met twee locomotieven achter

Gestart door timo, 19 augustus 2006, 16:04:32 PM

Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Ja, maar waarvoor dienen de regelbare decoders denk je?



Dat zei ik toch in mijn vorige post. Om af te stellen inderdaad. Maar als de rijstappen te veel verschillen van elkaar mag je de andere nog stiller zetten, dan zit er nog verschil op. Dat bedoel ik.

Klaas Zondervan

En wat dan nog, als ze niet precies even hard lopen? Jullie zien te veel leeuwen en beren op de weg. Het is zoals Info zegt, locs aan elkaar knopen en gaan met die banaan.
Zet eventueel de snelste voorop. Als je het nog beter wil doen, zet dan van de tweede loc de cruise-control uit, dan kan hij in ieder geval niet tegenwerken.
En als ondanks dat alles niet beide locs trekkracht leveren, dan kun je je afvragen waarom je eigenlijk dubbeltractie wilt rijden.[:)]

Anarchy


INFO

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Wat is cruise control?



Dat is een systeem waarbij de ingestelde snelheid constant blijft, zit ook wel eens in auto's. Kunnen de vragen nog .....
RTFM. ook dat helpt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Greg

Cruise control is een lastgeregelde decoder. Je zet je loc op bep snelheid, maar als loc 1 iets sneller trekt gaat loc 2 "remmen" en dan werken ze mekaar tegen, dat is het nedeel dat men aanhaald.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Ja INFO. Sorry dat niet alle mensen even slim als jou zijn he.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Cruise control is een lastgeregelde decoder.


Dat klopt dan ook niet als ik de uitleg van INFO lees.

Klaas Zondervan

Cruise control, lastregeling, Lastregelung, back-EMF control, het zijn allemaal termen voor hetzelfde, nl. een systeem in de decoder dat de snelheid nagenoeg constant houdt, ongeacht de belasting van de loc. En dat werkt door het meten van de tegen-EMK (back-EMF) van de motor. Die spanning is nl. een maat voor het toerental van de motor.

janjozef

Wel analoog is dat simpel ge neemt 2 locs en plaatst die los van elkaar op ongeveer 10 cm van elkaar, als ze na enkele toeren rijden nog op ongeveer 10 cm hangen kunnen ze gerust samen rijden. Zo simpel kan modelbouw zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan,
helemaal mijn idee. En zelfs als ze na 3 rondjes op een meter van elkaar geraakt zijn kunnen ze nog samen.
Ik vind digitaal interessant uit oogpunt van de techniek die er achter zit, maar zelf blijf ik lekker analoog rijden.

13erke

Omdat het hier over dubbeltracties gaat heb ik ook een vraagje:
hoe zet je twee 77 achter elkaar maar omgekeerd (dus de ene met motor vooraan en de andere met de motor achteraan)? je kan ze op het zelfde adres zetten, maar dan rijden ze in tegengestelde richting weg. [?]

Anarchy

Bestaat er geen mogelijkheid om de standaard rijrichting te veranderen? Dacht dit ooit gelezen te hebben. Alleen weet ik niet meer hoe.

Klaas Zondervan

Je kunt de rijrichting bij de meeste decoders veranderen door een CV aan te passen.
Maar dat moet je helemaal niet doen. Je moet ze ook niet op hetzelfde adres zetten, je moet ze in dubbeltractie zetten. Als je dat doet zoals in de handleiding van de centrale staat dan gaan ze vanzelf dezelfde kant op.
Dus zoals INFO wel eens zegt: RTFM.

ysbeer

Wat is rtfm ??
Dat is tenminste weer eens een andere vraag.
Dat dubbel rijden weet ik na 4 pagina s allerhanden theoretische elende te hebben gelezen nu wel.
Wie heeft nu werkelijk wel eens een motor verbrand(en dan echt door dubbel tractie).
Als we overal zo over zouden z..... als hier over,voor dat we het probeerde,waren alle nederlanders en belgen al uitgestorven.

wim ysbeer

Klaas Zondervan

RTFM = read the f*** manual
In het Nederlands: LDVH = lees de verrekte handleiding.[8D]