Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

met twee locomotieven achter

Gestart door timo, 19 augustus 2006, 16:04:32 PM

Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Hoe zet je 2 locomotieven in dubbeltractie op een mobile station? De functie die Klaas bedoeld gaat hier toch niet op?



Alle loks die je in dubbeltractie zet het zelfde decoderadres, al wil je met 10 loks in tractie rijden, geen enkel probleem.




Zo. Ik dacht dat jij bedoelde dat er een specifieke functie "dubbeltractie" instelbaar was op het mobile station. Zo'n functie bestaat wel op IB bijvoorbeeld. Of hoe zit het dan juist?



Op de IB kan je gewoon een menu openen zoals bij ecos of twin center of CS waarbij je zegt ik wil loc met adres 01 en adres 99 samen laten rijden of ik wil locs 01 - 02 - 03 samen laten rijden. Gewoon de adressen instellen en dan worden ze samen geregled.
Is het dat wat je bedoelde of zit ik er helemaal naast [:D]



Dat is het ongeveer ja.

Greg

Blij dat te horen [:D] Als je nog eens langkomt zal ik het eens demonstreren die functie [:)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ERVIN

Ik snap niet dat over zoiets simpel 6 blz. gevuld moeten worden, als ik in dubbel of trippeltractie wil rijden dan koppel ik gewoon een loc aan een andere loc,vervolgens druk ik op de "loc"toets dan op de "+ toets"geef het decoderadres in en rijden maar, dat is toch simpel, of is het bij Marklin echt zo ingewikkeld?? Niet kwaad bedoeld hoor.[:I]

Zo word er hier dagelijks gereden....





ysbeer

CiteerGeplaatst door ERVIN

Ik snap niet dat over zoiets simpel 6 blz. gevuld moeten worden, als ik in dubbel of trippeltractie wil rijden dan koppel ik gewoon een loc aan een andere loc,vervolgens druk ik op de "loc"toets dan op de "+ toets"geef het decoderadres in en rijden maar, dat is toch simpel, of is het bij Marklin echt zo ingewikkeld?? Niet kwaad bedoeld hoor.[:I]

nee hoor ervin,men zoekt een probleem dat er niet of nauwelijks is.
En met dat zoeken kun je tientallen pagina vullen.

wim ysbeer


55erke


Nee helemaal niet , bij de central station tog  , ge Hangt ze aan elkaar , je kiest ze uit de lijst en zet ze in dubbeltractie , trippeltractie of hoeveel je maar wilt  en hup rijden maar[;)]



Groeten
Johan

Jurgen

Volgens mij is er bij de Control Unit van M?rklin geen functie om in dubbeltractie te rijden. Ik heb ze toch nog steeds niet gevonden in de handleiding.

Maar eerlijk gezegd, zo dikwijls rijd ik niet in dubbeltractie. Voor mij hoeft dat ook niet, mijn treinen zijn kort genoeg om door 1 loc getrokken te worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

INFO

Juist de Control Unit heeft geen dubbeltractie functie, dus moet je de decoders hetzelfde adres geven. Valt nu eindelijk het muntje.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Anarchy

En kan het dan echt geen kwaad als er verschil van snelheid opzit Wim? Sorry als ik hier negatief overkom, maar ik zou niet graag hebben dat er iets fout loopt? (Ik rijd control unit voor de duidelijkheid)

Greg

citaat:
Geplaatst door Anarchy

En kan het dan echt geen kwaad als er verschil van snelheid opzit Wim? Sorry als ik hier negatief overkom, maar ik zou niet graag hebben dat er iets fout loopt? (Ik rijd control unit voor de duidelijkheid)


Het kan wel kwaad bij snelheidsverschil. Maar bij een beperkt verschil is het niet erg en kan het geen kwaad. Maar je zal ook wel kunnen uitmaken wat beperkt is en wat niet. BVb een 5102 en 5172 die +- even snel rijden kan geen kwaad. Een 5172 en een 5183 waar er meer verschil opzit in snelheid is al erger. Maar dat ervaar je zelf wel wanneer het verschil te groot wordt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Anarchy

En kan het dan echt geen kwaad als er verschil van snelheid opzit Wim? Sorry als ik hier negatief overkom, maar ik zou niet graag hebben dat er iets fout loopt? (Ik rijd control unit voor de duidelijkheid)


Het kan wel kwaad bij snelheidsverschil. Maar bij een beperkt verschil is het niet erg en kan het geen kwaad. Maar je zal ook wel kunnen uitmaken wat beperkt is en wat niet. BVb een 5102 en 5172 die +- even snel rijden kan geen kwaad. Een 5172 en een 5183 waar er meer verschil opzit in snelheid is al erger. Maar dat ervaar je zelf wel wanneer het verschil te groot wordt.



Waar komt deze wijsheid nu vandaan.
Zelfs bij echt behoorlijke snelheids verschillen gaat er niets fout.
Weliswaar zal een van de twee loks worden verhinderd zo snel te gaan als hij eigenlijk wil.
Maar dat hinderd helemaal niets de stroom neemt wat toe maar dat is echt geen ramp,verbranden kan er echt niets.
Laten nu al die onheils profeten die steeds maar blijven roepen dat het niet kan, en dat je vreselijke oordelen over je afroep als je het toch doet,nu eens met feiten komen.
D.W.Z een verbrande motor(door dubbel tractie)

Zo en nu is de volgende die zegt dat je toch op moet passen weer aan de beurt.
Wie zal dat zijn.

vraagt zich af
wim ysbeer

DelticPower

citaat:
Zo en nu is de volgende die zegt dat je toch op moet passen weer aan de beurt.
Wie zal dat zijn.
vraagt zich af
wim ysbeer

Ikke nie,  ik pas wel op. [:D]
Groeten van Jan

Greg

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Anarchy

En kan het dan echt geen kwaad als er verschil van snelheid opzit Wim? Sorry als ik hier negatief overkom, maar ik zou niet graag hebben dat er iets fout loopt? (Ik rijd control unit voor de duidelijkheid)


Het kan wel kwaad bij snelheidsverschil. Maar bij een beperkt verschil is het niet erg en kan het geen kwaad. Maar je zal ook wel kunnen uitmaken wat beperkt is en wat niet. BVb een 5102 en 5172 die +- even snel rijden kan geen kwaad. Een 5172 en een 5183 waar er meer verschil opzit in snelheid is al erger. Maar dat ervaar je zelf wel wanneer het verschil te groot wordt.



Waar komt deze wijsheid nu vandaan.
Zelfs bij echt behoorlijke snelheids verschillen gaat er niets fout.
Weliswaar zal een van de twee loks worden verhinderd zo snel te gaan als hij eigenlijk wil.
Maar dat hinderd helemaal niets de stroom neemt wat toe maar dat is echt geen ramp,verbranden kan er echt niets.
Laten nu al die onheils profeten die steeds maar blijven roepen dat het niet kan, en dat je vreselijke oordelen over je afroep als je het toch doet,nu eens met feiten komen.
D.W.Z een verbrande motor(door dubbel tractie)

Zo en nu is de volgende die zegt dat je toch op moet passen weer aan de beurt.
Wie zal dat zijn.

vraagt zich af
wim ysbeer



Mja de lastgeregelde decoders zijn de hindernis, ze kunnen schade toebregen op termijn aan de motor en aandrijving.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Mja de lastgeregelde decoders zijn de hindernis, ze kunnen schade toebregen op termijn aan de motor en aandrijving.



Om het kort en krachtig te zeggen, ook dat is gewoon gelul.

Dus knoop die lokjes nu maar gewoon aan elkaar, en dan gewoon gaan met die banaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

citaat:
Geplaatst door INFO


Om het kort en krachtig te zeggen, ook dat is gewoon gelul.

Dus knoop die lokjes nu maar gewoon aan elkaar, en dan gewoon gaan met die banaan.




Wanneer ik 2 lcos koppel, en ik heb verschil in snelheid. Dan rijd loc 1 bvb het snelst en ik neem die op kop dan zal loc 2 worden getrokken door loc 1 want loc 2 wil zijn snelheid vasthouden door de lastgeregelde decoder. Loc 2 zal remmen zoals hij het doet in een afdaling om zijn vorige snelheid te behouden ==> extra belasting aandrijving
Loc 1 zal harder trekken om toch zijn hogere snelheid te behouden ondankt het feit dat loc 1 remt ==> zwaardere beslasting
Hoe meer belasting hoe rapper iets slijt. Al is het miniem het bestaat. Dus het is zeker belangrijk om even te zorgen dat de loc's ongeveer even snel rijden.
Dat is een nadeel van digitaal dat je niet zal hebben bij niet-lastgeregelde decoders of gewoon analoog.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Klaas Zondervan

Als je nou echt bang bent dat de locs bij een snelheidsverschil zichzelf overbelasten, dan kun je het advies volgen wat ik al eerder gaf: laat ??n loc op cruise control staan en schakel de cruise control uit bij alle andere locs in de samenstelling. Of wat nog realistischer is: zet bij alle locs de cruise control uit. Dan zal de trein helling op langzamer gaan rijden. Dat gebeurt bij een echte trein ook, want ze zetten er niet voor niks twee of drie locs voor.