welke peco n wissels

Gestart door 59erke, 23 december 2017, 19:46:11 PM

59erke

Even een vraagje in de groep gooien.

Ik ben momenteel bezig een aankooplijstje samen te stellen betreffende rails voor La Gleize.
De Fleischmann rails worden vervangen door peco.

Vraagje is nu wat met de wissels, geïsoleerd of geleidend puntstuk ?
Na wat info te hebben opgezocht via Google zou ik opteren voor geïsoleerd kwestie van vermijden van kortsluitingen en het voordeel dat je wissels kan openrijden.
Aan de andere kanten schijnt dan weer bij kleine loks (en 90% van mijn beoogde loks zijn 2 of 3assers) dat deze stilvallen op de wissel en je hiervoor beter bent met geleidend puntstuk.

Wie kan mij helpen de knoop door te hakken ?


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Ik zou kiezen voor geleidend puntstuk (electrofrog)
Het nadeel dan je ze niet kan openrijden telt voor mij niet zo, want dat hoor je niet te doen.

INFO

Geleidend, als je dat niet doet krijg je daar zeker spijt van. Wissels kun je sowieso niet open rijden, het stelveertje drukt te sterk.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Nu ik ze hier beide heb, weet ik wat ik zou kopen, zonder enige twijfel: electrofrog (met geleidend punstuk).

Peco wissel kan je al niet open rijden, ongeacht geleidend of geïsoleerd puntstuk. Ook wanneer je de veer uit wissel haalt, zitten de tongen te stijf in positie om ze te kunnen open rijden. Dus dat kan je vergeten. Je zal de wissels dus steeds moeten zetten, en dan heb je met electrofrogs geen miserie. Het verschil is heel duidelijk. Op insulfrog wissels staan treinen soms stil, of geven soms korstluiting over het punstuk (vooral oude wielen met breed loopvlak, vlak (niet conisch) afgedraaid)

Maar ook electrofrogs zal je nog willen modificeren opdat ze echt hommelles-vrij zijn. Die modificatie houdt in de tongen elektrisch te isoleren van het puntstuk, en elektrisch te verbinden met de naastliggende rail. Sterk aangeraden, maar geen noodzaak.

Maar dat zijn louter mijn ervaringen, en is enkel mijn mening. Mogelijk dat anderen weer een ander verhaal hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#4
Geeft dan toch een groot verschil met de fleischmann wissels die je wel kan open rijden.
Nu op zich is dat geen probleem, want alle wissels worden toch geschakeld met een aandrijving.

Weer iets bijgeleerd over de peco's, bedankt heren  ;)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Tja eerste ervaring met de peco wissels, je schakelt de wissel om en bam ... kortsluiting.

Ik vermoed klassiek verhaal dat hier al veel gepasseerd is, puntstuk polariseren of toch iets met isolatie... begrijp het allemaal niet altijd even goed.

Foto's, schema of een duidelijke uitleg  zou makkelijk zijn ware het niet dat foto emmer alle foto's heeft verwijderd hier op het forum.

Ik werk met Peco SL(E) 389 wissels
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV



@ Michiel, vantegenwoordig zijn bij de H0 variant de tongen standaard al gescheiden van het puntstuk, oudere exemplaren moet je natuurlijk aanpassen.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar electrofrogs zo heb je altijd goed contact, al heb ik ook een hele hoop insulfrogs in mijn bezit. Dat gebeurt soms door een groot lot rails op te kopen voor een aangename prijs.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Olivier, het verhaal dat jij laat zien geldt voor de H0 uitvoering van Peco. De wissel voor schaal N zijn (nog) niet zo uitgevoerd.
Bij Electrofrogs moet je op 2 dingen letten. De beide spoorstaven achter het puntstuk moeten altijd geïsoleerd worden. En als je een uitwendig contact gebruikt voor de polarisatie, dan moet je er op letten dat contact gelijk schakelt met de tongen. Als de polariteit door de tongen tegengesteld is aan de polariteit door het uitwendig contact, dan krijg je kortsluiting.

INFO

Citaat van: 59erke op 18 februari 2018, 12:45:16 PM
Tja eerste ervaring met de peco wissels, je schakelt de wissel om en bam ... kortsluiting.

Ik vermoed klassiek verhaal dat hier al veel gepasseerd is, puntstuk polariseren of toch iets met isolatie... begrijp het allemaal niet altijd even goed.

Foto's, schema of een duidelijke uitleg  zou makkelijk zijn ware het niet dat foto emmer alle foto's heeft verwijderd hier op het forum.

Ik werk met Peco SL(E) 389 wissels

Niet goed aangesloten dus, waarschijnlijk de 2 isolatie op de puntstukspoorstaven vergeten. Dat is een MUST.
Verder hoef je hemaal niets aan de wissels te veranderen of aan te passen, zo uit de verpakking met 2 isolatie lasjes werkt het probleemloos.
Inmiddels 45 stuks op mijn baan in gebruik, allemaal zonder aanpassing, en werken storongsvrij en zeer bedrijfszeker.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

59erke

Oef, begon het even warm te krijgen van Olivier zijn schema, wel duidelijk maar rails doorslijpen, brugjes maken enz...
en dat in N spoor zag het even allemaal niet zitten. Toch bedankt voor de hulp Olivier maar zoals aangegeven het gaat hier wel degelijk om N wissels.

@Wim.  Pasklare oplossing en pasklaar resultaat. De wissel was gewoon verbonden met de rails dmv standaard railassen (in afwachting van aansluiting op de ringleiding). Dus geïsoleerde railassen gestoken (bij gebrek aan deze van peco deze van fleischmann gebruikt, als je deze wat korter knipt passen deze perfect) en geen kortsluiting meer.

Merci iedereen  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan