die oude Roco 2-assers heeft Roco gemakkelijk te plaatsen KK mechanieken .
Voor de wagens korter dan 140 mm - Roco 40343 
en voor de wagens langer dan 140 mm tot 170 mm Roco 40344
en anders met de Symoba onderdelen.

Voor de voorbereidingen moeten alleen enkele ribjes op de onderzijde van de bodem weggefreesd worden zodad je een vlakke ondegrond krijgt.
en dan de set eronder lijmen ,volgens de handleidingen.

Johnnytrein

Wat bedoelt u ?" en moet voor de meeste een gat in de boem gemaakt worden?" Wat is een boem?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Dat is het leuke aan het forum  ;) Schrijffouten worden direkt opgemerkt en gemeld, zodat je ze tijdig kan verbeteren ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

bekie

CiteerWat is een boem?
Dat hoor je als je door het gat in de bodem valt  ;)

Ik heb al beide soorten kortkoppelingmechanismen van Roco gebruikt. De Roco 40343 passen inderdaad goed, mits het wegvijlen van de ribbeltjes onder de wagens. (Ook gebruikt voor oude Liliput en Hobbytrade zonder KK).
De Roco 40344 passen voor de Roco met vier assen Eurofimarijtuigen, en andere kleurstellingen.
 

Herwig

aan Peter ,

De Roco-kortkoppelsysteempjes hebben de voorkeur, want technisch wel (relatief) iets beter/steviger dan Ribu's, Symoba's.
Al was het maar dat de Roco's zuiver  'horizontaal'  bewegen en de andere een verticale pen hebben waar de trekkrachten op werken.

Als je aan de wagenbodem werkt (freest/vijlt/wegsteekt...) meteen ook het Roco-H0-springwerk ( langsliggende schoorbalken) verwijderen.   Een wagenklasse Kassel met rond tondak (later als G20 aangeduid) had deze bodemversteviging nog niet.
(de  'jongere'  Oppeln- en de Dresden-klasse hadden die wel .  Wat de gesloten wagens betreft...)

Michael

Aan Herwig, welkom terug. 8)

terug on topic.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154