Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Central station marklin

Gestart door Greg, 18 augustus 2006, 18:50:15 PM

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door INFO

Nou volgens mij is die vraag al meerdere malen beantwoord op dit forum. Van 128 rijstappen wordt niemand blij, want je moet 128 klikjes geven om op top snelheid te komen. en 128 klikjes terug, oftewel je draait je wezenloos aan de knop. Ook voor een computerbesturing is het onhandelbaar, ook daar duurt het simpelweg te lang.

Als de optrek vertraging goed is ingesteld zie je overigens geen verschil tussen 128 of 14 rijopdrachten. De decoder regelt dat intern op een keurige manier.

Onder motorola zijn er 9 functies beschikbaar van de MFX decoder.
5 op het lokadres, en 4 op het lokadres+1.





INFO, en anderen,

Inderdaad, klopt helemaal - mits de kleine kanttekening dat de CV's van de decoder dan ook goed moeten ingesteld zijn (bvb. 2e Motorola-adres staat niet altijd ingeschakeld).

Alle ESU-decoders (dus ook de M?rklin mfx decoders) hebben een interne snelheidsregeling in - hou je vast - 1024 stappen. Dat is trouwens voor veel andere merken ook zo, zeker bij gebruik van lastregeling. Doordat je bij de ECoS geen "knop zonder einde" hebt maar een regelaar met een eindpunt, is enkel de resolutie van de informatie die je aan de decoder stuurt een stuk kleiner. Of voor de leken: de sturing is fijner met 128 stappen, je kunt meer tussenliggende snelheden kiezen.

Nog een leuk extraatje: ESU-decoders ondersteunen allemaal Motorola met 28 rijtrappen, en dat kun je op de ECoS ook instellen. Dan heb je al de dubbele resolutie, en het blijft nog altijd de decoder die soepelheid van optrekken en afremmen zelf regelt.

Dit vormt in mijn ogen absoluut geen probleem, en als je het zelf wil ondervinden kom dan zeker eens langs op onze stand in mechelen!

Groetjes,
Mattias

INFO

Hee, geen reclame maken voor eigen parochie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Inderdaad, klopt helemaal - mits de kleine kanttekening dat de CV's van de decoder dan ook goed moeten ingesteld zijn (bvb. 2e Motorola-adres staat niet altijd ingeschakeld).



Maar daar heeft ESU vast wel een losse programmer voor.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door INFO
Maar daar heeft ESU vast wel een losse programmer voor.



Klopt, maar je kunt dit ook met de ECoS zelf !
De programmeerfuncties zitten ingebouwd, zowel voor ESU-decoders als voor standaard DCC, Motorola en Selectrix decoders.

Mattias

n/a

Als ik de discussie goed begrijp gaat het om de afweging, ga je voor de ECOS van ESU of voor het Central Station van Marklin. Ieder heeft zo z'n voorkeur, maar wat ik mis in het geheel is het prijsverschil van zo'n 170 Euro.
De ECOS gaat zo'n 529 Euro kosten en de Central Stations kosten op het moment 360 Euro op Ebay (en als je geluk hebt voor minder)


dikken

Al sje een jaartje wacht vind je misschien ook wel een Ecos voor 360 euro op Ebay! Als je de richtprijzen van de leveranciers naast elkaar legt is het verschil zo groot niet meer!
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Greg

@ Dikken, het is niet correct om een CS op ebay te vergelijken met het Ecos (fabrieksprijs) dus daar heb je groot gelijk in.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

@ info:
Eigenlijk geef je nu het antwoord op men vraag CS tegen Ecos.
Wanneer ik het Ecos koop wanneer het uitkomt kan ik nog steeds niet perfect gebruik maken van men mefx decoders. Terwijl dit wel lukt met het CS. Ik heb geen zin om nog een hele tijd te wachten to het mfx protocol vrijkomt voor het Ecos, dus men conclusie is dat het CS de beste keus is als je MArklin rijdt. (althans op dit ogenblik)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

@ traintechnology: Zou deze programeringsfunctie ook ingebouwd zitten in het CS?
Ik veronderstel van niet?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

Eigenlijk was het verspilde energie, je besluit stond allang vast.
Ik persoonlijk zal nooit meer voor een Marklin product kiezen, heb in het verleden te veel en te vaak mijn neus gestoten. Ook gezien de hoofdprijs die ze voor hun artikelen vragen, zijn er voldoende andere aanbieders die meer voor minder bieden.

Ik wens je veel plezier met de CS, ook al geef je in je ene bericht aan niet zoveel met MFX te hebben en in een ander bericht is het een must. Ik denk dat je veel geld neerlegd voor een halfbakken product.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Enkele belangrijke verschillen.

ECos computersturing via een software-programma JA
CS ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''Nee

ECos Wisselstraat sturing via S88  Ja
CS  '''''''''''''''''''''''''''''''Nee

ECos aansluiting S88  Ja
CS  ''''''''''''''''''Nee

ECos Sniffer JA
CS ''''''''''Nee

ECos Motorola, DCC, Selectrix Ja. MFX (nog niet)
CS Motorola MFX Ja, andere protocollen waarschijnlijk nooit.

Vooral de wisselstraatsturing en de computer interface en de S88 vind ik zwaar wegen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dikken

citaat:
Geplaatst door INFO

Enkele belangrijke verschillen.

ECos computersturing via een software-programma JA
CS ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''Nee

ECos Wisselstraat sturing via S88  Ja
CS  '''''''''''''''''''''''''''''''Nee

ECos aansluiting S88  Ja
CS  ''''''''''''''''''Nee

ECos Sniffer JA
CS ''''''''''Nee

ECos Motorola, DCC, Selectrix Ja. MFX (nog niet)
CS Motorola MFX Ja, andere protocollen waarschijnlijk nooit.

Vooral de wisselstraatsturing en de computer interface en de S88 vind ik zwaar wegen.




kleine aanvulling:
bediening draaiscijf:
ecos= ja
cs.......nog niet, wanneer????

Dit zijn voor mij dus ook de doorslaggevende elementen, goed opgesomt. Het is tenslotte een aanzienlijke financiele aderlating en niet voor iedereen weggelegd.

Ik wacht af, Ik kan nog steeds rijden met mijn 6021 + Mobile Control van ESU (zeer tevreden over). Als we beide systemen eens naast elkaar kunnen zetten en testen (mischien iets voor MSM) zal ik deze kopen, wat voor mij het meeste van dienst kan zijn.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Memory en interface zitten in de software update. S88 aansluiting zit op de mfx booster. Waarom gewoon ter bescherming CS. Veel mensen maken hun IB bijvoorbeeld kapot via de S88 uitgang.

Bovendien hoef je niet altijd de 128 rijstappen te gebruiken voor mfx locs. Je kan tot 7 verschillende snelheidsgrafieken selecteren voor een loc. Van heel lang dus heel veel rijstappen langzaam rijden tot binnen 40 rijstappen op 60% van de snelheid zitten. Je kan dit per loc instellen zoals jij dit zelf wilt.

Wat je ook kiest moet je zelf weten. Maar ik weet 1 ding na gebruik van een IB op onze club dat het knap lastig is de IB steeds weer op het juiste protocol te zetten. Iets wat met een CS nooit van toepassing is.

Bovendien zal je met een ecos geen Marklin lokdatabase meer hebben en zal het aansluiten van een mobile station heel wat lastiger zijn.

Maar heb je veel Marklinlocs zoals ik dan is een CS een verademing. Geen gezeik meer met adressen. Gewoon een loc halen uit je persoonlijke locdatabase en je bent klaar. En met een mfx loc is het nog makkelijker allemaal.


n/a

@ Greg:

Waarom rijd je voorlopig niet even met ??n of twee (master & slave) Mobile Stations, tot de ECoS uitkomt met mfx, als je toch erop staat om NU mfx uit te kunnen sturen?

Mobile Stations zijn voor een habbekrats op eBay-D (uit startsets) te koop. Ik heb er ook twee liggen, met een master/slave kabeltje erbij, om al eens met wat mfx decoders/loks te kunnen testen.
(Ik heb ook twee Uhlenbrock 63810 Loconet adaptors om de MobStat's als extra handregelaars op mijn IB te kunnen aansluiten, zo zijn die MobStat's niet verloren).

Peter

n/a

Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Werkt goed hoor.
Mijn CS heb ik verleden jaar gekocht voor een hele goede prijs. Toen kon ik hem niet laten liggen. Na de update zie ik het verder wel.